Inlägg från: Dreams Never Ends |Visa alla inlägg
  • Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Inima skrev 2011-07-08 13:15:45 följande:
    Naturligvis är jag oerhört glad att många kvinnor har det bra på denna jorden. Men du kan ej förnaka att det är pissigt jävla skitdåligt att det finns muslimska män som tolkar Koranen på ett sinnesjukt sätt och påstår att de misshandlar sina kvinnor för att det är okej enligt 4:e surans 38:e vers.
    Jag tror egentligen inte att dom tolkar den på fel sätt, utan mer att dom vet hur den egentligen ska tolkas men tolkar om den så att den ska passa dom. Illa...
  • Dreams Never Ends
    Umm Elias skrev 2011-07-08 21:03:37 följande:
    jag är väldigt vit
    haha fattade INTE vad hon menade där faktiskt :)
  • Dreams Never Ends
    Chipstern skrev 2011-07-08 21:53:22 följande:
    Jag skulle vilja säga att Islam är grunden till massor med ont i världen och faktiskt roten till masor av oroligheter och krig och förödelse i vårt svenska samhälle.
    Visst så låter det väldigt rasistiskt att säga, så men tyvärr fakta, och tyvärr så måste jag säga att att så fort man numera läser om "våldtäkt i XXXX" så går tankarna till att nu är det muslimska män som varit i farten igen..och i 8 av 10 fall så är det korrekt.

Varför?
    Tja, jag skulle vilja säga att muslimska män ser kvinnor som råvaror att stoltser med och att de har väldigt lågt människovärde. Jag menar, hur ofta är det av kärlek som det sker giftermål och hur ofta är det av bortgiftermål? Tror det faller över på det sista, och där så jta...jag gissar att mannen helt enkelt skiter i vem han stoppar veken i. Han får ju doppa, och han har ju som plikt att fortplanta sig, så varför bry sig?

Läste någonstans bakåt i tråden att det typ var ett "tvång" för kvinnan att vara gift, för annars skulle hon i princip inte ha något värde. Mannen försörjer kvinnan,kvinnan ger mannan sex och avlar barn. För mig är det symbolikt med ett prostitutionsförhållande.

Koranen säger ditt och koranen säger datt. Det viktigaste i det är nog att koranen förbjuder en att tänka själv och utanför pärmen på bokafan.
    Koranen ska ju tydligen vara emot hedersmord, men varför är då alla i princip alla hedersmord som skett i Sverige knutna till Islam?
    Och jag tycker att du har en usel kvinnosyn som anser att tjejer ska få sola topless, ligga runt som dom vill osv... Har man en bra kvinnosyn vill man värna om kvinnorna och inte utsätta dom för risker.
  • Dreams Never Ends
    Polly S skrev 2011-07-08 21:57:44 följande:
    har man en bra människosyn vill man att att alla ska få bestämma över sig själva och må  bra.
    Det håller jag inte med om. Alla vet inte alltid sitt eget bästa. Tyvärr :/
  • Dreams Never Ends
    Polly S skrev 2011-07-08 22:02:28 följande:
    så då ska... vem tala om det för dom?
    avgör du det?
    Nej Allah avgör det.
  • Dreams Never Ends
    Umm Elias skrev 2011-07-08 22:26:47 följande:
    men kära du, varför skulle jag inte få gå i skolan

En muslimsk kvinna SKA utbilda sig, helst ändra upp till universitetsnivå. En muslim FÅR INTE tacka nej till utbildning. Jag har inte samma krav på mig eftersom det är mannens plikt att försörja sin familj, vill jag bidra så gör jag naturligtvis det.  Det är definitivt inte okvinnligt att utbilda sig eller arbetam vem har tutat i dig dessa osanningar?  Kvinnan brukar ofta nämnas som mannens huvud, dvs hon är den som tänker åt mannen så att hon inte skulle tänka själv är också en fördom.

Vem har tutat i dig allt detta? Allt du skriver är ju aldelles åt skogen? 
    Håller med!
  • Dreams Never Ends
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 21:23:31 följande:
    Njae, många muslimska länder har inte månggifte, och det är väldigt få som faktiskt utnyttjar det. Så det är inte ett vidare starkt argument direkt.

Och jag är också för månggifte, fast polygamt, inte polyandriskt eller polygynt.  
    Menar du att du tycker att flera män ska gifta sig med flera kvinnor? Och inte att 1 enskild person är gift med flera?
  • Dreams Never Ends
    Mentat skrev 2011-07-10 22:28:46 följande:
    Nu handlade det ju om synen på kvinnan och om lagstiftningen säger att en man får gifta sig med fyra kvinnor, men inte vice versa, så säger det ju en hel del om synen på kvinnan och hennes ställning i samhället alldeles oavsett hur ofta det tillämpas i praktiken.
    Varför är det en dålig syn på kvinnan om hon blir väl behandlad?
  • Dreams Never Ends
    Mentat skrev 2011-07-10 22:44:01 följande:
    Öh, nu vet jag inte om du försöker vara fånig eller om det är en allvarligt menad fråga. Jag får väl hoppas på det förra men självklart är det en syn på förhållandet man - kvinna som är långt, långt från jämställdhet om mannen får ha fyra fruar men kvinnan bara en man.
    Jag ser inget fel i det. Jämställdhet ordnar sig på andra sätt.
  • Dreams Never Ends
    oOHalalOo skrev 2011-07-10 22:49:54 följande:
    Det kan vara bra att förstå att i Islam gör inte män och kvinnor exakt samma sak, samtidigt, för att vara jämlika. Utan det handlar om att göra samma sak.

T.ex. båda har rätt att gifta sig.
    Båda har rätt att ärva.
    Osv.

Ett annat exempel är bönen. Här handlar det om skyldighet istället. Män och kvinnor har plikt att be, det står i de fem grundpelarna. Vi ber på samma sätt, men männen har förpliktelse att gå till moskén att be, medan kvinnor kan välja att be hemma t.ex. istället. Det gör inte män och kvinnor ojämställda för att den ena har en plikt (att gå till moskén) och den andra inte. Utan vi gör samma, men det kan göras på olika sätt. Och det är värt lika mycket, dvs jämlikt, inför Allah (swt).
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?