1337 skrev 2011-08-13 22:30:24 följande:
"Det är lite det som är problemet, svensk lag är baserad på mannen och kvinnan anses jämlik först när hon uppnår samma rätt som han har. Mannen är måttsocken för jämlikhet".
Jag fattar aldrig den där nidbilden av svensk jämställdhet. Självklart ska man ha samma rättigheter, sedan är det upp till var och en vilka rättigheter man vill använda sig av. Alla måste ju inte använda sig av alla rättigheter. Men det ska ju inte vara lagen som bestämmer vilka rättigheter jag tildelas beroende på vilket kön jag har, utan jag som individ vet bättre än staten vilka behov jag har. Islam förtrycker individen.
Det går bra att adressera inläggen, höll på att missa det här.
Varför är det en nidbild? Det är så jag ser det, 'kvinnan ska ha samma rättigheter som mannen har', dvs det är mannen som är utgångsläget. Nidbilden är alldeles din egen i så fall, jag delar den inte.
Om det är 'upp till var och en' vilka rättigheter man vill ha, varför är det då sådant tjafs om de rättigheter som muslimska kvinnor vill ha, både vad det gäller i referens till Islam och att få klä sig som vi vill i det svenska samhället utan att ständigt bli kritiserade för det? Det är de rättigheter jag vill ha - jag vill ha de rättigheter som Allah (swt) har givit mig och jag vill ha mina mänskliga rättigheter att klä på mig vad jag vill när jag går ut genom min egen ytterdörr.
Du säger ju att 'staten vet bättre vilka behov du har' dvs du sätter din tillit till staten. Som faktsikt består av olika människor med olika värdeprinciper och etik och moral. Medan jag anser att Allah (swt) vet bättre som inte är avhängig av människans natur som inte alltid går ut på rättvisa, eftersom vi har normer och värdegrunder som skiljer sig åt.