Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

I Blackrose I skrev 2011-07-15 18:07:49 följande:
    Trådens innehåll. Den passar inte längre att kommentera så fort det inte faller dig ismaken?
    Jag är en av dem som oftast kommenterar. Jag förklarade varför intresset för 'diskussion' dock svalnar.
  • oOHalalOo
    FasterK skrev 2011-07-15 18:11:00 följande:
    Röster från några muslimska kvinnor.

“Jag vill att förespråkare för det multikulturella samhället gör sig förtrogna med det lidande som kvinnor – förslavade hemma – måste utstå i religionens namn. Måste de först själva spärras in och förtryckas för att kunna förstå dessa kvinnors situation? Är det inte hyckleri att bagatellisera eller tolerera något sådant, medan man själv profiterar av frihet och framsteg i väst?” Ayaan Hirsi Ali

”Jag fattar inte hur kvinnor som kallar sig feminister passivt kan åse hur tiotusentals kvinnor hålls som slavar här mitt ibland oss. I stället för att kritisera islam försöker man förstå.” Necla Kelek

”I Europa är ni alldeles för tysta om kvinnoförtrycket inom islam. Vi muslimska kvinnor hade besparats mycket lidande om detta tagits upp till debatt. I stället har européernas naiva syn på tolerans skadat oss. Jag brukar säga att ni dödar oss med er tolerans.” Serap Cileli

Det är också viktigt att förstå var dessa kvinnoröster kommer ifrån. De är uppfostrade i en kulturell sedvänja där de har tvingats till tvångsgifte och könstympning och annat. Det är inte Islam som har förtryckt dem, Islam ha istället befriat dem från det.

Man måste lära sig vad Islams källor säger för att kunna göra en jämförelse om det man upplevt är påbud och halal enligt Islam eller om det är tvärtom. Ska man bekämpa sånt här så hjälper det föga att säga 'det är Islam'. Gör man det så innebär det att man vill fortsätta att förtrycka kvinnor eftersom man håller fast vid felaktiga preferenser.

Är det så vi vill 'komma tillrätta' med deras lidande, eller ska vi börja våga ta tag i problemet där det finns? I den kulturella strukturen? Det är egentligen bara att välja.
  • oOHalalOo
    jlhm skrev 2011-07-15 18:47:45 följande:
    Så det är kulturen som avgör om en man får slå sin fru och inte vad koranen säger?
    Det förekommer i kulturen. Som det gör även i Sverige och Europa, det är inte ovanligt med att män slår. Även kvinnor vad jag har läst. I 11 länder i Europa lär det visst vara tillåtet att aga sina barn, enligt Rädda barnen. Så ja delvis är det nog kulturellt.

Annars sker det väl bara för folk inte kan kontrollera sig, är hetsiga, har dåligt humör eller vad det nu är?
  • oOHalalOo
    MammaOchMatte skrev 2011-07-15 18:59:06 följande:
    Jag håller med, inlägget är bra och det är bra att kvinnor berättar vad de har upplevt. Ska vi kunna hjälpa dem så är det dock viktigt att veta hur vi kan hjälpa dem. Man behöver förstå tankesättet hos de personer som utsätter dem för det för att kunna komma tillrätta med det.
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-07-15 20:06:13 följande:
    Och då blir det mera rätt eller....i sverige ä'r det förbjudet och dom som lever här får räta in sig i ledet helt enkelt!
    Javisst, jag skrev väl inte annat heller än det?
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-15 20:07:13 följande:
    I vilken kultur förekommer kvinnomisshandel? Vad har du för belägg för ditt påstående? Det där bara ett försök att bortförklara det. Jag vill gärna veta vilken kultur som har kvinnomisshandel som en sed?
    Jag skulle nog föreslå att det tyvärr förekommer i alla kulturer. Jag hittar inget bättre ord att förklara det med.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-15 20:08:22 följande:
    Så varför fick jag inga som helst respons till mina inlägg från dig? Jag tolkar det dock som att du inte har något att säga.
    Vad har du för förklaring till texterna jag citerade ur länken du la in igår?
    Du kan tolka det så.
  • oOHalalOo
    MammaOchMatte skrev 2011-07-15 21:38:20 följande:
    Jag kanske att det är ok enligt islam att bruka våld på kvinnor. Vi kan kanske börja med att anse detta vara felaktigt och slopa detta från religionen? En kvinna som bor i ett land där sharialagarna tillämpas kan gå till polisen och klaga på att hon har blivit slagen. Mannen förklarar att han har gjort det han ska göra enligt trestregsprincipen och hon lyssnade inte och var därför tvungen att bruka våld. Dommen avskrivs. Jag har sett detta med mina egna ögon.

Vad har du för erfarenhet av att bo i ett sådant land? Det är ju precis det texten säger. Ni som inte har levt under dessa förhållanden lovprisar det som sägs om kvinnan, ni har ingen aning om hur det är att leva under dessa förhållanden.

Som sagt, den dagen du blir slagen av din man/blir fråntagen ditt barn och komemr och säger att detta gjordes med all rätt. DÅ kan jag ta dig på allvar. Just nu ser jag bara en kvinna som egentligen inte förstår vilken innebörd hennes ord egentligen har. Jag hoppas dock att detta aldrig komemr att inträffa då jag önskar attt varje människa blir respekterad även om hon inte är lydig sin man under tre dagar.
    Nej det är inte ok att bruka våld. Att bruka våld går helt emot vad som står i Koranen, där Allah (swt) säger att Han planterat kärlek i våra hjärtan, dessutom är Islams profet (fvmh) ett gott exempel, om man nu skulle ha svårt att förstå hur det hänger ihop.

Ja tyvärr så förekommer ju en del felaktiga och konstiga domar. Jag har läst att det kan förekomma att kvinnor som våldtagits döms till döden. Det är inte enligt Shari'ah utan något annat.

Det är därför jag ser vikten av att följa det som givits, men tyvärr så ser ju inte alla på det på samma sätt. Det handlar till stor del om att muslimer måste hitta tillbaka till Allahs (swt) väg. Allt annat blir ju helt fel och människor blir lidande.

Man måste som sagt skilja på Islam och hur en del handlar, det går inte att komma ifrån.

Alltså vid en skilsmässa så vet jag vilka regler som gäller, och vet också att man kan komma överens på annat sätt. Det beror ju på de berörda. Därför skulle jag inte säga att det handlar om att bli ifråntagen barnet, eftersom man som muslim redan borde ha kunskap om vilka regler som gäller. Man kan ju inte bara säga att man är muslim men inte ha någon kännedom om ting som berör en personligen. Då stoppar man ju lite ner huvudet i sanden. Det är ju därför Allah (swt) påminner oss om att vi ska söka kunskap om vår religion, vikten av att göra det. Det finns en orsak till det. Vi ska veta vad vår religion står för och föreskriver. Det är vår plikt helt enkelt.

Jag vet inte vad dessa tre dagar är för något, så det kan jag inte kommentera just det.
  • oOHalalOo
    jlhm skrev 2011-07-15 21:48:51 följande:
    Ok, så det The Rain Girl skriver i inlägg 502 beror på kultur och har inger att göra med koranen?

"Att vara familjens överhuvud är en mans uppgift, så därför får han slå, men inte när han vill och hur han vill.

Om en kvinna är tjurig och gnällig eller allmänt beter sig illa så ska mannen först försöka prata tillrätta kvinnan(dag1) och om hon då fortsätter så skall mannen sluta ha sex med henne och hon får inte röra i honom(dag2) och fortsätter hon ändå efter det så får han ta till våld."
    Jag skulle inte förklara den versen riktigt på det sättet för min del, det blir lätt att man missförstår.

Eftersom denna innehållet av denna vers gått i ständig repris de senaste dygnen på FL, kanske jag kan få hänvisa till en mer ingående förklaring istället? Det känns som om vi inte kommer så mycket längre just här, eftersom samma fråga kommer upp hela tiden.

">

• oOHalalOo
    asta66 skrev 2011-07-16 08:36:00 följande:
    Kanske tycker många av oss att muslimer har en taskig kvinnosyn för det är det de visar upp. Att behöva täcka sig och lyda mannen gör ju kvinnan under mannen. Att mannen är familjens överhuvud även  när han råkar vara din 10 år yngre bror. Man måste inte förstå islam för se detta.
    Även män täcker sig ju, det har med tro att göra. Man skulle ju då även kunna säga att det är förtryckande att be t.ex. inte sant? Men det som är förtryck är ju när man gör något mot sin vilja. När man gör saker utifrån sin vilja och övertygelse, då är det inte förtryck utan i enlighet med ens önskan.

Det är sällan någon tycker jag som vågar tänka så långt, utan det döms mycket hela tiden efter vad man 'ser'. Men allt är ju inte alltid som det ser ut, inte sant?

Ålder har inte någon stor roll på det sättet i Islam. Dvs det här med att bedöma mycket utefter ålder är mer en svensk grej tror jag. I andra länder har man en mycket mer generös och avslappnad syn. Det förekommer ju också i en del länder fortfarande att generationer bor tillsammans. Man umgås mycket ofta över generationsgränserna. Det finns liksom inget prestigetänkande i vilken ålder folk har. Förutom att man visar stor respekt för dem som är äldre och som tagit hand om sina barn och levt ett långt liv och skaffat sig livserfarenhet.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?