HLinna skrev 2011-08-30 21:26:53 följande:
Angående foglossning:
Jag har fått ganska mycket problem redan, för mig sitter smärtan långt ner på ryggen på höger sida. Jag har ondast på kvällarna, hur ont beror på vad jag gjort under dagen. Det sämsta verkar vara aktiviteter som innebär att man lutar sig lite framåt (typ dammsuga, diska) men långa promenader funkar absolut inte heller.
Jag var faktiskt på en information "för gravida med bäckenledssmärta" hos sjukgymnast igår. Det var bra, vi fick en hel del tips. Det mesta stämmer överrens med den länken Carla skickade. Men jag tycker ändå att det var lite knäckande att gå dit, för i slutänden finns det INGET man kan göra åt smärtan förutom stödbälte, alvedon och TENS eller akupunktur. Det gör ju sjukt ont ibland, tänk om det blir gradvis värre från och med nu och det enda man kan göra är att köpa ett stödbälte och se glad ut???
Jag har lidit av foglossning i snart 8 år. Har inte blivit smärtfri mellan mina graviditeter. Min smärta är inte jättesvår när jag inte är gravid, men den begränsar min vardag. Kan inte sköta min trädgård som jag vill, städa huset, utföra vissa träningsformer m.m. Nu är jag gravid för 3.e gången och smärtan tilltar allt mer. Det gäller att redan nu ta det lugnt för att inte förvärra och riskera att få ondare för all framtid.
Det är sant som Linna H säger det är svårt att bli bättre/få mindre smärta under graviditeten. Stärkande övningar borde dock minska risken för framtiden. Jag påverkas mest av hormonerna så smärtan brukar öka när jag har mens eller variera under graviditeten. Förra gången när jag var gravid blev det faktiskt bättre mot slutet.
Ett stödbälte har alldrig hjälpt mig. För att få det stöd jag vill måste jag ha det så hårt, men då får jag blodstopp i benen. Tycker dock att ni ska prova, vi är ju alla olika. Jag ska se om det kommit någon ny variant som är bättre.