• Flisan79

Någon som fött både första och andra barnet vaginalt där den ANDRA förlossningen varit värre än den första?

För mig är svaret både ja och nej. Smidigare och snabbare, ja. Mindre problem efteråt, ja. Hantera smärtan bättre, absolut inte.

Jag hade som du en lång jobbig första fölossning med en hel del problem efteråt.  Hade pinvärkar i ca 2 dygn och fick minnesluckor, dödsångest mm Ena blygläppen gick rakt av och stygnen sprack upp två gånger. Fick ha kateter en vecka osv.

Andra gick på bara 4 tim och 45 min. Sprack ingenting. Men hade samma om inte mer dödsångest, minnesluckor osv pga smärtan. Då hade jag ändå gått på pse (psykosociala enheten) men hade sån extrem otur att de inte läste min journal när jag kom in på bb och att EDA:n inte tog alls.

Nu går jag på pse igen inför barn nr 3 och ska bli igångsatt så att de i lugn och ro kan sätta EDA innan och de ska komplitera med bäckenbottenbedövning. Jag kommer också ha en BM som är hos mig hela tiden och som är väl insatt i mina tidigare fl-upplevelser.

Mitt råd är att gå på samtal som pse/aurora och lägga upp en förlossningsplan (Jag hade otur men jag fick veta att det är extremt ovanligt att det blir så). Där kan du prata igenom vad som gick snett, hur du vill ha det och där klappar de inte bara dig på axeln utan lyssnar och ger konkreta lösningar. Min BM tex tycker det är uteslutet att jag ska chansa på en naturlig fölossning och riskera samma upplevelse en tredje gång. Känns skönt att bli tagen på allvar.

Men jag får som sagt ändå säga att fl nr 2 var "smidigare". Eftertiden var sjukt mycket bättre då jag slapp sys och inte alls var lika trött.

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
Svar på tråden Någon som fött både första och andra barnet vaginalt där den ANDRA förlossningen varit värre än den första?