• acure

Någon som fött både första och andra barnet vaginalt där den ANDRA förlossningen varit värre än den första?

Fick en dotter i mars iår efter en lång och smärtsam förlossning. Tyckte att det var fruktansvärt hela grejen, även om det var underbart när hon väl kom ut och på pappret var förlossningen helt normal. Men för mig kändes ingenting normalt, smärtan var nästan ohanterlig, trots att jag andades fint genom varenda värk, och efter att hon fötts sa jag att det här vill jag ALDRIG göra om.

Inte nog med att förlossningen var jobbig, tiden efteråt var nästan värre. Även om jag inte fick många bristningar så var jag svullen och öm i nästan två månader. Känner mig fortfarande inte helt OK där nere. Kan fortfarande inte sitta ner länge utan att få ont, trots att jag fått OK på efterkontrollen, så det är inget problem där förrutom att jag behöver fortsätta göra knipövningar.

Nu till min fråga... Alla säger ju att nästa barn kommer gå SÅ mycket enklare att föda, för jag har ju redan banat väg för alla nästkommande barn. Med det i åtanke undrar jag om det är någon som haft en SÄMRE förlossning med sitt andra barn? Eftersom alla barnmorskor vill övertyga mig om att det ALDRIG kan bli värre än den första förlossningen, men jag tror inte riktigt på dem och vågar inte chansa på att eventuella syskons förlossningar ska gå lättare, för tänk om de inte gör det? Vill gärna planera för syskon såsmåningom, men vill inte att dessa orosmoment ska hindra mig från att skaffa fler barn. Då får det bli med snitt (och jag vet att det kan gå minst lika fel det också).

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som fött både första och andra barnet vaginalt där den ANDRA förlossningen varit värre än den första?
  • Mejamus

Kan tyvärr inte hjälpa dej eftersom min andra förlossning gick både fortare och  bättre (sprack till exempel inte osv) och tror att så är det ju oftast. Kan däremot tycka att det är fel av en BM att säja att andra ALDRIG kan bli värre än första. Självklart om båda förlossningarna är komplikationsfria så borde ju andra absolut gå enklare men det kan ju uppstå komplikationer även om det är andra förlossningen. Det låter fel att en BM uttrycker sig så.

• LillaAnna

Ts, jag känner precis som du. Hoppas att du får många bra svar på dina funderingar.

• Alvi

Jag har fött båda mina utan bedövning, bara avslappning och varma bad/kuddar. Både förlossningarna har varit lika varandra, startat med värkar, gått framåt stadigt, vattenavgång och 15 resp 10 minuter senare är bebben född. Första förlossningen var 16 timmar, andra 11.

Jag tror att andra förlossningen var snäppet jobboigare men kanske att det var för att jag då påmindes om hur ont det faktiskt gör, att jag idiotförklarade mig lite där att jag faktiskt hade gett mig in på det igen och utan bedövning igen.

På det stora hela minns jag tillbaka på mina förlossningar som helt genomförbara trots 0 bedövning, men som sagt - jag minns andra förlossningen med lite lite mer ont än andra.

Nu är jag dock gravid igen och längtar, så SÅ farligt känner jag nog inte att det var.

(Men på vilket sätt hjälper denna "bekräftelse" dig...?)

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Flisan79

För mig är svaret både ja och nej. Smidigare och snabbare, ja. Mindre problem efteråt, ja. Hantera smärtan bättre, absolut inte.

Jag hade som du en lång jobbig första fölossning med en hel del problem efteråt.  Hade pinvärkar i ca 2 dygn och fick minnesluckor, dödsångest mm Ena blygläppen gick rakt av och stygnen sprack upp två gånger. Fick ha kateter en vecka osv.

Andra gick på bara 4 tim och 45 min. Sprack ingenting. Men hade samma om inte mer dödsångest, minnesluckor osv pga smärtan. Då hade jag ändå gått på pse (psykosociala enheten) men hade sån extrem otur att de inte läste min journal när jag kom in på bb och att EDA:n inte tog alls.

Nu går jag på pse igen inför barn nr 3 och ska bli igångsatt så att de i lugn och ro kan sätta EDA innan och de ska komplitera med bäckenbottenbedövning. Jag kommer också ha en BM som är hos mig hela tiden och som är väl insatt i mina tidigare fl-upplevelser.

Mitt råd är att gå på samtal som pse/aurora och lägga upp en förlossningsplan (Jag hade otur men jag fick veta att det är extremt ovanligt att det blir så). Där kan du prata igenom vad som gick snett, hur du vill ha det och där klappar de inte bara dig på axeln utan lyssnar och ger konkreta lösningar. Min BM tex tycker det är uteslutet att jag ska chansa på en naturlig fölossning och riskera samma upplevelse en tredje gång. Känns skönt att bli tagen på allvar.

Men jag får som sagt ändå säga att fl nr 2 var "smidigare". Eftertiden var sjukt mycket bättre då jag slapp sys och inte alls var lika trött.

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • JCA

Hej! Jag har upplevt exakt samma sak som du, ts. Andra förlossningen var MYCKET jobbigare, trots att den antagligen var helt normal på pappret. Så det kan visst hända!

• acure

Tack för era svar!
    Det dumma är att jag går och tänker på att jag hoppas att nästa barn lägger sig i säte så att jag får snitt om jag vill det. Jag är inte ens gravid igen (och det kommer dröja tills jag blir det), ändå går jag och funderar på sånt här. Blä!

www.ourfamily.se <--- NY ADRESS!
  • Alvi
    acure skrev 2011-07-04 10:41:08 följande:
    Tack för era svar!
    Det dumma är att jag går och tänker på att jag hoppas att nästa barn lägger sig i säte så att jag får snitt om jag vill det. Jag är inte ens gravid igen (och det kommer dröja tills jag blir det), ändå går jag och funderar på sånt här. Blä!
    Men den rädsla som du beskriver (att du till exempel tänker på detta redan nu) tycker jag att du ska ta upp, gärna det första du gör på inskrivning med nästa barn. Du KAN ju få snitt beviljat.
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • acure
    Alvi skrev 2011-07-04 10:47:37 följande:
    Men den rädsla som du beskriver (att du till exempel tänker på detta redan nu) tycker jag att du ska ta upp, gärna det första du gör på inskrivning med nästa barn. Du KAN ju få snitt beviljat.
    Tack! Du ger mig hopp! :)
    www.ourfamily.se <--- NY ADRESS!
  • Veravip

Hej,

du kan absolut på beviljat snitt pga av att du upplever din första förlossning som jobbig.
    Jag väntar mitt andra barn om 2 veckor och får planerat snitt. Jag hade på pappret en relativt normal första förlossning (igångsättning, täta värkar, eda, värksvaghet, yttre press o sugklocka, klipptes + perinelabristning grad 2).
    Men UPPLEVELSEN av min förlossning är en helt annan. Jag upplevde att jag inte hade ngn kontroll, ingen lyssnade på mig och jag födde inte barn, barnet blev uttvingat.

Jag tog upp min nya förlossningsrädsla (var inte alls rädd inför första) på inskrivningen med BM och hon tog det verkligen på allvar. Fick sen en remiss t förlossningsläkare som jag träffade 2ggr o sen var det klart!

Klart du inte skall låta rädslan hindra dig från att skaffa fler barn!!

• Pyrro_b

Har bara läst trådstart....

1a gick jättefort och som resultat sprack jag så mkt man kunde ungefär och förlorade massor med blod och blev sövd och op efteråt. Smärtan när dom sydde utan bedövning var grymt mkt värre än förlossningssmärtan och vi var tveksamma till att nånsin skaffa barn igen.

2a födde jag också med "bara" lustgas, det tog mkt längre (1 timme krystvärkar mot 10 min), han låg med ansiktet åt fel håll och det var tydligen tyngre att komma över nån kant då så det blev sugklocka.....med andra ord en igentligen mkt tyngre förlossning men eftersom jag inte behövde sy ett ända stygn efteråt upplevde jag det som en gudomlig förlossning och jag skulle med glädje göra om det om inte min man vägrade fler barn

Svar på tråden Någon som fött både första och andra barnet vaginalt där den ANDRA förlossningen varit värre än den första?