Någon som fött både första och andra barnet vaginalt där den ANDRA förlossningen varit värre än den första?
Fick en dotter i mars iår efter en lång och smärtsam förlossning. Tyckte att det var fruktansvärt hela grejen, även om det var underbart när hon väl kom ut och på pappret var förlossningen helt normal. Men för mig kändes ingenting normalt, smärtan var nästan ohanterlig, trots att jag andades fint genom varenda värk, och efter att hon fötts sa jag att det här vill jag ALDRIG göra om.
Inte nog med att förlossningen var jobbig, tiden efteråt var nästan värre. Även om jag inte fick många bristningar så var jag svullen och öm i nästan två månader. Känner mig fortfarande inte helt OK där nere. Kan fortfarande inte sitta ner länge utan att få ont, trots att jag fått OK på efterkontrollen, så det är inget problem där förrutom att jag behöver fortsätta göra knipövningar.
Nu till min fråga... Alla säger ju att nästa barn kommer gå SÅ mycket enklare att föda, för jag har ju redan banat väg för alla nästkommande barn. Med det i åtanke undrar jag om det är någon som haft en SÄMRE förlossning med sitt andra barn? Eftersom alla barnmorskor vill övertyga mig om att det ALDRIG kan bli värre än den första förlossningen, men jag tror inte riktigt på dem och vågar inte chansa på att eventuella syskons förlossningar ska gå lättare, för tänk om de inte gör det? Vill gärna planera för syskon såsmåningom, men vill inte att dessa orosmoment ska hindra mig från att skaffa fler barn. Då får det bli med snitt (och jag vet att det kan gå minst lika fel det också).
Tacksam för svar!