Inlägg från: Louise75 |Visa alla inlägg
  • Louise75

ska ha kaninen inne vinterhalvåret

Jag är nog böjd att hålla med föregående talare.  Varför inte ha den ute året runt i en rejäl utebur på ben?
    Det går alldeles utmärkt om kaninen alltid bor ute och kan sätta vinterpäls när det blir kallare.
    Så slipper du problem med kisslukt och hödamm inomhus.

• Louise75

På vintern tog jag inte in mina kaniner så mkt pga temperaturskillnaden. Så visst har du en poäng där att det är lättare att gosa etc när kaninen är inomhus.
    Men man kan ju umgås med sin kanin även om den bor utomhus, precis som en häst el dylikt. Vara ute och pyssla med den, gå i koppel, kaninhoppning med mera. Dessa aktiviteter gör också kaninen van vid hantering och mer tam. Men det kräver förstås lite mer av ägaren, det är nog mer bekvämt att ha den inne.
    Det är förstås upp till dig själv hur du vill ha det, ville bara dela med mig av mina erfarenheter. =)

• Louise75

Det går absolut att flytta ut kaninen och låta den bo ute även om den varit innekanin innan. Bara den får tid att vänja sig, dvs man flyttar förstås inte ut den mitt i vintern.
    Men om du provar att ha den inne denna vinter, och sedan flyttar ut den till våren/sommaren som du planerat är det inga problem att låta den vara kvar ute sedan om du skulle vilja det. I en ordentlig utebur då förstås, inte direkt på marken som man har på sommaren.

Svar på tråden ska ha kaninen inne vinterhalvåret