• lyckans jag

ska ha kaninen inne vinterhalvåret

Har bestämt sedan en tid tillbaka att vi ska skaffa kanin,
    jag vill ha den inne i en stor innebur på vinterhalvåret och ute på sommaren.
    Min man säger lycka till!!! det kommer förmodligen att lukta kanin om oss allihop, det luktar skit när man har kanin inomhus och det luktar om allt.
    Luktar den så åker den ut i garaget eller i logen.
    Sen frågar han mig om jag har känt någon som haft kanin? och säger att jag nog biter mig själv i svansen med tanken att ha den inne.
    Jag hade kanin som liten, en liten hermelin och jag uppfattade den inte att lukta så mkt.
    Sen har jag hört fler som säger att kanin är det värsta tänkbara att lukta.
    Någon som vet bättre än jag,
    jag har gett mig denn på att jag ska fixa kanin inomhus utan att hela familjen + huset luktar kanin. Har jag gett mig in i en omöjlig situation? har min man och de andra rätt?
    Snälla ge mig tips och råd.

• Svar på tråden ska ha kaninen inne vinterhalvåret
  • Tecken

Jag hade en kanin när jag var liten. Visste luktade det kanin - men inte så att det stank bajs. Luktar mest hö.

• lyckans jag

Hur kan man göra för att det inte ska lukta?

• Tecken
    lyckans jag skrev 2011-07-02 16:58:40 följande:
    Hur kan man göra för att det inte ska lukta?
    Hålla rent i buren? Men alltså, det kommer ju lukta kanin iaf. Det är precis som folk som har katter hemma. Hos en del luktar det kattkiss och hos andra bara katt.
  • lyckans jag

Vi/jag har alltid haft katt och jag har aldrig tänkt på att det luktar katt varken hos mig eller hos någon annan. Nu har vi ingen katt förnärvarande.
    Jag kan känna att det luktar kattpiss hos vissa som är dåliga på att städa lådan, men aldrig just bara katt.

• yossis

Jag hade inne kanin i 7 år nästan, i hennes rum luktade det lite kanin men inte mycket. Städade lådan varje dag & minst 1 gång i veckan så skurade jag ur toalådan med cilitbang eller något annat medel. Hade dessutom 2 lådor att byta med så man verkligen kunde skura ur dom ordetligt.

Spån & hö luktar ju lite men det jag tyckte var jobbigast var allt spån som följde med ut ur buren, fick damsuga hennes rum varje dag minst 2 gånger så vi skulle slippa få resten av huset fullt i spån.

• And3RZsoN

Sålänge du rengör buren varje dag så kommer doften ej vara äcklig utan mer lukta hö. Ska ja va ärlig så känner ja inte ens någon kanindoft när jag besöker min mamma som har kanin.

• AnneVikstrand

Har en kanin inne och det som luktar är höet. Så länge man håller rent så luktar det inte, samma sak med kattkiss i kattlådorna. Håller man rent så luktar det inte.

• iaseia

Ja det luktar, sen vad som luktar beror väl på, att ha mycket hö och halm och sen spån under som plockas bort dagligen så luktar de inte skit, men de luktar.
    Ingen lukt man vill ha inomhus.
    Varfr inte ha den ute,  en kanin som hela tiden fr bo ute mår bättre, Om du har en kanin ute under sommaren så kommer den bygga upp en bra vinterpäls, den kommer börja redan innan de börjar bli kallt ute, om du sen någon månad senare flyttar in den kommer de ta mycket energi från den att få en bra  inne päls. Samma sak när du ska flytta ut den igen.
    Det blir jämnare för kaninen om den får bo ute året om. Ge den bara mer mat under  de kallare månaderna. och mycket hö och halm..

• Louise75

Jag är nog böjd att hålla med föregående talare.  Varför inte ha den ute året runt i en rejäl utebur på ben?
    Det går alldeles utmärkt om kaninen alltid bor ute och kan sätta vinterpäls när det blir kallare.
    Så slipper du problem med kisslukt och hödamm inomhus.

• Lady without tattoo

Kan hända att kaninen inte mår bra av att flyttas in eller ut

Yrke: Leg pratkvarn
Svar på tråden ska ha kaninen inne vinterhalvåret