Inlägg från: lyckans jag |Visa alla inlägg
  • lyckans jag

ska ha kaninen inne vinterhalvåret

Har bestämt sedan en tid tillbaka att vi ska skaffa kanin,
    jag vill ha den inne i en stor innebur på vinterhalvåret och ute på sommaren.
    Min man säger lycka till!!! det kommer förmodligen att lukta kanin om oss allihop, det luktar skit när man har kanin inomhus och det luktar om allt.
    Luktar den så åker den ut i garaget eller i logen.
    Sen frågar han mig om jag har känt någon som haft kanin? och säger att jag nog biter mig själv i svansen med tanken att ha den inne.
    Jag hade kanin som liten, en liten hermelin och jag uppfattade den inte att lukta så mkt.
    Sen har jag hört fler som säger att kanin är det värsta tänkbara att lukta.
    Någon som vet bättre än jag,
    jag har gett mig denn på att jag ska fixa kanin inomhus utan att hela familjen + huset luktar kanin. Har jag gett mig in i en omöjlig situation? har min man och de andra rätt?
    Snälla ge mig tips och råd.

• Svar på tråden ska ha kaninen inne vinterhalvåret
  • lyckans jag

Hur kan man göra för att det inte ska lukta?

• lyckans jag

Vi/jag har alltid haft katt och jag har aldrig tänkt på att det luktar katt varken hos mig eller hos någon annan. Nu har vi ingen katt förnärvarande.
    Jag kan känna att det luktar kattpiss hos vissa som är dåliga på att städa lådan, men aldrig just bara katt.

• lyckans jag
    Lady without tattoo skrev 2011-07-02 19:05:17 följande:
    Kan hända att kaninen inte mår bra av att flyttas in eller ut
    Visst kanske kaniner inte mår bra av att flyttas in och ut men har aldrig hört talas om det tidigare.
  • lyckans jag
    inoka skrev 2011-07-02 19:17:28 följande:
    Har vår kanin inne. Mkt pgr av att vi fick henne en smällkall vinterdag förra året i feb.
    Vi har en stor bur ute m isolerad innebur och tanken va att hon skulle flytta ut till sommaren men hon är kvar inne.
    Det luktar varken kiss/bajs men dock av höet. Vi är väldigt noga med att rengöra buren ordentligt var tredje dag.
    Det du vinner på att ha den inne är att den blir tamare än utekaniner men de kräver att man släpper ut dem. Tigerlilja springer inne varje dag. Kaninen vi hade innan va utekanin och det är stor skillnad på hur de är mot oss.
    Nu har vi fått hundvalp och kommer flytta ut kaninen i sin stora utebur för hennes eget lugn och ro men kommer att forts få springa lös lika mkt i en stor hage som är runt uteburen.
    Det är just därför som jag vill ha kaninen inne, för att den ska bli så tam som möjligt. Sen ska den förstås få njuta av svenska försommaren och sommaren ute.
    Känns som att det blir lite opersonligt om kaninen ska stå utomhus på vintern, kanske jag har fel? men man gosar väll inte lika mkt om man står ute i kylan med den? eller tar man in den stundvis då?
    att den får bo ute men att man tar in den och gosar och hålls på med den?
  • lyckans jag
    Louise75 skrev 2011-07-02 20:18:33 följande:
    På vintern tog jag inte in mina kaniner så mkt pga temperaturskillnaden. Så visst har du en poäng där att det är lättare att gosa etc när kaninen är inomhus.
    Men man kan ju umgås med sin kanin även om den bor utomhus, precis som en häst el dylikt. Vara ute och pyssla med den, gå i koppel, kaninhoppning med mera. Dessa aktiviteter gör också kaninen van vid hantering och mer tam. Men det kräver förstås lite mer av ägaren, det är nog mer bekvämt att ha den inne.
    Det är förstås upp till dig själv hur du vill ha det, ville bara dela med mig av mina erfarenheter. =)
    Tack! jag är bara glad att få tips och råd Glad är ju lite nybörjare på det här så all informtion och tips och råd är välkommet!
    Kan man ändra sig om man märker att det inte är helt ok att ha kaninen inne? ja till året därpå så att kaninen får vänja sig vid utetemperatur vill säga? eller är kaninen en innekanin för alltid om man från början har den som det?

En fråga till kan man ställa buren på en byrå? eller ska en kaninbur helst stå på golvet?
  • lyckans jag

Hej
    har inte skrivit på ett tag nu.
    vår lilla gos har hunnit blivit 4 månader, han är så go och snäll och busig.
    Men...
    Idag när vi skulle borsta/kamma honom så upptäckte jag att det lossnade otroligt mkt päls och han blev kal på ena sidan.
    Han har otroligt mkt tovor trots att vi regelbundet kammar/borstar/klipper. det blir bara mer och mer och svårt att nå åt.
    För övrigt äter han och dricker, springer runt, nyfiken osv
    Någon som vet om detta är normalt vissa perioder?
    nu har jag fått för mig att han kan ha råkat ut för kvalster el. annat. Ser inget mjäll eller något kryp i hans päls.
    Men den kala fläcken är på halv dm ungefär, alltså ganska stor fläck. Han tappar inget päls förutom när vi borstar el. kammar honom.

Svar på tråden ska ha kaninen inne vinterhalvåret