• 4småhjärtan

När byter man till bilbarnstol nr 3?

Vi har bytt när barnen blivit 4 år, sen ska man helst väga 15 kg.

• 4småhjärtan
    cicci85 skrev 2011-07-02 08:17:24 följande:

För att sitta med bara bilens bälte måste de väga minst 15 kg. Barnen ska helst åka bakåtvända tills de väger 25 kg.

Min son kunde sitta bakåtvänt tills han var 118 cm, 25 kg och 5 år

finns ju ingen som kan tvinga dig att vänta tills barnet väger 15 kg? Jag Känner folk som bytt tidigare. Det är väl endast rekommendationer?

Men självklart ska man ha barnet bakåtvänd så länge som möjligt ...
  • 4småhjärtan

Ok trodde inte det fanns lag på det, kompisar bytte till en vanlig kuddstol då dottern var 2,5 och kan inte ha vägt 15 kilo då hon är en tunn tjej. De bytte eftersom hon var åksjuk, fick sitta fram tidigt oxå.. det ska man väl vara 140 cm för att göra? För min del så har barnen vägt 15 när vi bytt så det var ju bra!

• 4småhjärtan
    cicci85 skrev 2011-07-02 09:23:52 följande:
    Om det finns airbag måste de vara 140 cm för att sitta där. Om inte så får de sitta i fram. Vände du barnen framåt redan när de vägde 15 kg? Varför valde du att vända dem så tidigt?
    Japp jag vände när de vägde 15 kg och var 4 år vände för att det var trångt och bökigt tyckte inte de satt nåt vidare bra.. husrå?
  • 4småhjärtan
    Lena skrev 2011-07-02 09:22:41 följande:
    Inte om man inte har krockkudde. Det är bara pga krockkudde gräns finns för att sitta frammåt
    Ok på så vis.
  • 4småhjärtan

Jag är ingen oansvarig förälder om det är det ni förösker antyda, är nog en av de nojigaste faktiskt killarna var 4 år när vi bytta så är det bara. Kalla mig vad ni vill jag kan ändå inte dra tillbaka tiden och ändra på det. Känner faktiskt ingen som haft sitt barn i bakåtvänd bilstol till barnet varit 5-6 år.. de flesta byter nog innan tror jag. Det känns som att det kvittar nu och det är inget jag behöver försvara!  Ha en fin dag hörrni! :D

Svar på tråden När byter man till bilbarnstol nr 3?