• Amazina

När byter man till bilbarnstol nr 3?

Jag har en 2,5 åring som nu sitter i bilbarnstl "nr 2". Dvs den modell efter babyskyddet som också är baklänges. Eftersom vi bor utomlands måste vi köp bilbarnstolar på Sverigesemestrar och tanken slog mig att jag inte alls har koll på vad som gäller... Hur länge brukar barn ha den storleken? Och vad är nästa steg?? bilkudde???
    Någon som kan hjälpa mig?

Hon är 92 cm lång och ca 15 kg.

• Svar på tråden När byter man till bilbarnstol nr 3?
  • Lena

Man byter när barnet är 4-5 år eller när öronen nått upp till kanten av stolen. Då väljer man en framåtvänd bältesstol

• 4småhjärtan

Vi har bytt när barnen blivit 4 år, sen ska man helst väga 15 kg.

• Dr Mupp

När de vuxit ur den bakåtvända vilket är antingen 25 kg eller att öronen sticker upp ovanför kanten. Minst 4-5 år ska de vara helst äldre.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • cicci85
    4småhjärtan skrev 2011-07-02 07:48:43 följande:
    Vi har bytt när barnen blivit 4 år, sen ska man helst väga 15 kg.

För att sitta med bara bilens bälte måste de väga minst 15 kg. Barnen ska helst åka bakåtvända tills de väger 25 kg.

Min son kunde sitta bakåtvänt tills han var 118 cm, 25 kg och 5 år.

• Amazina

Tack för informationen! Vad bra! Då kan vi vänta till nästa år med att köpa nästa stol!

• 4småhjärtan
    cicci85 skrev 2011-07-02 08:17:24 följande:

För att sitta med bara bilens bälte måste de väga minst 15 kg. Barnen ska helst åka bakåtvända tills de väger 25 kg.

Min son kunde sitta bakåtvänt tills han var 118 cm, 25 kg och 5 år

finns ju ingen som kan tvinga dig att vänta tills barnet väger 15 kg? Jag Känner folk som bytt tidigare. Det är väl endast rekommendationer?

Men självklart ska man ha barnet bakåtvänd så länge som möjligt ...
  • cicci85
    4småhjärtan skrev 2011-07-02 08:30:36 följande:
    finns ju ingen som kan tvinga dig att vänta tills barnet väger 15 kg? Jag Känner folk som bytt tidigare. Det är väl endast rekommendationer?

Jo, det finns en lag som säger att barn måste sitta i särskilt skydd som är godkänt för dess vikt. Ska barnet sitta med bilens bälte så måste de väga 15 kg. Det är olagligt att sätta ett barn på kudde/bältesstol om det väger under 15 kg.

Ska de sitta framåt innan så måste de sitta i en framåtvänd bilbarnstol med internbälten, att man spännar fast stolen med bilens bälte och barnet med 5-punktsbälte.

• MorMargit
    4småhjärtan skrev 2011-07-02 08:30:36 följande:

Men du måste ju väga minst 15 kg för att bilbältet ska låsas kroppen vid en krock eller häftig inbromsning? Det är därifrån gränsen på 15 kg kommer och visst måste det vara olagligt att sitta framåt då? Det blir ju samma sak som att sitta obältat, menar jag, funkar inte bältet så kan man lika gärna låta bli att ens sätta fast ungen.
  • 4småhjärtan

Ok trodde inte det fanns lag på det, kompisar bytte till en vanlig kuddstol då dottern var 2,5 och kan inte ha vägt 15 kilo då hon är en tunn tjej. De bytte eftersom hon var åksjuk, fick sitta fram tidigt oxå.. det ska man väl vara 140 cm för att göra? För min del så har barnen vägt 15 när vi bytt så det var ju bra!

• Lena
    4småhjärtan skrev 2011-07-02 09:17:42 följande:
    Ok trodde inte det fanns lag på det, kompisar bytte till en vanlig kuddstol då dottern var 2,5 och kan inte ha vägt 15 kilo då hon är en tunn tjej. De bytte eftersom hon var åksjuk, fick sitta fram tidigt oxå.. det ska man väl vara 140 cm för att göra? För min del så har barnen vägt 15 när vi bytt så det var ju bra!
    Inte om man inte har krockkudde. Det är bara pga krockkudde gräns finns för att sitta frammåt
  • cicci85
    4småhjärtan skrev 2011-07-02 09:17:42 följande:
    Ok trodde inte det fanns lag på det, kompisar bytte till en vanlig kuddstol då dottern var 2,5 och kan inte ha vägt 15 kilo då hon är en tunn tjej. De bytte eftersom hon var åksjuk, fick sitta fram tidigt oxå.. det ska man väl vara 140 cm för att göra? För min del så har barnen vägt 15 när vi bytt så det var ju bra!
    Om det finns airbag måste de vara 140 cm för att sitta där. Om inte så får de sitta i fram. Vände du barnen framåt redan när de vägde 15 kg? Varför valde du att vända dem så tidigt?
  • 4småhjärtan
    cicci85 skrev 2011-07-02 09:23:52 följande:
    Om det finns airbag måste de vara 140 cm för att sitta där. Om inte så får de sitta i fram. Vände du barnen framåt redan när de vägde 15 kg? Varför valde du att vända dem så tidigt?
    Japp jag vände när de vägde 15 kg och var 4 år vände för att det var trångt och bökigt tyckte inte de satt nåt vidare bra.. husrå?
  • 4småhjärtan
    Lena skrev 2011-07-02 09:22:41 följande:
    Inte om man inte har krockkudde. Det är bara pga krockkudde gräns finns för att sitta frammåt
    Ok på så vis.
  • cicci85
    4småhjärtan skrev 2011-07-02 09:28:07 följande:
    Japp jag vände när de vägde 15 kg och var 4 år vände för att det var trångt och bökigt tyckte inte de satt nåt vidare bra.. husrå?
    Jag är bara nyfiken på varför man vänder så tidigt när man har möjligheten att låta barnet åka så säkert som möjligt i flera år till, innan man är tvungen att vända. Beror det på okunskap, att man helt enkelt inte bryr sig eller att man tycker att det är riskfritt att ge sig ut i trafiken.
  • MorMargit
    4småhjärtan skrev 2011-07-02 09:28:07 följande:
    Men hur liten stol hade ni då? En unge på 15 kg kan ju inte vara så stor att det blir trångt och bökigt  att sitta bakåtvänd i stolen? När min tjej vägde 14,5 kg var hon 99 cm lång och satt fortfarande i Britax Freeway. Vi har också en Britax twoway och den kan hon fortfarande sitta i och hon är 122 cm lång, väger 21 kg. Nu sitter hon ändå framåt men när hon var 4 år var det ingen diskussion, fick hon plats i stolen satt hon bakåtvänd.
  • 4småhjärtan

Jag är ingen oansvarig förälder om det är det ni förösker antyda, är nog en av de nojigaste faktiskt killarna var 4 år när vi bytta så är det bara. Kalla mig vad ni vill jag kan ändå inte dra tillbaka tiden och ändra på det. Känner faktiskt ingen som haft sitt barn i bakåtvänd bilstol till barnet varit 5-6 år.. de flesta byter nog innan tror jag. Det känns som att det kvittar nu och det är inget jag behöver försvara!  Ha en fin dag hörrni! :D

• MorMargit
    4småhjärtan skrev 2011-07-02 11:07:38 följande:
    Jag är ingen oansvarig förälder om det är det ni förösker antyda, är nog en av de nojigaste faktiskt killarna var 4 år när vi bytta så är det bara. Kalla mig vad ni vill jag kan ändå inte dra tillbaka tiden och ändra på det. Känner faktiskt ingen som haft sitt barn i bakåtvänd bilstol till barnet varit 5-6 år.. de flesta byter nog innan tror jag. Det känns som att det kvittar nu och det är inget jag behöver försvara!  Ha en fin dag hörrni! :D
    Jag har inte anklagat dig för något alls, bara ställt frågan vad ni har för stol om den var för liten redan då barnet vägde 15 kg. Känns väldigt underligt för min del hur stolen kan vara urvuxen med ett så pass litet barn och jag tänkte att du kanske hade en bra förklaring. Kanske kunde du vilja ha hjälp att hitta en bättre stol så att ditt barn kan sitta säkert i bilen ett tag till, många föräldrar vet ju inte hur viktigt det är och att det finns bra alternativ.

Istället går du i försvar, som bara den och påstår att vi kallar dig för något? Att andra inte sätter sina barn i bakåtvänd bilbarnstol fast barnen får plats fortfarande efter den "magiska" 4-årsdagen tar jag inte som argument alls. Vad spelar det för roll? Jag ser även 2-åringar framåtvända vilket inte får mig att vara sugen på att vända min 2-åring. Inte heller påverkar mig det faktum att grannbarnen konsekvent cyklar utan hjälm. Mina barn har hjälm ändå.
  • FrkJenny

Stol tre är typ samma i alla länder i väst åtminstone, så den behöver du inte köpa just i Sverige. Även de "svenska" stoltillverkarna Britax och Maxi-cosi har samma bältesstolar i typ hela Europa, och förmodligen billigare än i Sverige. Däremot vet jag inte om man kan få tag i de stolar som faktiskt kommer från Sverige/Norden; Brio och Besafe t-ex... Och så länge man skippar framåtvända med internbälte/sele så finns det ett stort urval av eruropeiska tillverkare med likvärdiga bältesstolar.

Men ett byte till stol 3 är ett stort steg neråt i säkerhet så det ska man absolut vänta med så länge som möjligt; som flera andra skriver behöver barnet verkligen ha vuxit ur (den största möjliga) bakåtvända stolen innan man byter och det gör de inte förrän de väger runt 25 kg och/eller är åtminstone 120 cm långa.
    Även därefter så är framåtvänt förknippat med större skaderisk, men då finns det inga alternativ längre - om man inte skall sluta åka bil helt... 

• Cecci78

och om er stol ni har nu är på väg att bli liten eller om den bara är till 18 kg (en del bakåtvända är det) så finns alltid Britax Two Way som är bra till större bakåtvända barn, min pojk är 123 cm o 6½ år o sitter i en sådan så den är verkligen rymlig

Svar på tråden När byter man till bilbarnstol nr 3?