• cicci85

När byter man till bilbarnstol nr 3?

4småhjärtan skrev 2011-07-02 07:48:43 följande:
    Vi har bytt när barnen blivit 4 år, sen ska man helst väga 15 kg.

För att sitta med bara bilens bälte måste de väga minst 15 kg. Barnen ska helst åka bakåtvända tills de väger 25 kg.

Min son kunde sitta bakåtvänt tills han var 118 cm, 25 kg och 5 år.

• cicci85
    4småhjärtan skrev 2011-07-02 08:30:36 följande:
    finns ju ingen som kan tvinga dig att vänta tills barnet väger 15 kg? Jag Känner folk som bytt tidigare. Det är väl endast rekommendationer?

Men självklart ska man ha barnet bakåtvänd så länge som möjligt ...

Jo, det finns en lag som säger att barn måste sitta i särskilt skydd som är godkänt för dess vikt. Ska barnet sitta med bilens bälte så måste de väga 15 kg. Det är olagligt att sätta ett barn på kudde/bältesstol om det väger under 15 kg.

Ska de sitta framåt innan så måste de sitta i en framåtvänd bilbarnstol med internbälten, att man spännar fast stolen med bilens bälte och barnet med 5-punktsbälte.

• cicci85
    4småhjärtan skrev 2011-07-02 09:17:42 följande:
    Ok trodde inte det fanns lag på det, kompisar bytte till en vanlig kuddstol då dottern var 2,5 och kan inte ha vägt 15 kilo då hon är en tunn tjej. De bytte eftersom hon var åksjuk, fick sitta fram tidigt oxå.. det ska man väl vara 140 cm för att göra? För min del så har barnen vägt 15 när vi bytt så det var ju bra!
    Om det finns airbag måste de vara 140 cm för att sitta där. Om inte så får de sitta i fram. Vände du barnen framåt redan när de vägde 15 kg? Varför valde du att vända dem så tidigt?
  • cicci85
    4småhjärtan skrev 2011-07-02 09:28:07 följande:
    Japp jag vände när de vägde 15 kg och var 4 år vände för att det var trångt och bökigt tyckte inte de satt nåt vidare bra.. husrå?
    Jag är bara nyfiken på varför man vänder så tidigt när man har möjligheten att låta barnet åka så säkert som möjligt i flera år till, innan man är tvungen att vända. Beror det på okunskap, att man helt enkelt inte bryr sig eller att man tycker att det är riskfritt att ge sig ut i trafiken.
Svar på tråden När byter man till bilbarnstol nr 3?