besviken på sitt barn
Har tyvärr inte så stor kunskap om barn som är så små och eventuella diagnoser. Jobbar med ungdomar med främst ADHD, men även med läs-skrivsvårigheter, "långsam inlärning" och Asperger.
Men jag blir glad när jag läser dina kommentarer! Inte ett dugg glad för den situation som du befinner dig i, men för att din dotter har fått en mamma som verkligen bryr sig och vågar erkänna hur hon känner inför situationen trots att det är lite "tabu" att yttra sånt om sitt egna barn... Hon har en fantastisk mamma som funderar på hur HON själv kan förändra situationen till något bättre och gör något åt det. Inte bara väntar på att diagnoser ska bli ställda och att någon annan ska ta över. En diagnos kan hjälpa dig och ditt barn till rätt stimulans för utveckling och det kan också vara skönt att veta vad det är för "fel" på barnet och slippa känna sig som världens sämsta förälder. Men det förändrar inte ditt egna välmående och hur du känner inför ditt barn. Underbart att du försöker hitta positiva saker att vara glad och stolt över! Det lilla råd jag kan ge här är att se de små stegen din dotter gör i utvecklingen och se att hon faktiskt utvecklas om än lite långsammare än andra barn. Då kanske du kan börja glädja dig åt de stegen. Att dokumentera med små anteckningar kan hjälpa till att se även de minimala stegen.
Jag önskar att jag på något sätt kunde ge dig några kloka råd och säga att det ordnar sig. Det kommer ordna sig på något vis, men vägen kan bli slingrig.
Hoppas utredningen blir klar och att du får bra stöttning både för din dotter men även för din egen skull. Förresten går flickan på förskola? Om hon gör det, vad säger personalen där? Hur är hon där i olika situationer. Ibland kan vissa saker fungera i skolan men inte hemma och tvärtom.
Ge inte upp! Din dotter behöver dig och du verkar ha sunda tankar trots att det känns fruktansvärt kämpigt just nu!