Inlägg från: micra |Visa alla inlägg
  • micra

3-månaders som inte vill suga längre

Amningen har fram till ett par veckor sedan fungerat jättebra och bortsett från ett mål med ersättning per kväll så har jag helammat. De senaste två veckorna har det börjat strula... Han visar tydliga tecken på att det börjar bli dags att äta men när jag lägger till honom vid bröstet börjar han skrika hysteriskt och blir spänd som en fjäder. Jag har försökt att låta honom ligga kvar och lugna honom, försökt att byta bröst, ta upp honom och lugna honom på det viset osv. Han lugnar sig men så fort jag ska försöka få honom att amma så börjar det om igen. Flaska tar han direkt. Har provat att ge en liten skvätt ersättning först också för att stilla eventuell "vrålhunger" men det fungerar inte heller. Någon gång ibland har jag fått honom att amma men annars har jag fått lov att pumpa för att hålla igång mjölkproduktionen.

Någon som vet vad det kan bero på och vad man kan göra åt det?

Jag vill ju fortsätta amma!

• Svar på tråden 3-månaders som inte vill suga längre
  • micra

Tack för alla bra svar!

Jag har varit i kontakt med amningsmottagningen på "mitt" sjukhus nu och har fått en tid i morgon eftermiddag så de kan försöka hjälpa. Att det skulle kunna vara öronen som strular har jag också funderat på men har klämt omkring örat och lagt honom på sidan utan problem, det är bara vid matning som han blir ledsen. Frågade personen jag pratade med på amningsmottagningen vad hon trodde om öronproblem också men hon tyckte att det verkade långsökt.

Angående att inte ge ersättning i flaska så är det ju lite sent nu... Jag kan ju absolut ge i kopp i fortsättningen men tyvärr har jag ju redan börjat. På rekommendation av BVC har vi gett ersättning en gång om dagen sedan han var tre veckor. Fick tyvärr aldrig rådet då att inte ge i flaska (och första barnet som det är så vet man ju inte bättre).

Det kan vara så att han tycker det tagit för lång tid för mjölken att rinna till. Av någon anledning rinner den alltid till snabbare när han äter från högra bröstet och nu är det vänstra bröstet som är allra svårast att få honom att äta från.

Jag har inte sett någonting konstigt på tungan men jag har å andra sidan inte letat heller. Nu ligger han och sover men jag ska kolla när han vaknar!

Amningsnapp har jag hemma så det ska jag också försöka med när det är matdags nästa gång.

Uppdaterar när jag varit på amningsmottagningen och förhoppningsvis blivit lite klokare! ;)

• micra

Det verkar som de flesta av er är överens om att det är flaskan som är problemet. Jag har provat med amningsnapp nu och första gången tog han den direkt och sög en stund. Det rann till ganska snabbt och han åt en stund men så fort trycket började släppa så blev han sur och släppte direkt. Han hade i alla fall hunnit stilla den värsta hungern även om han nog velat äta lite till. Så nästa gång det blev dags att amma hade jag också amningsnappen på och han sög tag direkt men hann tappa tålamodet innan mjölken hann rinna till. Vi har försökt i över en timme nu, han bara skriker och till slut somnade han. Men det verkar absolut som att ni har rätt. Frågan är bara vad man gör nu? Flaskan ryker direkt, får ge ersättningen ikväll på annat sätt. Men kan man vara säker på att det kommer att börja fungera igen om man bara ger det tid eller händer det att barn blir "förstörda"? Det ska bli skönt att komma in till amningsmottagningen i morgon, blir ju så mycket lättare när någon kan se hur han beter sig istället för att försöka beskriva i ord.

Har förresten kollat tungan, han har ingen svamp.

• micra
    straw2008 skrev 2011-06-27 13:34:30 följande:
    Är det av någon speciell anledning du inte vill ge honom flaskan (ekonomiskt eller så)? Annars skullle jag ge det ditt barn vill ha, alla vill väl det bästa för sina barn ? BARNET verkar ju föredra flaskan i alla fall.
    Modersmjölk ska ju vara det bästa för barnet så det är väl en av anledningarna. Men största skälet är egentligen för min egen skull, att det är så oerhört praktiskt att alltid ha maten med sig och alltid klar utan några förberedelser (nåja, inte mycket i alla fall). Dessutom blir han inte helt ok i magen av ersättningen så jag vill egentligen inte ge honom mer än nödvändigt. Att jag vill det bästa för mitt barn är självklart, däremot vet jag inte om jag kan lita på att han själv vet vad som är bäst för honom.
  • micra

Nu kan jag uppdatera lite med de råd jag fick från amningsmottagningen.

Till att börja med har jag konstaterat att problemet kommer från flaskan. Han har tappat tålamodet med all mat som inte kommer farandes i full fart så fort han snuttar till lite. Om jag någon gång lyckats lägga till honom vid bröstet när mjölken redan runnit till så äter han utan problem men så fort det mesta trycket har släppt så tröttnar han. Nattetid funkar det än så länge *peppar peppar* att amma, då är han så trött så jag tror inte han tänker så mycket utan bara gör. Han vet ju mycket väl hur man gör, vi har ju ammat hela tiden fram till nu.

I förrgår försökte jag hela dagen att ge honom bröstet och inte ge flaskan och det var fullt krig här hemma. Han skrek och skrek och till slut såg jag inget annat sätt än att ge honom maten så som han ville ha den (då hade jag försökt i ungefär 5-6 timmar). Funderade på att ringa till amningsmottagningen och avboka tiden och sluta amma istället. Men sen tänkte jag att det gör ju ingen skada att gå dit i alla fall, man kan ju ge det en chans.

Hon på amningsmottagningen var jätteduktig på det hon gjorde och verkade ha en väldigt sund syn på det här med amning (så som jag ser det). Hon tyckte det var synd att de på BVC inte varnat om det här med flaskmatning och att de inte hade ett närmare samarbete. Det fanns aldrig någon känsla av tvång att få igång amningen igen utan vi diskuterade vad det fanns för olika möjligheter. En är att sluta amma dagtid och fortsätta på nätterna men det är ju inget som säger att inte det också kommer börja strula. Annars kan man ju alltid sluta helt. Nu ville jag försöka en gång till att få igång amningen även på dagtid så nu har jag hyrt en elektrisk bröstpump från lasarettet, han har tydligen varit dålig på att suga ett tag nu så jag måste öka på produktionen lite. Sen köpte jag även en flaska från Medela, en sån som han måste suga rätt på för att få ut mat. Vi provade den när jag var där och det var lite strul först men sedan började han suga och åt upp allt.

Igår kväll när vi för första gången skulle prova flaskan hemma så blev det krig igen. Han är ju så van vid sina "snart-dags-att-gå-och-lägga-sig-rutiner" vilka har inkluderat väldigt lättåtkomlig mat sedan han var tre veckor. Efter en och en halv timmes skrikande så gav han upp och åt som han skulle. Tänk om han hade lagt all den energin han ödslade på att skrika på att äta istället, då hade det inte varit så jobbigt. ;) Amningen funkade i natt och idag har han hunnit äta ur flaskan två gånger utan några problem. Det ser lite ljusare ut nu. Skulle det inte funka att få igång amningen ordentligt på dagtid igen så kanske vi åtminstone kan hålla igång den nattetid genom att han alltid måste äta på det här viset.

• micra
    Dr Mupp skrev 2011-06-28 03:37:52 följande:
    Tillmatsningsset skulle ju vara optimalt. Då ger du ersättning "via bröstet". Man tejpar fast två små slangar på bröstet och när bebisen suger på bröstet så får den ersättning samtidigt som den får bröstmjölk.
    Vad mycket grejer det finns som man aldrig hört talas om. Låter ju jättebra och säkert inte krångligare än att förbereda en flaska.
  • micra
    goatess82 skrev 2011-06-28 14:14:33 följande:
    har dom ont i tungan när dom har svamp och hur får man bort det, har hört om bubbelvatten men vilket och hur??
    Från 1177.se Torsk – en vitaktig beläggning i munnen

Barn kan också få en svampinfektion i munnens slemhinna som kallas torsk. Det är vanligast hos spädbarn. En vitaktig beläggning bildas på tungan, insidan av kinderna och i gommen. Ibland kan man uppleva att barnet har lite problem med att äta.

Ofta försvinner torsk av sig själv utan behandling.

Det är inte farligt för spädbarn att ha torsk i munnen. Ofta försvinner det av sig själv utan behandling.

Om man vill försöka att få bort beläggningen kan man pensla med mineralvatten som innehåller natriumbikarbonat, till exempel vichyvatten. Man kan använda tops och pensla i munnen efter måltiderna.

Om spädbarn har torsk brukar man inte behöva uppsöka barnavårdscentral eller annan vårdcentral, men man kan alltid rådgöra med barnavårdcentralen. Om större barn får torsk bör man kontakta vårdcentralen.

• micra
    straw2008 skrev 2011-06-29 13:35:40 följande:
    Skulle aldrig neka mitt barn mat i 5-6h... det skulle jag kalla sjuk amningshets. Varför vill du inte se ditt barn nöjd o glad på det sättet den föredrar ? Har du press på dig utifrån att du måste amma ?

Det har blivit en missuppfattning, jag skrev nog inte tillräckligt tydligt. Han fick inte noll att äta under 5-6 h, då och då rann mjölken till och han klunkade i sig en del men sedan släppte trycket och han slutade. Han blev alltså inte helt mätt och nöjd under dessa timmar men inte helt utan mat!

Nej, jag har inte press på mig utifrån. Du verkar ha glömt de andra två anledningarna jag gav till att jag vill amma: praktiskt och inget krångel med lillens mage. Dessutom har jag precis skrivit att jag ska försöka få igång amningen, funkar det inte nu så lägger jag av.

Vill du diskutera så ska du nog läsa igenom hela inläggen och inte bara plocka det du vill hacka på, det är bara tröttsamt!

• micra
    dripdrop skrev 2011-06-29 16:40:10 följande:
    Men hallå, så lilla bebisens mage spelar ingen roll då eller?
    Känns som du projicerar dina egna känslor ang amning/ickeamning på ts, det är ju inte så att hon njuter av att kämpa med amningen direkt? Tråkig attityd när hon ber om hjälp...
    Tack!!
  • micra
    brummagumman skrev 2011-06-29 17:01:12 följande:
    Kan rekommendera lättöl! Fick tipset av min mormor och det är knappast forskat på men jag kunde se en ökning av mjölkproduktionen när jag druckit det.
    Ja just det, det har jag hört förut. Men har du någon aning om hur mycket man ska behöva dricka?
  • micra

Cinnamoon: Tack för ditt svar! Även om flaskan har varit den utlösande faktorn så kan nog säkerligen den där nyfikenheten också spela in. När han var mindre kunde han ju ligga och snutta mer för att det bara var mysigt och då tänkte han säkert inte så mycket på det utan mjölken rann till och allt var frid och fröjd. Nu är det slut på det tålamodet!

------------------------------------------

Kan uppdatera med att jag lyckades amma tre gånger i natt och i morse, då han fortfarande var ganska sömnig (kl 02.00, 06.00 och 08.00) och efter det har han ätit från nya flaskan utan problem. Känns bra faktiskt. Det är pumpningen som känns lite jobbig att hålla på med när han är vaken eftersom man blir så låst. Kan ju inte alltid vänta tills han sover en stund, då blir det så väldigt oregelbundet.

Svar på tråden 3-månaders som inte vill suga längre