• micra

3-månaders som inte vill suga längre

Amningen har fram till ett par veckor sedan fungerat jättebra och bortsett från ett mål med ersättning per kväll så har jag helammat. De senaste två veckorna har det börjat strula... Han visar tydliga tecken på att det börjar bli dags att äta men när jag lägger till honom vid bröstet börjar han skrika hysteriskt och blir spänd som en fjäder. Jag har försökt att låta honom ligga kvar och lugna honom, försökt att byta bröst, ta upp honom och lugna honom på det viset osv. Han lugnar sig men så fort jag ska försöka få honom att amma så börjar det om igen. Flaska tar han direkt. Har provat att ge en liten skvätt ersättning först också för att stilla eventuell "vrålhunger" men det fungerar inte heller. Någon gång ibland har jag fått honom att amma men annars har jag fått lov att pumpa för att hålla igång mjölkproduktionen.

Någon som vet vad det kan bero på och vad man kan göra åt det?

Jag vill ju fortsätta amma!

• Svar på tråden 3-månaders som inte vill suga längre
  • Madicken och Lisabeth

Så där gjorde min dotter också och började strula vid 5 månaders ålder och vid 7 månader så hade hon slutat dia vilket var sorgligt för jag ville egentligen amma längre. I efterhand har jag tänkt att det kanske berodde på att hon låg ner  och kanske hade hon vätska i örongångarna som tryckte så att det bara blev obekvämt. Nu är hon en vild och go 2 åring men jag ångrar att jag inte kollade upp något så enkelt som öroninflammation när hon började strula... kanske kan ni börja med att kolla öronen.

• skånegås

Min lilla 3 mån gör lika dant. Verkar som att han vill ha bröstet för att "hälsa" då han varit hos pappa ett tag, men är eg inte hungrig, utan suger lite lite och vill sen inte ha mer (fast jag tror ju att han är hungrig). Väntar en stund och försöker igen... fast jag har iofs aldrig gett flaska (eller ers). Ibland gör han likadant då han blir arg för att det tar för lång tid för mjölken att rinna till... Vill man fortsätta amma kan det vara bra att ge ersättning i mugg eller sked..

• Assis

Bebben har inte svamp pa tungan da?? Vit belaggning pa ovansidan av tungan... 

• Assis

Ibland ar det ju sa ocksa att vissa bebisar ar lite bekvama. Darfor ar jag tipsad sedan mina 2 tidigare barn att inte ge ersattning de forsta 3/4 manaderna for bekvama barn kan komma att foredra det. Din lilla har ju redan fattat att en flaska vantar bara den vagrar tutte.... Orkar du halla ut och inte ge ersattning sa kommer bebben sa klart valja tutte till slut for barn svalter inte sig sjalva....

• trean2012

prova att lägga dig ner, byta ställning. eller köp en amningsnapp, då kanske han tror att det är flaskan. man ska inte mata med flaska förrän amningen är helt etablerad, utan med kopp. finns att köpa på apoteket. barnet lapar i sig mjölken/ersättningen som en katt. och blir inte bortskämd med att maten bara kommer utan jobb.
    lycka till!

• micra

Tack för alla bra svar!

Jag har varit i kontakt med amningsmottagningen på "mitt" sjukhus nu och har fått en tid i morgon eftermiddag så de kan försöka hjälpa. Att det skulle kunna vara öronen som strular har jag också funderat på men har klämt omkring örat och lagt honom på sidan utan problem, det är bara vid matning som han blir ledsen. Frågade personen jag pratade med på amningsmottagningen vad hon trodde om öronproblem också men hon tyckte att det verkade långsökt.

Angående att inte ge ersättning i flaska så är det ju lite sent nu... Jag kan ju absolut ge i kopp i fortsättningen men tyvärr har jag ju redan börjat. På rekommendation av BVC har vi gett ersättning en gång om dagen sedan han var tre veckor. Fick tyvärr aldrig rådet då att inte ge i flaska (och första barnet som det är så vet man ju inte bättre).

Det kan vara så att han tycker det tagit för lång tid för mjölken att rinna till. Av någon anledning rinner den alltid till snabbare när han äter från högra bröstet och nu är det vänstra bröstet som är allra svårast att få honom att äta från.

Jag har inte sett någonting konstigt på tungan men jag har å andra sidan inte letat heller. Nu ligger han och sover men jag ska kolla när han vaknar!

Amningsnapp har jag hemma så det ska jag också försöka med när det är matdags nästa gång.

Uppdaterar när jag varit på amningsmottagningen och förhoppningsvis blivit lite klokare! ;)

• Smulan87

Kan vara så att, i flaska kommer de snabbare och det gör de inte vid bröstet, dom har inte tålamodet kanske att amma, de märker jag på min dotter. Hon får flaska på morgonen, för hon blir skitsur vid bröstet. Går snabbare med flaskan

• Dr Mupp

Tyvärr är det jättvanligt att barn som fått flaska börjar strula vid amning. Och om BC inte berättade om riskerna med flaska så begick hon tjänstefel.

Det enda sättet att lösa problemet är att ta bort flaskan och sen försöka amma barnet när de sover, de brukar ofta ta bröstet när de är halvsovande.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • dripdrop

Låter absolut som det är flaskan som ställt till det, kan också vara i samband med en ökningsperiod. Minns att dottern krånglade i den åldern också, spec på ena bröstet. Det var bara att h

• dripdrop

Oj! Hälften försvann.

Iaf, det var bara att hålla ut o tänka på att DET GÅR ÖVER! :) Skulle absolut börja med att skippa flaskan om jag var du. Låt bebisen snutta mycket och skippa nappen också.

Svar på tråden 3-månaders som inte vill suga längre