• izzi

Är 46 för gammalt för att bli pappa?

Verkar mest vara kvinnor som hänger här och alla verkar vara i samma ålder. Min man är nio år äldre än mig och jag önskar så gärna ett bar till. Han skulle om det går vägen i sådana fall bli 46. Är det för gammalt? Jag vill inget hellre!

Själv tänker jag inte på vår åldersskillnad, men vi bor ju i en småstad och här ser man lite konstigt på de som är äldre föräldrar.

• Svar på tråden Är 46 för gammalt för att bli pappa?
  • Birgitta2

Tycker inte alls han är för gammal. Verkligen inte. Min syrra var 42 när hon fick sin sladdis, och hennes gubbe var 50. Det har fungerat jättebra. Att skaffa barn i den åldern gynnar ofta barnet, eftersom ekonomin ofta är på topp. Pappan har nu gått i pension så tjejen har en förälder hemma alltid när hon kommer från skolan (hon är alltså 15 år idag). Nej, go for it!!!!

• kmp

Klart ni skall skaffa barn!!

Min man var 43 när vår dotter föddes, och hans ålder är inget hinder.

• La Lola

Näe, tycker jag inte.
    Maken var 43 när han blev pappa första gången.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • RobzMarley

well orkjen är ju inte densamma. upp till var o en. jag personligen skulle aldrig skaffa barn så sent. 

• LängtarEfterDiig

Jag tycker inte det är för gammalt.
    Min kille är 7 år äldre än mig, och vi får en dotter i oktober :) Hjärta

• Insatt

Min pappa var 48 när jag föddes. Att han sen dog när jag var 10 hade med cancer att göra och inte med ålder. Annars kan jag inte säga att jag led av att ha en så "gammal" pappa. Jag tänkte inte på det! 

• Birgitta2

Det handlar ju mycket om hur man sköter sig och hur man mår som förälder. Det finns ju 50-åringar som är bra mycket piggare än en 30-åring. Det handlar inte om ålder - det handlar om hur individen fungerar.

• FixarFrasse

Tja, det där beror väl lite på var man själv känner att man är i livet... När jag passerade 40 bad jag doktorn klippa på rätt ställe, hade barn och var helt redo på nästa fas i livet. Tycker kanske inte heller att ungarna ska få en stroke i studentgåva, man vill gärna vara med dem en bit upp i deras vuxna ålder (sen VET jag att det händer saker ändå)...
    Men det där är så oerhört individuellt, skit i vad andra tycker. Känns det bra för er, ja, då är det rätt.

• izzi

Tack för alla positiva svar! Det värmer!

RobzMarley skrev 2011-06-23 11:13:00 följande:
    well orkjen är ju inte densamma. upp till var o en. jag personligen skulle aldrig skaffa barn så sent. 
    Grejen är ju att man kan ju aldrig veta hur pigg/trött man är när man är 50+, det vet man ju först när man är där. Hur gammal är du?

Min man är "ung" för sin ålder, tränar mycket och har inte mindre ork än vad jag har. Vi har en tvååring så vi vet vad det innebär också.
    LängtarEfterDiig skrev 2011-06-23 11:13:59 följande:
    Jag tycker inte det är för gammalt.
    Min kille är 7 år äldre än mig, och vi får en dotter i oktober :) Hjärta
    Grattis! Får man fråga hur gamla ni äri?
  • Lisa75

Nej, jag tycker inte att det är för gammalt.
    Jag tycker att man ska följa sin magkänsla, inte utgå från sifferexcercis eller andra människors åsikter.
    Man kan dö precis när som helst, det går inte att förutsäga eller planera att man ska vara förälder si och så länge hur ung man än är när man får barn.

Men om ni har en tvååring så blev han pappa när han var 44 - skulle 46 vara någon avgörande skillnad?  

Svar på tråden Är 46 för gammalt för att bli pappa?