Inlägg från: Chickmum |Visa alla inlägg
  • Chickmum

Trotsig 2,5åring

har också en liten tjej på snart 2.5 och hon lyssnar inte och blir arg för måånga saker. hon springer inte iväg men det försökte storebror göra ibland. Till honom berättade jag att om han inte kunde hålla handen och göra som jag sa när vi var ute var jag tvungen att sätta en sele med rep på till honom (hade en hemma för han klättrade gärna ur vagnen när han var mindre så vi hade en särskild vagn och matstolsele, han visste vad det var alltså). Berättade att  jag som vuxen och förälder har som uppgift att lära honom hur man ska göra och att det var mitt ansvar att se till att han var säker, att om vuxna slåss så kommer polisen och därför måste man lära sig att inte slåss när man är liten.

vi pratar ofta om vad som ska hända innan och jag berättar vad jag förväntar mig att de ska göra: tex, om fem minuter ska vi gå, när jag säger till nästa gång så säger du ja och följer med, eller hur? alltid på ett trevligt sätt, inte alls argt/irriterat, men då vet dom vad jag förväntar mig.

Om det är särskilda problem, tex kasta mat eller skrika i affären så brukar jag ha en kampanj hemma där vi ofta på ett glatt sätt frågar "får man kasta maten?, dottern svarar, -neeej (glatt) vad tokigt eller liknande. om hon inte svarar nej säger jag glatt och lite kul att det får man ju inte göra, det blir ju jättetokigt. Det brukar funka efter visst kampanjarbete.

Innan affären, berätta vad du förväntar dig, att i affären sitter man i vagnen och hjälper till att handla,  och ge honom en uppgift, tex att hitta mjölken i affären. eller ta emot alla varor och lägga dem försiktigt i korgen så att de inte går sönder eller liknande så att han förstår att kasta grejerna gör man inte. Gör detta glatt och prata mycket om affären och fråga hur andra vuxna stooora människor gör där. Ligger morfar på golvet och skriker i affären? neeej, Skulle mamma kasta saker på golvet? neeej, osv. Och om det börjar gå utför, avsluta handlingen snabbt så det inte behöver bli en scen. Beröm och kanske muta med en banan eller så om han varit duktig. Beröm allt bra mycket efteråt och berätta för pappa/nån annan hur duktig sonen vart i affären som hjälpt till och att det varit så roligt att handla tillsammans.

Gör inköpslistor så du vet exakt vart du ska gå och kan göra det snabbt innan han hinner tröttna på sin uppgift. En lek man kan göra är att hela tiden fråga om han kan se... mjölk (du veta att han ser den), smör.... etc.

Hoppas att nåt råd fukar för dig också!

Lycka till!

Svar på tråden Trotsig 2,5åring