• Fija m 2 pojkar

Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop

Detta är en öppen tråd för alla som vill fråga något om dop. Vi som är präster i Svenska kyrkan och medlemmar här på Familjeliv svarar så snabbt vi kan. Eftersom vi är några stycken, kan det förhoppningsvis ge er snabba svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 20:57
    Vanliga frågor i Familjelivs doptråd:

- Hur och när bokar man dop?
    Vissa kyrkor blir snabbt fulbokade. Om ni önskar en särskild kyrka, en särskild dag eller en särskild präst, boka så snart ni bestämt er, efter barnets födelse. Ring eller maila pastorsexpeditionen i den församling kyrkan ligger. Ni hittar telefonnummer och e-postadress enklast via www.svenskakyrkan.se

- Vad är skillnaden mellan fadder och gudmor/gudfar?
    Gudfar/gudmor kallades förr den som höll barnet vid dopet. Idag kallas de som vårdnadshavarna väljer samtliga för faddrar och de får fadderbrev. Givetvis kan man själv välja att kalla någon för gudmor/gudfar ändå, men för kyrkan finns det ingen skillnad. Fadderskapet medför INGA juridiska eller ekonomiska skyldigheter, t ex om vårdnadshavarna dör.

- Finns det några särskilda krav för att bli fadder?
    Enligt Kyrkoordningen ska en fadder vara döpt. Man behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan. Alla präster frågar inte om faddrarna är döpta, men sådana är alltså reglerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 22:45
    - Ska man betala präster för att de döper?
    Nej! Präster får lön av Svenska kyrkans församlingar, lön betalas av den kyrkoavgift som kommer in via skattsedeln. Man ska INTE ge en präst ett vitt kuvert, eller på annat sätt betala för dop.

• Svar på tråden Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop
  • Fija m 2 pojkar
    marla333 skrev 2012-12-14 19:30:31 följande:
    Vi hade tänkt ut två faddrar till vår dotter som snart ska döpas. Men nu kan den ena faddern inte vara med på dopet. Väldigt tråkigt då vi ville ha honom som fadder. Kan han ändå vara fadder, även om han inte närvarar vid dopet?
    Hej!

Det händer ju att faddrar blir akut sjuka, eller av annan anledning inte kan närvara vid själva dopgudstjänsten. Det går utmärkt att vara fadder ändå! Fadderskapet varar ju hela livet och man kan påminna sitt fadderbarn om dopet, även om man inte själv närvarade!

Hoppas ni får en fin dopdag!

/ Skånepräst 
  • Fija m 2 pojkar
    Victory1 skrev 2012-12-12 17:45:23 följande:
    behöver föräldrarna vara med i svenska kyrkan för att barnet ska döpas?
    Nej, det behöver de inte vara men barnet blir medlem i Svenska kyrkan i och med dopet. Det kan finnas skäl till att inte tillhöra samma kyrka som sina barn, men förklara gärna för prästen hur ni tänkt vid dopsamtalet.

Lycka till!

/ Skånepräst 
  • Liten elak och intelligent

Jag skulle vilja att vi döper vår 4,5-åring. Våra andra två barn är döpta. Hur går dopet av ett så stort barn till? Hur förklarar man dopet för barnet? Våra två barn somgenomgått dop är döpta i svenska kyrkan. Men pappan har sitt ursprung i ett katolskt land. Kan man bli döpt i den kyrkan också och tillhöra två kyrkor?

• Fija m 2 pojkar
    Liten elak och intelligent skrev 2012-12-15 13:34:32 följande:
    Jag skulle vilja att vi döper vår 4,5-åring. Våra andra två barn är döpta. Hur går dopet av ett så stort barn till? Hur förklarar man dopet för barnet? Våra två barn somgenomgått dop är döpta i svenska kyrkan. Men pappan har sitt ursprung i ett katolskt land. Kan man bli döpt i den kyrkan också och tillhöra två kyrkor?
    Hej!

Jag förstår inte riktigt, är det 4,5 åringen vars pappa är katolik?
    Man kan bara döpas en gång, enligt de överenskommelser som finns i Svenska kyrkan och Katolska kyrkan m fl kyrkor. Däremot kan man bli medlem i en annan kyrka än den där man är döpt. Jag vet inte hur Katolska kyrkan ställer sig till dubbelt medlemskap. I allmänhet väljer man nog att bli medlem i en kyrka. Man är ändå välkommen till de flesta aktiviteter i de flesta kyrkor. Jag vet dock att Katolska kyrkan förutsätter att man är katolik för att motta nattvarden där.

Om jag skulle döpa en 4,5 åring skulle jag berätta om dopet att man möter Gud i vattnet. Jag skulle berätta om när Jesus döptes i Jordan. Rent praktiskt skulle jag ha en pall intill dopfunten (som vi även använder när storasyskon häller upp dopvatten åt sina småsyskon), så att barnet lutade sig över vattnet, som östes över tre gånger, när man säger NN, jag döper dig i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.

Lycka till!

/ Skånepräst 
  • DenEvigaLängtan

Hej
    Jag undrar hur många låtar man får ha på dopet. Kan man välja bland vanliga låtar och spela upp dem i cd-spelaren eller måste man välja psalmer?
     Tack på förhand

• latmask

Hej!
    Jag är inte alls troende medan min sambo är och för honom finns inget alternativ till dop, men jag hade gärna nöjt mig med namngivning. Eftersom detta är viktigt för honom så har jag (lite motvilligt) gått med på att döpa vår son, och jag undrar hur mycket vi som föräldrar kan påverka själva gudstjänsten? Jag förstår att det finns vissa moment som måste finnas, men går det att minska ner på böner och psalmer? Och kanske byta ut mot egna sånger och ord. Så att vi kan mötas på mitten med vad vi tror och inte tror på.

• Fija m 2 pojkar
    DenEvigaLängtan skrev 2013-01-15 17:30:57 följande:
    Hej
    Jag undrar hur många låtar man får ha på dopet. Kan man välja bland vanliga låtar och spela upp dem i cd-spelaren eller måste man välja psalmer?
     Tack på förhand
    Hej!

Det är lite olika hur mycket musik som ryms i ett dop, beroende på om det sker i en vanlig gudstjänst på söndagen, om det är andra barn som döps samtidigt, m.m. Rent generellt så innehåller en dopgudstjänst två psalmer, som är obligatoriska. Det innebär att det ska vara psalmer. En tredje är valfri, så den kan bli t ex solo.

Tänk på att cd-musik låter annorlunda i en kyrka, som har en egen akustik. Då är det bättre att hitta någon som kan framföra låten live, som solo. 

I dopsamtalet får ni prata med prästen om alla de här frågorna, man kan också kontakta den musiker som är i tjänst och ska spela, kanske har de några förslag?

Lycka till! 

/ Skånepräst 
  • Fija m 2 pojkar
    latmask skrev 2013-01-21 20:59:00 följande:
    Hej!
    Jag är inte alls troende medan min sambo är och för honom finns inget alternativ till dop, men jag hade gärna nöjt mig med namngivning. Eftersom detta är viktigt för honom så har jag (lite motvilligt) gått med på att döpa vår son, och jag undrar hur mycket vi som föräldrar kan påverka själva gudstjänsten? Jag förstår att det finns vissa moment som måste finnas, men går det att minska ner på böner och psalmer? Och kanske byta ut mot egna sånger och ord. Så att vi kan mötas på mitten med vad vi tror och inte tror på.
    Hej!

Det här är en svår fråga, jag förstår att det ska kännas så bra som möjligt för båda, men tyvärr tror jag inte att ni båda kan bli helt nöjda.

Det finns en ordning som man håller sig till, och det finns ett fåtal moment man kan plocka bort. Jag fick den här frågan en gång av en dopförälder och räknade därför efter. Jag tror att det i den obligatoriska delen pratas om Gud, Jesus, den helige Ande och annat kyrkligt ett femtiotal gånger, och det du kan plocka bort är därutöver ett femtontal gånger. Så totalt, i en komplett dopordning, minus doptalet, är det ett ungefärligt sjuttiotal gånger.

Dopgudstjänsten är en gudstjänst, med böner och psalmer. Hur avskalat man än gör, kommer den obligatoriska ordningen i sig att vara "för mycket" för den som inte tror.

Mitt bästa tips är att om ni väljer att döpa ert barn, att du får acceptera "grundordningen" och så lägga till sådant som är viktigt för dig. Det går bra att lägga till - men är svårare att ta bort. Hur mycket man kan lägga till beror mycket på de yttre ramarna, om det är fler dop som ska hinnas med, kanske i samma gudstjänst osv.

Mitt råd är att ni pratar med prästen om detta i dopsamtalet, så hoppas jag det blir så bra som möjligt för er alla!

Lycka till!

/ Skånepräst 
  • Fija m 2 pojkar
    yehanna skrev 2013-02-13 01:51:34 följande:
    Hej
    Vill ha dop, men hemma i trädgården, hur går man tillväga då?

Hej!

Då får du kontakta din hemförsamling och höra hur deras präster ställer sig till detta. Om de kan tänka sig det, bokar du som vanligt.

Om de inte kan tänka sig dop i hemmet, får du fråga om de vet några präster som gör det.

Lycka till!

/Skånepräst        
  • Alby

Vad tycker ni om icke troende föräldrar som döper sina barn inte för religions skull utan för att det är tradition?

• Fija m 2 pojkar
    Alby skrev 2013-02-16 16:32:17 följande:
    Vad tycker ni om icke troende föräldrar som döper sina barn inte för religions skull utan för att det är tradition?

Vet du Alby, jag träffar sällan några som säger så när jag frågar varför de döper sitt barn. Visst händer det att en förälder är mer övertygad om dop än den andre, men sällan att båda säger sig vara icke-troende. De allra flesta tror på något, på kyrkan, på en högre makt men upplever att deras tro inte passar in i mallen.

Och när man pratar lite djupare om vad Gud är, tänker vi ofta ganska lika. Jag tror ju inte att Gud är en farbror på ett moln, som skapade allt i tidernas begynnelse och nu lutar sig tillbaka... Och inte heller tror jag att människors tro kan mätas. Tro är relation till Gud, och den kan vara svår att förklara för andra.

Jag tycker dock att det är bra att vara ärlig i dopsamtalet kring varför man väljer dop till sitt barn.   

/Skånepräst   
Svar på tråden Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop