• Fija m 2 pojkar

Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop

Detta är en öppen tråd för alla som vill fråga något om dop. Vi som är präster i Svenska kyrkan och medlemmar här på Familjeliv svarar så snabbt vi kan. Eftersom vi är några stycken, kan det förhoppningsvis ge er snabba svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 20:57
    Vanliga frågor i Familjelivs doptråd:

- Hur och när bokar man dop?
    Vissa kyrkor blir snabbt fulbokade. Om ni önskar en särskild kyrka, en särskild dag eller en särskild präst, boka så snart ni bestämt er, efter barnets födelse. Ring eller maila pastorsexpeditionen i den församling kyrkan ligger. Ni hittar telefonnummer och e-postadress enklast via www.svenskakyrkan.se

- Vad är skillnaden mellan fadder och gudmor/gudfar?
    Gudfar/gudmor kallades förr den som höll barnet vid dopet. Idag kallas de som vårdnadshavarna väljer samtliga för faddrar och de får fadderbrev. Givetvis kan man själv välja att kalla någon för gudmor/gudfar ändå, men för kyrkan finns det ingen skillnad. Fadderskapet medför INGA juridiska eller ekonomiska skyldigheter, t ex om vårdnadshavarna dör.

- Finns det några särskilda krav för att bli fadder?
    Enligt Kyrkoordningen ska en fadder vara döpt. Man behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan. Alla präster frågar inte om faddrarna är döpta, men sådana är alltså reglerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 22:45
    - Ska man betala präster för att de döper?
    Nej! Präster får lön av Svenska kyrkans församlingar, lön betalas av den kyrkoavgift som kommer in via skattsedeln. Man ska INTE ge en präst ett vitt kuvert, eller på annat sätt betala för dop.

• Svar på tråden Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop
  • Nr 14

Hejsan!
    Jag undrar hur många faddrar man kan ha till sitt dopbarn? Våra andra barn har både en sk "gudfar" och en "gudmor" men nu har vi valt gudfar men kan inte välja mellan två bra gudmödrar!!! Kan vi alltså välja en gudfar och två gudmödrar?

• Eleator

Hur ser ni i kyrkan på barnet innan det är döpt? Jag var på ett dop och förvånades över hur prästen uttryckte sig, som att först NU blev barnet accepterat av Jesus. Vad var det innan? Ser Jesus verkligen så olika barn som genomgått den här ritualen och som inte har det?

• Fija m 2 pojkar
    Nr 14 skrev 2011-07-20 21:36:49 följande:
    Hejsan!
    Jag undrar hur många faddrar man kan ha till sitt dopbarn? Våra andra barn har både en sk "gudfar" och en "gudmor" men nu har vi valt gudfar men kan inte välja mellan två bra gudmödrar!!! Kan vi alltså välja en gudfar och två gudmödrar?
    Hej!

Man kan anteckan fyra personer som faddrar i vår Kyrkobokföring men man kan givetvis ha så många man vill. Gudfar/gudmor kallas av tradition den fadder som bär barnet. Svaret är alltså ja, ni kan ha tre faddrar, alla tre får fadderbevis.

/ Skånepräst
  • Fija m 2 pojkar
    Eleator skrev 2011-07-20 21:44:56 följande:
    Hur ser ni i kyrkan på barnet innan det är döpt? Jag var på ett dop och förvånades över hur prästen uttryckte sig, som att först NU blev barnet accepterat av Jesus. Vad var det innan? Ser Jesus verkligen så olika barn som genomgått den här ritualen och som inte har det?
    Det har funnits olika åsikter om detta genom kyrkohistoriens gång och olika teologer ser olika på detta. Mer om hur Svenska kyrkan ser på dopet, kan man läsa t ex i Luthers lilla katekes (som finns i psalmboken), det fjärde huvudstycket, där Luther refererar flera bibelord som handlar om dopet.

Exakt hur Jesus ser på detta kan jag inte svara på, men det är en väldigt bra fråga som jag hoppas få ställa till honom;)

Jesus själv döptes som vuxen men sa också uttryckligen till lärjungarna att de skulle gå ut och göra alla folk till lärjungar och döpa dem i Faderns, Sonens och den helige Andens namn.

Själv håller jag mig till den teologiska uppfattningen att jag inte vet hur Gud ser skillnad på döpta och odöpta, det är Guds sak att döma och inte min som människa. Jag brukar tänka att Gud vill att vi ska döpas för vår skull, inte för Guds skull. Har Gud skapat alla människor och älskar oss, så gör han det oavsett om vi är döpta eller ej. När det gäller barn, gör andra valet åt dem och jag tror inte på en Gud som "straffar" barn för val de inte själva kunnat göra.

Däremot tror jag att dopet ger oss människor en särskild gemenskap, med varandra och därmed också med Gud. För den som är troende blir dopet en logisk konsekvens för att uttrycka sin tro. Själv har jag och min man valt att döpa våra barn och vi berättar för dem om deras dop och om den kristna tron.

Det finns flera bibelställen t ex i Psaltaren, som ger uttryck för att Gud älskar och ser oss redan i moderlivet. Dopet är inte bara en tradition och ett tillfälle till fest, utan ett konkret möte mellan Gud och den som döps, genom dopvattnet. Detta kan ske närsomhelst i livet.

/ Skånepräst
  • True love

Hej! Vi vill ha 4 st som faddrar till vårat andra barn och kommer även att lägga till två av dessa som faddrar till våran förstfödda så även hon har fyra faddrar. Vi är medvetna om att gudföräldrar och faddrar är samma sak men känner ändå att vi vill utnämna en till gudmor, en till gudfar och två till faddrar. Är det löjligt? Gör andra så? Kallar de "utvalda faddrarna" för olika saker? Får alla fyra ett fadderbrev även om vi bara kallar 2 för faddrar och de andra 2 för gudföräldrar? Kallar även dotterns faddrar för gudmor och gudfar och tanken är väl mer att lägga till dessa två som extra faddrar då de står nära henne.

• Muffins i magen

Hej på er! Vilken bra tråd! Har märkt att det finns en enorm okunskap och galna fördomar om kristendom som religion samt om kristna människor, här på familjeliv. Det skulle vara toppen med en tråd där ni präster som cirkulerar här kan svara på olika typer av frågor, en tråd i stil med "Hej jag är präst, fråga mig om vad som helst". För då skulle det åtminstone finnas en tråd med diskussion kring vart svenska kyrkan generellt står i många frågor.

• Fija m 2 pojkar

True love - i kyrkan kallar vi alla faddrar och alla får fadderbrev. Det enda kravet för att bli fadder är att personen är döpt. Det går bra att göra som ni tänkt, men jag kan inte svara på hur vanligt det är.

Enligt traditionen (särskilt i södra Sverige) är den som bär barnet gudmor/gudfar. Om ni tänkt att de som ni kallar gudmor/gudfar skulle ha ett särskilt ansvar för ert barn om ni går bort, så bör ni skriva detta i ert testamente.

Lycka till!

/ Skånepräst

• Fija m 2 pojkar
    Muffins i magen skrev 2011-11-02 21:22:30 följande:
    Hej på er! Vilken bra tråd! Har märkt att det finns en enorm okunskap och galna fördomar om kristendom som religion samt om kristna människor, här på familjeliv. Det skulle vara toppen med en tråd där ni präster som cirkulerar här kan svara på olika typer av frågor, en tråd i stil med "Hej jag är präst, fråga mig om vad som helst". För då skulle det åtminstone finnas en tråd med diskussion kring vart svenska kyrkan generellt står i många frågor.
    Frågan är var man ska lägga en sådan tråd?
  • Petronella01
    Lady without tattoo skrev 2011-06-21 18:05:47 följande:
    Dop
    En rit som är öppen för alla oavsett om man är medlem i Svenska Kyrkan eller inte är dopet. Gissningsvis beror detta på att den som döps i kyrkans regi blir medlem i Svenska Kyrkan.
    www.ateism.se/uturkyrkan.html
    Vad sanslöst provocerande och onödigt att posta denna länk i den här tråden. Finns tillräckligt med trådar på forumet där samtliga religioner hånas. Håll dig till dem.
Svar på tråden Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop