Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop
True love - en kan bära barnet innan själva dophandlingen och en annan efter. Eller så håller samma person hela tiden!
True love - en kan bära barnet innan själva dophandlingen och en annan efter. Eller så håller samma person hela tiden!
LEW - jag har föreslagit för sajten att man kunde ha Fråga prästen under Fråga experterna, så kan man också ställa frågor anonymt.
En fadder står i allmänhet med framme vid dopfunten och håller barnet. En fadder i kyrklig mening får också ett fadderbrev, där det kristna fadderskapet beskrivs och bekräftas. En fadder i kyrkan har ansvar för "barnets kristna fostran", t ex att be för det, berätta om sin egen tro, uppmuntra och stötta genom livet.
Jag tror att du tänker att era faddrar ska ha ett ansvar för ert barn om det skulle hända er något. Om det är så ni menar ska detta uttryckas i ett testamente, oavsett om ni har kyrkliga faddrar eller ej. Det händer aldrig att socialtjänsten ringer kyrkan för att fråga vem som är fadder, dagens faddrar har inget sådant ansvar.
Termen "civilt fadderskap" finns inte egentligen, men jag använder det om människor som får ansvar för barn, likt det kristna fadderskapet, men utan det kristna. Det förekommer t ex när man väljer namngivning istället för dop. Då känns ordet gudförälder knepigt för mig, som lägger en religiös innebörd i det ordet (eftersomn ordet består av prefixet gud-).
Lycka till!
/ Skånepräst
Dels är det av praktiska skäl, det är svårare att boka utan personnummer och man kan inte skriva ut dopblankett,
Men det är också av skälet, att man inte vet hur det går under förlossningen. Både mor och barn kan, även om man helst inte vill tänka så, råka ut för något, och då måste man kanske ändå skjuta på dopet. Men det kan ju också vara att man föder antingen mycket tidigare eller tre veckor senare än BF.
Jag hoppas att du ändå får det datum du önskar och att allt går bra med förlossningen!
Påminner om denna tråden *puff*
Hej MrsLondon!
Det tror jag inte ska vara några problem, men ni får givetvis prata om det med prästen under dopsamtalet!
Lycka till!
/ Skånepräst
Hej Ugglans mor! Det är vanligast att man döper lördag eller söndag (då oftast i församlingens vanliga gudstjänst). Det kan vara allt från kl. 9.30 till 16. Det är olika i olika församlingar. Ring den församling där ni vill ha dopet och fråga efter vilka doptider de erbjuder!
MrsLondon, jag brukar själv höra av mig 2-3 veckor innan dopet och boka tid. Vill ni boka tid tidigare så ring direkt till prästen! Det är också vanligt förekommande att prästen kommer hem till er.
Lycka till - och bara hör av er om ni har fler frågor!
/ Skånepräst
På förekommen anledning påminner jag om denna tråd!