• Fija m 2 pojkar

Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop

Detta är en öppen tråd för alla som vill fråga något om dop. Vi som är präster i Svenska kyrkan och medlemmar här på Familjeliv svarar så snabbt vi kan. Eftersom vi är några stycken, kan det förhoppningsvis ge er snabba svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 20:57
    Vanliga frågor i Familjelivs doptråd:

- Hur och när bokar man dop?
    Vissa kyrkor blir snabbt fulbokade. Om ni önskar en särskild kyrka, en särskild dag eller en särskild präst, boka så snart ni bestämt er, efter barnets födelse. Ring eller maila pastorsexpeditionen i den församling kyrkan ligger. Ni hittar telefonnummer och e-postadress enklast via www.svenskakyrkan.se

- Vad är skillnaden mellan fadder och gudmor/gudfar?
    Gudfar/gudmor kallades förr den som höll barnet vid dopet. Idag kallas de som vårdnadshavarna väljer samtliga för faddrar och de får fadderbrev. Givetvis kan man själv välja att kalla någon för gudmor/gudfar ändå, men för kyrkan finns det ingen skillnad. Fadderskapet medför INGA juridiska eller ekonomiska skyldigheter, t ex om vårdnadshavarna dör.

- Finns det några särskilda krav för att bli fadder?
    Enligt Kyrkoordningen ska en fadder vara döpt. Man behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan. Alla präster frågar inte om faddrarna är döpta, men sådana är alltså reglerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 22:45
    - Ska man betala präster för att de döper?
    Nej! Präster får lön av Svenska kyrkans församlingar, lön betalas av den kyrkoavgift som kommer in via skattsedeln. Man ska INTE ge en präst ett vitt kuvert, eller på annat sätt betala för dop.

• Svar på tråden Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop
  • Lady without tattoo

I vilken församling är du präst?

Yrke: Leg pratkvarn
  • sallybuse

Hejsan har bara en liten fråga?

Min son som nu är 18 år är inte döpt.Och nu är frågan? Får han gifta sig i kyrkan.Vi är inte med i svenska kyrkan heller.

Men om hans blivande fru är döpt hur blir de då?.

• Lady without tattoo

Dop
    En rit som är öppen för alla oavsett om man är medlem i Svenska Kyrkan eller inte är dopet. Gissningsvis beror detta på att den som döps i kyrkans regi blir medlem i Svenska Kyrkan.
    http://www.ateism.se/uturkyrkan.html

• Lady without tattoo
    Lady without tattoo skrev 2011-06-21 18:05:47 följande:
    Dop
    En rit som är öppen för alla oavsett om man är medlem i Svenska Kyrkan eller inte är dopet. Gissningsvis beror detta på att den som döps i kyrkans regi blir medlem i Svenska Kyrkan.
    www.ateism.se/uturkyrkan.html
    RÄTTELSE

Det räcker med att den ena partnern är medlem i Svenska Kyrkan för att få gifta sig i dess regi. En präst kan välja att viga två icke-medlemmar om han eller hon vill, men de blivande makarna har inte rätt att kräva det av kyrkan. Prästen kan också kräva att man betalar kostnad för präst, organist och vaktmästare om ingen partner är medlem, men det är pengar man tjänar in på att inte vara medlem. Det är knappast heller någon stor utgift i förhållande till övriga kostnader i samband med giftemålet.
    http://www.ateism.se/uturkyrkan.html

• Lady without tattoo

TS..någon kommentar?

• Fija m 2 pojkar

Lady without tattoo - vill du ha en egen tråd? Jag är präst i en församling i Skåne. Hemsidan du hänvisar till innehåller ett antal faktafel, bl a om dopet och det finns mer aktuella uppgifter än de från 2004.

Sallybuse - er son kan gifta sig i kyrkan oavsett om han är döpt eller ej. Det finns en standardkostnad som brudpar kan få betala för vigsel om ingen i paret är medlemmar i Svenska kyrkan. Det omfattar den personal som är i tjänst och också kostnad för lokalvård.

Fred25 - ställ gärna fin fråga här ändå!

/ Skånepräst

• Indian29

varför är altar ringen halv....
    varför har prästen en prästkrage....
    jag får inte ihop det har säkert missat något....
    ... jesus uppstod efter tredagar och trenätter....
    men det blir för dagar och nätter mellan långfredagen och påskdagen... 

• Fija m 2 pojkar

Altarringen i kyrkan är alltid halv och tanken är att den andra halvan symboliskt finns i himmelriket där den eviga himmelska gudstjänsten pågår. I gudstjänsten upphör därför tid och rum och vi förens inte bara med Jesus och alla som firar den himmelska gudstjänsten utan även med alla världen runt som firar gudstjänst.

Det finns ett antal olika tolkningar för varför präster bär frimärkskragar: http://www.bibelsajten.nu/frageladan/question/2053-varf%C3%B6r%20pr%C3%A4stkrage?.html
    Det finns också skjortor med sk rundkrage, och till lite högtidligare tillfällen bär vi kaftan. Då är det en krage med två snibbar, som ska symbolisera lagen och evangeliet. Själv använder jag oftast prästskjorta med frimärke när jag är i tjänst, det känns tryggt att det syns vad jag jobbar med. Jag rör mig ju ute bland folk och gör hembesök även hos människor jag inte träffat tidigare.

Jesus uppstod på tredje dagen (långfredagen till påskdagen) därför att man räknar de dagarna inklusive. Långfredagen är alltså den första dagen, påskafton den andra och påskdagen följaktligen den tredje dagen.

/ Skånepräst

• Lady without tattoo
    Fija m 2 pojkar skrev 2011-06-22 20:13:09 följande:

Lady without tattoo - vill du ha en egen tråd? Jag är präst i en församling i Skåne. Hemsidan du hänvisar till innehåller ett antal faktafel, bl a om dopet och det finns mer aktuella uppgifter än de från 2004.

Sallybuse - er son kan gifta sig i kyrkan oavsett om han är döpt eller ej. Det finns en standardkostnad som brudpar kan få betala för vigsel om ingen i paret är medlemmar i Svenska kyrkan. Det omfattar den personal som är i tjänst och också kostnad för lokalvård.

Fred25 - ställ gärna fin fråga här ändå!

/ Skånepräst

Det är ett diskussionsforum.Du kan inte bestämma om andra får svara eller ej.
Svar på tråden Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop