Inlägg från: Thursday |Visa alla inlägg
  • Thursday

Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker

Jag håller med om Pelle-böckerna och Jan Lööf generellt, de älskar sonen (2,5). Just nu gillar han även Richard Scarry väldigt mycket, köpte en stor samlingsvolym på bokrean och den väljer han ofta. Vi har nästan alltid någon Mulle Meck och någon Halvan hemma (även om jag tycker att de är rätt trista så gillar han dem. En annan vi testar för första gången är Billy (och den mystiska katten) men den är han rätt förtjust i så den ska vi nog prova mer av. Grisen Benny är ju en klar favorit annars. Vad gäller Bu och Bä så finns de med olika mycket text, vår favorit är Bu och Bä får besök. Håller också med om Babo pekar och Lalo trummar också. Vad kan vi säga mer generellt... Fia och djuren nämndes, de gillar han men jag tycker att de är trista...

Annars så gäller det väl bara att testa, testa, testa. Bibblan är ju suverän på det sättet, vi fördriver lätt en timme på biblioteket med att provläsa olika böcker och så lånar vi hem lite säkra kort och lite nya favoriter.

Jag håller med om att inte underskatta, nu är sonen iofs rätt framme med talet och pratar i långa meningar, men jag upplever ju att det handlar om att förstå koncept först och främst och inte så mycket tal. Hur är hennes intresse för språket? Sonen kan lätt lyssna på hela texten i en Pettson & Findus eller en Mamma Mu när vi läst den några gånger. Innan dess så kortar vi ner lite och pratar om bilderna men sen när han begripit så vill han lyssna på hela texten. Han suger i sig ord och meningar som en liten svamp och kan ofta hela texten utantill i sina egna böcker (han läste det mesta av Vem är arg? för mig till lunch).

Häromsistens hade vi en som hette Kaninkostymen hemma, den var ju alldeles för avancerad i tematiken för honom (sexårig pojke är kär i sexårig flicka och gör tokiga saker för att bli uppmärksammad) men den gillade han också mycket.

• Thursday
    Alexi skrev 2011-06-22 19:15:39 följande:
     Jag lånade just idag en bok som en jämngammal kille läser, och där föräldrarna läser all text (var bok om halvan och polisbilar), dottern tappade intresset för texten efter två sidor typ...
    Har ni sett att det finns flera nivåer på Halvan? Vi har övergått till de lite större böckerna, men innan han klarade dem så fanns det "pekböcker" med Halvan också som var mycket mindre text i. På senaste har intresset för djur kompletterats med intresse för fordon, görna större, så de tyckte han också om.

Hmmm, vad kan vi mer komma på... jo, sonen fick Här är det lilla huset (Eva Eriksson och Barbro Lindgren) i födelsedagspresent och den älskade han verkligen.
  • Thursday
    Alexi skrev 2011-06-23 09:47:14 följande:
    Vad många bra tips jag fått, ska göra en snygg lista som jag sen kan klistra in i tråden så kan andra också ta del av den.
    Åh, det är ju en toppengrej om du orkar med det!
Svar på tråden Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker