Inlägg från: Skoldpaddan |Visa alla inlägg
  • Skoldpaddan

Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker

Jag har upptäckt att barn som blir rastlösa av att lyssna till sagor, oftast har mycket lättare och tycker det är roligare om sagan går på rim (eller sjungs, vilket man vill).
    Några personliga favoriter är (båda på "rim"):
    Hush little dragon (finns tyvärr inte på svenska vad jag har hittat?)
    Jösta och Johan
    De är båda två väldigt annorlunda och väldigt söta med roliga bilder som barnen själva gärna sitter och bläddrar i och tittar på långt efter att sagan är utläst...
    I Jösta och Johan, och uppföljaren Junior börjar förskolan följer en CD-skiva med där boken läses så den kan man ju sätta på och bläddra i boken själv med barnet om man vill?
    Kanske något att kika på?

• Skoldpaddan
    Alexi skrev 2011-06-21 19:45:35 följande:
    Ser att Jösta och Johan är förresten för gruppen 3-6 år, det är nog lite för svårt än så länge.
    Jösta och Johanboken är enkel i språket (korta meningar) och bilderna, jag har läst den även för 1-åringar som älskar att titta och peka på de stora djuren - giraffer, krokodiler, strutsar... och göra läten till dem. Den tar ca 5 minuter att läsa från pärm till pärm så speciellt lång är den inte heller. Så jag tror definititvt inte att Jösta och Johan är för avancerad för en 2,5-åring!
Svar på tråden Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker