I vilken klass börjar man med engelskan?
Fick igår höra att skollagen (tror jag det var) ska/har ändrats och att de kanske ska börja med engelska redan i ettan. Stämmer detta eller hur blev det bestämt?
Fick igår höra att skollagen (tror jag det var) ska/har ändrats och att de kanske ska börja med engelska redan i ettan. Stämmer detta eller hur blev det bestämt?
Men är det samma nu när det blir ändring? Sitter och söker efter det nu. Tydligen ska de börja med nya betygskalor också. A-F blir det nu.
Missade att du hade svarat Vanadiz. Hur gick det till när din dotter fick lära sig engelska då? Har hon fått lära sig skriva engelska också?
Jag har äntligen hittat något. Såhär står det i "Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011".
I årskurs 1–3
Kommunikationens innehåll
Lyssna och läsa – reception • Tydligt talad engelska och texter från olika medier. • Enkla instruktioner och beskrivningar. • Olika former av enkla samtal och dialoger. • Filmer och dramatiserade berättelser för barn. • Sånger, ramsor, dikter och sagor. • Ord och fraser i närmiljön, till exempel på skyltar, i reklam och andra enkla texter.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion • Enkla presentationer. • Enkla beskrivningar och meddelanden. • Sånger, ramsor och dramatiseringar. Så jag tolkar det som att alla ska börja med engelska i ettan.
• Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. • Intressen, personer och platser. • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där engelska används.
Det jag skrev på slutet försvann. Så jag tolkar det som att alla barn ska börja med engelska i ettan. Jag tror att det kan vara bra för min son då får han känna sig duktig! En kick för hans självförtroende.