• ETSS

Träningsnördar - här samlas vi!

Gryndrömmen skrev 2011-07-14 15:02:57 följande:
    När jag når mitt mål så ska jag börja med splittade program :) som sagt, för att forma kroppen. Har hört av många att man snabbt märker stor skillnad kroppsmässigt.
    Vet inte hur jag ska göra, har ju nyss börjat på gym men ska då definitivt inte gå ner mer i vikt, behöver forma det jag har och bli lite fastare, kanske jag skulle börja med splittade program på en gång?
  • ETSS
    Jennie med ie skrev 2011-07-14 15:12:18 följande:
    Jag började också med helkroppsstyrka ca 2 gånger/vecka och mest fokus på konditionsträningen. Sen delade jag överkropp-underkropp. Och nu delar jag på 4 kan man säga. Ben/rumpa för sig. Bröst + biceps och underarm. Axlar + triceps. Och rygg + mage. Jag tycker de kombinationerna fungerar bra. Men ibland kör jag magen ihop med benen och kastar in ryggen ihop med axlarna om jag tycker det blir för lång paus mellan träningarna annars

Om det är så man "ska" göra eller ej enligt proffsen vete fasen, men det kan kvitta Jag är ju glad amatör trots allt...
    Hm då får jag fortsätta med helkropp några gånger till, sen kanske dela upp i "över" och "under" och testa det.
    Är ju glad amatör jag med, men gillar träning alltmer Glad
  • ETSS
    Jennie med ie skrev 2011-07-14 15:23:23 följande:
    Jag får påminna mig själv ibland om att jag är just amatör, för ibland kräver jag av min kropp att prestera nåt som mer hör tll proffsnivå och det funkar ju inte Jag har mest sett till att få såpass mycket hjälp och info att jag inte utför övningarna fel så att säga och därmed riskerar skador i onödan, i övrigt kör jag efter eget huvud och efter tips på t ex styrkeprogrammet.se (eller .com?) ang övningar och så.
    Det stände, länken funkar, tack Glad
  • ETSS
    Gryndrömmen skrev 2011-07-14 15:28:45 följande:
    Etss: då hade jag satsat på splittade program :)

Birdie: jag tränar på actic, har hittills betalat 199 kr i månaden men fr.o.m. denna månaden betalar jag 329 kr men jag är grymt nöjd med mitt gym så det spelar ingen roll.
    Mmm börjar alltmer rikta in mig på det, men man kanske måste köra helkropp några gånger först?
  • ETSS
    Gryndrömmen skrev 2011-07-14 15:37:48 följande:
    Etss: nej det behöver du inte :) kör du maskiner eller fria vikter?
    Inga fria vikter än, bara maskiner, har sviter av en nack och skulderinflammation som inte riktigt vill försvinna, kör låga vikter, mellan 5 och 20 kg beroende på vilken del av kroppen jag tränar, 10 *3, har du några ytterligare tips?
  • ETSS

Jo hade tänkt börja med det när sommaren är över och det finns fler på gymet som man kan fråga om direkt :) Det känns det som om jag kan göra mindre fel med maskiner, även om jag antar att det finns rätt och fel där med?

• ETSS
    Jennie med ie skrev 2011-07-14 16:11:07 följande:
    Maskiner har fördelen att det är svårare att göra fel, man styrs ju mer i rörelsen när man kör i maskin, vilken kan vara bra om man är osäker. Men fria vikter är kanon då det ger stort utrymme för variation och fler muskelgrupper än den primära tränas liksom sekundärt eftersom man måste hålla sig i rätt position o s v. T ex vid knäböj och utfall stärks mage och rygg på ett helt annat sätt än om man kör t ex benpress i maskin, även om låren är det primära. Så kan du få nån hjälp att se till så att du gör rätt, ifall du är osäker på det, och börja med låga vikter och kombinera fria vikter md maskinerna?
    Ska kolla om det finns någon där i kväll som verkar ha koll på hur man gör, isåfall börjar jag med splittade och med fria vikter, jag känner inte så många människor, men någon finns det alltid som som är träningsvan och som kan visa hur man gör :)
  • ETSS

Det lär väl vara dags att bege sig snart, tack för er hjälp och feedback idag {#emotions_dlg.flower}

• ETSS
    Jennnyn skrev 2011-07-14 16:13:12 följande:
    Till er som vill börja köra mer med fria vikter rekommenderar jag starkt att gå in på www.ast-ss.se. Det är en jättebra sida där man kan få en massa värdefulla tips, färdiga träningsprogram m.m. Under fliken "träning" finns bra information som kan vara värt att läsa. Eller klicka direkt på ---->  www.ast-ss.se/html/page.asp?id=28 för att söka på de olika muskelgrupperna med utförlig information om olika övningar och hur de skall utföras!
  • ETSS
    Gryndrömmen skrev 2011-07-14 17:06:07 följande:
    Lycka till på träningen!! :)

Själv sitter jag och försöker peppa mig inför imorgon då jag måste gå på ett gym i en annan stad där jag inte brukar gå :) nervös!!!
    Tack :) Det kändes allt lite nervöst här också, det var bara andra gången. Men överkropp och rygg är tränade, det fanns en semestervikarie där som visade mig lite. Dock ville han inte släppa mig på fria vikter än så det blev maskiner. De gamla takterna från förr sitter trots allt i och roligt är det :)
    I morgon blir det mage och ben. Sen en dags vila, sen om igen, eller om jag ska köra allt med en dags vila emellan kanske, de har stängt lördagar så jag måste hur som helst dit i morgon.
    Nu blir det något onyttigt och Dexter, i morgon troligen FinnCrisp och Dexter Glad
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!