Inlägg från: Annika i Gbg |Visa alla inlägg
  • Annika i Gbg

Träningsnördar - här samlas vi!

Jennnyn skrev 2011-07-01 11:56:34 följande:
    Stirra dig inte blind på vågen, mät istället! Ibland kan man se skillnad på måttbandet fast vågen står still. Muskler väger mer än fett.

Jag har till exempel gått upp drygt ett kilo sedan jag började köra strikt, stenhård styrka för några veckor sedan, efter att innan mest kört lättare styrka och kondition. Trots min viktuppgång är måtten desamma som innan och midjemåttet har till och med minskat lite.
    Tack för lite pepp! Jag trodde nog själv att det var okej/naturligt men det känns skönt att fler upplevt samma sak. Min midja har blivit mindre också... 
    Fattig student skrev 2011-07-01 12:56:22 följande:
    Jag tror inte att du har hunnit bilda ordentliga muskler ännu faktiskt utan jag tror snarare att det beror på ökad vätska i kroppen då nya muskler binder just vätska. Denna vätska är bra då den leder till ökad förbränning. Vänta 2 veckor till innan du väger dig.
    Ska försöka låta bli vågen! Men det är inte lätt. Tack för pepp!

Nu ska jag Zumba loss!!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Annika i Gbg
    Amazina skrev 2011-07-01 14:10:53 följande:
    Precis hemkommen från dagens träning. Det blev spinning med instruktören Peter. Peter är rätt vältränad skulle man kunna säga. En senig muskulös gubbe på 65+. Han är så himla rolig! På spurtlåten på slutet satte han på Dire Straits, hoppade av cykeln och dansade ryckig gubbdans framför oss andra. Han är helt klart den bästa spinninginstruktören på mitt gym.

Enl funbeat har jag nu loggat 1526 träningsminuter de senaste 30 dagarna. Rätt bra med tanke på att det verkligen är just träning och inte "trädgårdsarbete", "knipövningar" eller annat som man också kan logga på sidan. Min stapel leder för tillfället bland mina kompisar. Och då har jag bla tre maratonlöpare att jämföra mig med, så jag är mycket nöjd!
    Åh, så duktig du är! Keep on going!!!
  • Annika i Gbg
    Fattig student skrev 2011-07-01 18:53:48 följande:
    Vad väger du och hur lång är du?
    Nu väger jag drygt 70 kg, är 166 lång. Mår bäst vid ca 65 kg så det är dit jag siktar. 
  • Annika i Gbg
    Fattig student skrev 2011-07-01 21:56:23 följande:
    Okej, då står jag fortfarande fast vid att din viktökning beror på ökad vätska. Det försvinner sen!
    Låter bra med din teori om vätska. Jag dricker onekligen mer vatten. I och för sig svettas jag ju som en gris vid träningen och kissar mer än vanligt så det är svårt att veta vad som stannar och vad som passerar och vilket som är hönan och ägget men det känns överlag bra. 

Ditt pass idag ser ut att ha suttit fint, tufft jobbat! Jag tycker ju att det är så tråkigt att träna styrka så jag blir imponerad av det du gör.

Mitt kvällsmål blev lite udda idag... Knaperstekt bacon som min mamma hade över från sin middag (jag var så sugen efter zumban Tungan ute ) och en kopp te med grädde. Plus en liter vatten under kvällen... Mätt och glad är jag! 
  • Annika i Gbg
    ETSS skrev 2011-07-02 09:45:33 följande:
    Har just varit ute och gjort mitt pass i skitväder. Hade ingen internetuppkoppling innan så jag kunde inte ens få peppning av er att ta mig ut, men nu är det gjort :)
    Duktig du är! Jag bangade mitt yoga-pass idag, vaknade med migrän... Visst känns det skönt nu när du gjort ditt!? 

Önskar er alla i tråden en fin lördag! 
  • Annika i Gbg
    Jennnyn skrev 2011-07-02 23:24:44 följande:
    Ja, det vore spännande. Undrar hur många steg man tar på ett arbetspass? Jag vet att en av mina kollegor gick med stegräknare för ett tag sedan, men nu minns jag inte vad hon kom upp i...
    När jag jobbade på barnakuten för några år sedan gick jag ett vanligt pass med stegräknare och kom upp i drygt 7 km, kommer inte ihåg hur många steg det var men någonstans mellan 10 och 11000. Det är en aha-upplevelse att få det "svart på vitt" för vi vet ju att vi går mycket men...
  • Annika i Gbg

Hej på er! Nu åker jag till syrran i Frankrike och är borta en vecka. Det ska bli underbart! Ha en fin vecka allihop, vi hörs!

• Annika i Gbg

Hej Alla! Tack gode gud att man inte bor i Frankrike... Det har varit croissanter, baguetter, vin, öl och kaffe i en hel vecka. Förvånad  Min mage är helt pajad. Har gjort korta morgon-yoga-pass men inget mer. Men åh,så kul att träffa söstra mi! Imorgon böjar jag jobba efter semestern och nu blir det hårdkokt träning och Lchf igen. På något sätt skönt att komma in i rytmen igen, på ett annat litet trist att semestern är slut. Kram på er alla träningsnördar, sov gott!

• Annika i Gbg

Godmorgon! Då har jag äntligen kommit igång med träning igen efter Frankrike-resan. Nu jobbar jag ju heltid och då blir det krångligare än på semestern men å andra sidan har jag inga småbarn hemma. Yngsten är snart 17 och klarar sig (gärna!) utan mamma. Så idag kör jag ett Zumba-pass efter jobbet. Dessutom cyklar jag till och från jobbet så det kommer nog att vara lätt att somna ikväll Glad !

Alla låter så duktiga med gym/styrke-passen här. Jag har så många negativa minnen från mitt äktenskap med en kroppsbyggare så jag tyckte det var bara trist och jobbigt att gå ett varv i gymmet när jag hade min PT-träff. Det är synd för som det är nu (framförallt med sommartiderna) så är det svårt att hitta grupp-pass som funkar med jobbet. Idag ska jag sitta kvar och jobba 1-1½ timma för att zumba kl 19.00 t.ex. (Jag tränar i kvarteret jämte jobbet) Hade jag kunnat komma över motviljan mot gymmet så kunde jag ju poppa in när som. Jag får jobba på det. Kan ju börja med att ta ett rodd-pass före gruppen, t.ex. Bara känna på luften där inne, liksom. Sedan kanske det kan bli en grej till efterhand. Jag får se. Men styrketräningen är så intimt förknippad med exet...

Ha en fin måndag, alla träningsnördar!  

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!