Inlägg från: OnMyWay |Visa alla inlägg
  • OnMyWay

Träningsnördar - här samlas vi!

Hej!

Jag har nyss insett hur kul det är med träning. Efter två graviditeter med mååånga kilo + har jag "bantat" mig ner från över 100kg till 74. Efter sommaren ska jag göra en bukplastik som jag får betald via landstinget.
    Jag bestämde mig då jag fick ett ja till operationen att jag skulle ta tag i den övriga krppen med och köpte ett gymkort. Nu tränar jag 3-4ggr i veckan. Men har inte så tor koll på träning, Och går inte ner något.
    Finns det någon här som kan tipsa om bra träning för att ta de resterande 7kg. Och hur många kalorier ska jag ligga på per dag för att få en bra viktnedgång? Jag försöker att utesluta så mycket kolhydrater som möjligt och byter ut vissa mål mot bars.

Någon som har lust att komma med tips? SNÄLLA!!!

Adama & Awa 070509 <3 Amie 100423 <3
  • OnMyWay
    Fattig student skrev 2011-06-19 19:58:31 följande:
    *du inte TRODDE var möjligt....
    Efter tvillingraviditeten fick jag så passa mkt bristningar och uttöjd hud att den aldrig kommer att dra ihop sig. Operation är min enda utväg för att bli av med skin påsen på magen..
  • OnMyWay
    Tonx skrev 2011-06-19 18:12:37 följande:
    Skippa barsen och ät riktig mat. Barsen är inget annat än godis med proteiner. 
    Vanligaste felet man gör när man vill gå ner i vikt är att man äter för lite.
    Är 5-6 mål om dagen.
    Frukost - mellanmål - lunch - mellanmål - middag - (kvällsmål).
    Tänk protein i varje mål, det MÄTTAR och håller dig mätt till nästa måltid. Ät ren mat och laga från grunden. 
    Fokusera på maten i första hand, om maten är fel då blir allt fel. Du kan springa dig blå på löpbandet 7 dagar i veckan, du kommer inte få bra resultat om du slarvar med maten.
    Lokalisera sockerfällorna! 
    Äter du sötad yoghurt? Not good. Müsli & flingor? Klassiker, men faktiskt inte speciellt bra, mycket socker ÄVEN i de nyttiga varianterna.
    Tänk även på de små sockerfällorna. En sked honung i morgontéet? En chokladbit då och då? En bulle på jobbet? Många bäckar små, man får ofta i sig mer än man tror.

Återhämtningen är den andra superviktiga delen, du måste SOVA ordentligt. Utan återhämtning bryter du ner kroppen.

Till sist då, träningen! Vad vill du åstadkomma? Är det i första hand viktnedgång? Logik; Muskler kräver energi, så även om styrketräning i sig inte är fettförbrännande så ökar det metabolismen (förbränningen). Vältränade muskler = högre förbränning.
    Förbränningsträning är i första hand lågintensiv träning, dvs powerwalks t.ex. En timmes powerwalk gör mer för förbränningen än 20 minuter löpning som gör mer för konditionen. Lågintensiv träning ger en god "efterbränning".  

Variation; Vad du än tränar så kommer du alltid till en punkt där kroppen vänjer sig och du kommer inte vidare om du inte 1. Byter övningar 2. Höjer intensiteten.
    Exempel; Lisa 25 år, soffliggare, 20 extra kg. Lisa börjar promenera och äta rätt och rasar 10 kg i vikt. Efter några veckor händer inget mer fastän hon fortfarande äter lika nyttigt och går sina promenader. Varför? Kroppen har vant sig. För att Lisa ska komma vidare och fortsätta gå ner i vikt så måste hon antingen utmana kroppen MER på promenaderna, kanske köra intervaller, lägga till knäböj och grodhopp, göra burpees. Hon måste höja pulsen och chocka kroppen, DÅ börjar det hända saker igen.

Hett tips; Kolla om ditt gym erbjuder en genomgång av gymmet och rådgivning kring träningsupplägg! Då kan du få ett schema, det är bra att ha ett schema att följa när man är ny på träning. Lättare sen att komponera ihop träningen själv när man är van.

Långt inlägg, hoppas du blev lite klokare.  
    Tack för ett långt och välskrivet svar
    Så inga bars då? Men bör jag inte tänka på kalorier alls? Enligt en uträkning på nätete bör jag äta 1500kcal för att tappa ½kg i veckan.

Har funderat på att kontakta gymmets PT men han tar 700kr timmen, ganska dyrt enligt mig. 
  • OnMyWay
    Tonx skrev 2011-06-19 21:30:37 följande:
    Alltså, jag skulle säga att det är bra att hålla reda på kalorier, men inte för att veta att man får i sig tillräckligt lite, utan tillräckligt mycket. Viktnedgång handlar så klart om att göra av med mer energi än du stoppar i dig, men om du tränar regelbundet och med hyfsad intensitet så kan du äta pretty much av RÄTT mat. 
    Jag kan säga att jag äter skitmycket mat. Min kropp behöver mycket energi, fast jag har adhd också så jag är ju hyperaktiv och gör av med mer energi pga det.
    Största orsaken till att folk inte får resultat av sin träning är att de slarvar med kosten och antingen äter fel, eller för lite. Det är jäkligt sällan man stöter på någon som äter för mycket!

Och som TS sa, ät dig nöjd, inte mätt. Lär dig skillnaden på sugen och hungrig, och lär dig skillnaden på när magen har fått enough och paltkoma.
    Om du lägger dig och dör i soffan efter maten då har du ätit för mycket.  

En PT är en INVESTERING! Det kostar en slant ja, men jag tycker det är väl värt. (Om man har råd såklart)
    Annars finns det massor med böcker att läsa om mat och träning. Internet är en guldgruva och på youtube finns allt! 
    Fyller år i maj, ska önska mig ett par timmar av maken i present. Förhoppningsvis är jag färdigläkt då.

Jag har ett proteinpulver utan socker och med lite kolhydrater. Hur ser denna dags meny ut?

05.30-07.00 (beroende på när jag börjar jobba) proteinpulver med 100g bär. hinner och orkar inte "laga" frukost.

9.30 2 kokta ägg med kaviar.

12.30 kycklingfile med sallad.

15.30 en banan och en näve nötter

18.30 kyckling eller fisk med en sallad på avokado och fetaost.

ok eller? 
  • OnMyWay

en snabb till, hur länge ska jag köra på crossen cykeln innan styrkepasset. räcker 30 min?

• OnMyWay
    Tonx skrev 2011-06-19 22:21:39 följande:
    Frukosten är jätteviktig säger jag. Har du ingen aptit på morgonen eller är du bara morgontrött? (Jag är astrött på morgonen) 
    Gör en smoothie! Använd ditt proteinpulver och bären, men tillsätt lite turkisk yoghurt. Kanel är gott till yoghurt tycker jag. Om du vill ha lite sting så släng i lite ingefära, men bara lite. Det höjer smaken och är uppiggande.

Jag äter alltid samma frukost; Havregrynsgröt med bär, kanel och mjölk och 1-2 ägg. Det går snabbt, är nyttigt och mättande. Äggen kan du koka och spara i kylskåp några dagar. 

2 ägg, jovars. Det klagar jag inte på. Mättande och bra med protein där. Funkar såvida du inte tränat strax innan.

Kycklingfilé med sallad. Här börjar det roliga. Vad är sallad? Isbergssallad, tomat & gurka är inte en godkänd sallad.  
    Jag gör sallad på: Rucola & spenat, avocado, paprika, tomat, sugar snaps, någon löksort, fetaost, groddar och färska kryddor och blandar det i kallpressad rapsolja. 
    Råkostsallad på rotfrukter är bra. 
    En sallad på kokta grönsaker? 
    Selleri är en riktig vitamin och mineralbomb!
    Sen skulle jag vilja ha lite bulgur t.ex till kycklingen och salladen.

Banan och en näve nötter. Nötterna är bra, men om du byter ut bananen mot lite kesella så står du dig längre och blodsockernivån håller sig jämn.

Återigen, en sallad. Middagstipset från mig idag:

Tina några laxfiléer, strö grovt salt i botten på en ugnsform och lägg på fisken. 
    Stek i ugn på 170 grader.

Gör sallad enligt mitt första exempel men tillsätt bönor. Varma eller kalla. 

Ta en burk creme fraische och pressa i några vitlöksklyftor = sås.

Enkel middag!

Tänk på att alltid fylla på extra vid träning. Det ultimata är att fylla på med något litet direkt efter träning och sedan inte vänta mer än nån timme innan du intar en riktig måltid.

Salladsbordet på jobbet består av isbergssallad, gurka och momat. Men idag piffa jag ipp den med keso och pesto. Till det en burk tonfisk.

När jag är hemma ser min sallad ungefär ut som den du tipsade om. Mycket godare och nyttigare
    Vad smakar kesella? Ska hoppa över bananen då och knapra några nötter. Vilka är bäst?

Och tack igen..
  • OnMyWay
    Fattig student skrev 2011-06-20 09:24:54 följande:
    Ja, det förstod jag, men man vill ju hinna träna bort så mycket fett som möjligt så att man får bort all överbliven hud när operation är aktuell. Det var det jag syftade på och då är en PT utmärkt om man känner sig pressad att fixa det inom en viss tid. Då är det värt pengarna.
    Men vad skulle råda mig till, mer kondition än styrka?
  • OnMyWay

Kom nyss från träningen. 40 min på crossen och 30 min styrka. Dagens matintag är nog ganska så ok, möjligtvis lite för lite. 
    Frukost, protein pulver på 2dl mjölk och 1dl vatten + 100g hallon. 2 ägg och en kopp kaffe.
    Mellis, ca 50g nötter + en banan (kan inte sluta äta banan älskar det )
    Nu efter träningen makgrill i tomatsås, 1 avokado och 100g keso.
    Till middag blir det färsbiffar med en stor sallad.

Och jag har inte käkat någon bars nu på två dagar och är inte alls lika sötsugen  

• OnMyWay

Hur lång tid tar det innan jag börjar gå ner på vägen?  
    Står helt stilla, och endå sköter jag kosten.. 

• OnMyWay
    OnMyWay skrev 2011-06-22 20:11:01 följande:
    Hur lång tid tar det innan jag börjar gå ner på vägen?  
    Står helt stilla, och endå sköter jag kosten.. 
    1 månad.. Och tränar ca varannan dag dessutom..
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!