• Illusion

Oerhörd gynskräck, hur fan ska jag klara av att föda?

Jag har sådan extrem gynskräck. Idag när jag skulle göra en koll (är i v 24) så klarade jag inte av det. Jag fick panik och grät och skrek åt gyn att ta ut instrumenten och sluta och vrålade "aj aj". Så här har det i princip alltid vart. Jag vet när det började. Varje gång jag ligger i stolen så gråter jag. Undantagslöst. Ibland blir det som idag, att det inte blir nån undersökning gjord.

Gyn sa efteråt att jag kanske bör söka psykologhjälp för min enorma skräck eftersom man ju kommer bli undersökt under förlossningen. Jag kom då på, precis när hon sa så, att jag ju faktiskt har förnekat min skräck i förhållande till graviditet och förlossning. Samt om jag tänkt på det så har jag tänkt att det kommer lösa sig när det väl är dags.. men det gör ju inte det! Varför skulle det göra det bara för att jag ska föda? Jag har ju haft det så här i 12 år!

Ni andra med extrem gynskräck som fött barn, har ni tagit psykologhjälp eller hur gick förlossningen? Och undersökningarna under förlossningen.

Till er som undrar: nej, förlossningen i sig skrämmer mig inte eftersom det inte är den jag är rädd för, heller inte smärtan. Det är helt enkelt bara gynekologiska undersökningar jag är livrädd för. Heller har jag inte problem med att ha sex eller ha tampong så det har inget med mitt underliv i sig att göra.

Ska till BM på tisdag och tänkte ta upp detta med henne då. Hur snabbt kan jag få hjälp? Förlossningen väntar ju liksom inte hela livet, utan max 16 veckor till.  

• Svar på tråden Oerhörd gynskräck, hur fan ska jag klara av att föda?
  • Mammarie

Hej. Gud vad jobbigt för dig. Det låter som att du måste få hjälp av en psykolog. På något sätt måste du ju helt enkelt klara av förlossningen!
    Man får hoppas att stundens allvar gör att du kan stå ut med att bli undersökt, jag menar när det verkligen gäller har vi ju förmågor att klara av mer än vi tror... Flört

• Illusion

Fast en doula.. är inte barnmorskan/morskorna hjälpsamma nog? Jag är helt nybörjare. Så har jag ju killen som stöd. Han som stackarn höll på att svimma förra gången jag blev undersökt för han tycker så synd om mig :(

Ja det är riktigt jobbigt. Förlossningen i sig är jag inte orolig över, men jag förstod ju först idag att förlossningen innehåller även vaginala gynundersökningar och förstod då allvaret i min skräck.  Jag tror också att stundens allvar kan hjälpa, det är ju så jag tänker, men kanske jag ändp bör prata med nån? det känns som en lite för extrem skräck för att chansa. 

• Mommy89

Jag har tyvärr inga råd att komma med då jag fick snittas, men om inget annat hjälper kanske det kan vara något?
    Typ en sista utväg eller nåt. 

• Illusion
    Mommy89 skrev 2011-06-17 20:49:58 följande:
    Jag har tyvärr inga råd att komma med då jag fick snittas, men om inget annat hjälper kanske det kan vara något?
    Typ en sista utväg eller nåt. 
    Fast man slipper ju inte gynundersökningar för att man snittas. Som sagt förlossningen i sig är jag inte rädd för, det är bara själva undersökningarna som jag är rädd för.
  • phennifer

Man kan ju hoppas på att det inte känns lika jobbigt när det väl kommer till födseln. Annars kan du föda hemma med annan hjälp, det sista jag skulle göra är kejsarsnitt men det är fortfarande ett val.

• Mommy89
    Illusion skrev 2011-06-17 20:56:03 följande:
    Fast man slipper ju inte gynundersökningar för att man snittas. Som sagt förlossningen i sig är jag inte rädd för, det är bara själva undersökningarna som jag är rädd för.
    Jag behövde då ingen gynundersökning varken före eller efter mitt snitt Förvånad
  • Illusion
    phennifer skrev 2011-06-17 21:54:43 följande:
    Man kan ju hoppas på att det inte känns lika jobbigt när det väl kommer till födseln. Annars kan du föda hemma med annan hjälp, det sista jag skulle göra är kejsarsnitt men det är fortfarande ett val.
    Nej fy inte snitt, jag vill verkligen föda vanligt. Som sagt är det inte förlossningen som skrämmer mig.
    Mommy89 skrev 2011-06-17 23:16:08 följande:
    Jag behövde då ingen gynundersökning varken före eller efter mitt snitt Förvånad
    Så du menar att de aldrig förde in fingrarna och kände hur mycket öppen du var? Då undersökte de dig gynekologiskt.

• Mommy89
    Illusion skrev 2011-06-18 18:54:32 följande:
    Mommy89 skrev 2011-06-17 23:16:08 följande:
    Så du menar att de aldrig förde in fingrarna och kände hur mycket öppen du var? Då undersökte de dig gynekologiskt.

Nej det gjorde dom inte, för jag skulle ju ändå snittas.
  • Illusion
    Mommy89 skrev 2011-06-18 18:58:02 följande:
    Nej det gjorde dom inte, för jag skulle ju ändå snittas.
    Jaha, ja men då är det ju en annan sak. Jag ska ju inte snittas. Men jag trodde man ändå undersökte eftersom man trots snitt får sår efter moderkakan och blöder i några veckor. Så du slapp alltså helt gynekologisk vaginal undersökning efteråt och runt grav/förlossningen?
Svar på tråden Oerhörd gynskräck, hur fan ska jag klara av att föda?