Inlägg från: Anonym (Förbannad!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förbannad!)

Inte får man väl anlägga brygga på annans mark!?

Maken upptäckte en brygga idag på vår mark/strand. Vi vet vems båten är som låg förtöjd där så det är ju han som garanterat byggt bryggan. Han ägde marken innan och äger ett litet område nu med,men inte där bryggan ligger. Visst anmäler man till kommunen? Kan han få böta eller får han "bara" riva bryggan? Vi vill inte ha den där och hade inte gett tillstånd om han frågat heller!

• Svar på tråden Inte får man väl anlägga brygga på annans mark!?
  • Anonym (Förbannad!)
    Anonym (nej) skrev 2011-06-15 17:27:45 följande:
    Inte får man bygga på annans mark inte (speciellt inte om man inte frågat). Får se om nån annan här vet mer exakt vart man ska anmäla.
    Jag tror inte ens man själv som markägare får bygga en brygga utan bygglov för det  brukar vara kräset på strandskyddat område. Nåja,han kommer bli fly förbenad när vi anmäler,men de har ju å andra sidan anmält oss innan -i ogjort väder ska tilläggas.
  • Anonym (Förbannad!)
    A von B skrev 2011-06-15 17:36:22 följande:
    Prata med kommunens bygglovsavdelning. Om inte annat så kan de säkerligen slussa er vidare till rätt instans. Jag tror man får bygga brygga på sin egen tomt utan bygglov men naturligtvis inte på någon annans mark.
    Precis dit jag tänkte ringa. Ska ändå anmäla en till till kommunen i annat ärende i morron.
  • Anonym (Förbannad!)
    Anonym (X) skrev 2011-06-15 17:44:40 följande:
    Jag skulle tro att du kan göra en polisanmälan också. Skulle inte riva bryggan själv innan du kollat med alla instanser, för att vara säker på att du själv inte begår något fel.
    Nej,käre nån riva får han göra själv! Får väl höra med kommunen vad de säger ang polisen. Tvivlar att de ens tar emot en sån anmälan. 
  • Anonym (Förbannad!)
    Gurkburk skrev 2011-06-15 17:45:32 följande:
    Självklart kan man inte bygga en brygga på annans mark. Det kan inte ha blivit ett missförstånd och de som byggt bryggan tagit fel på var gränsen går för er och deras mark? Skulle inte tro att de får några böter, men däremot ett krav på att återställa marken eventuellt mot ett vite om de inte gör det. Om ni nu vet vem det är är nog snabbaste vägen att kontakta dem och säga att bryggan ska vara riven inom t.ex. en vecka annars kommer ni anmäla dem.
    Finns ingen gräns att ta miste på. Vi har strandtomt-äger hela marken där nere- och de har inte strandtomt! Kontakta dem är ingen mening,de avskyr oss och skulle aldrig riva utan en anmälan först. De ångrar helt enkelt att de sålde till oss och försöker med alla medel "sätta dit" oss numer.
  • Anonym (Förbannad!)
    A von B skrev 2011-06-15 17:45:27 följande:
    Hehe du är på krigsstigen? Flört
    Kanske man kan säga! Nej,det andra gäller ett gammalt ärende som jag först idag fick veta var olagligt.
  • Anonym (Förbannad!)
    karet skrev 2011-06-15 18:19:05 följande:
    Prata med bryggbyggaren först innan ni går vidare med ärendet.
    Som jag redan sagt är det ingen ide´. Hårt mot hårt är det som gäller med honom,de anmälde oss för skogsavverkning fast vi hade lov till det så det kan göra vad som helst på pin kiv. De anser sig vara "fint folk" som bott där länge och därmed kan göra som de vill-även på mark de inte längre äger!
  • Anonym (Förbannad!)

Servitut finns inte där. Det är en strand vi pratar om och där byggs inget utan lov. Denna person äger en liten bit mark mitt i skogen en bit från stranden. Han har inget med stranden att göra förutom att vi gett han lov att ha båten där. Kommunen svarade inte tyvärr-hoppas de återkommer.

• Anonym (Förbannad!)

Inget svar från kommunen. Misstänker att det är samme gubbe jag skulle prata med i det andra ärendet och han återkommer på måndag. Är ju det vanliga med kommunfolk-de är ju aldrig inne!
    Båten har legat i typ 20 år där utan brygga så den har de byggt på pin kiv,det är vi övertygade om. Tror väl inte vi ska våga tjafsa. Vet inte själv hur den ser ut om den går ta bort över vintern. Ingen risk nån annan anmäler,i princip ingen går där och de andra runt om bryr sig inte. En är i maskopi med denne bryggbyggare hur som helst så de skulle ju aldrig bry sig. Det är mer principen att inte ens fråga om lov vi tycker är fel än själva bryggan även om vi inte vill ha den där heller.

• Anonym (Förbannad!)

Ja,alltså,denne person ägde hela gården innan,men lösköpte en liten bit mitt inne i skogen till sig själv innan han sålde resten till oss. Vi äger all mark ner till stranden så vad han skulle ha för rättigheter där övergår mitt förstånd-hans mark är långt ifrån. Att de kommit ihop sig med oss beror på att vi ville sälja mark till fastigheter ovanför deras mark vilket de motsatte sig,men får vi tillstånd och allt funkar har de inget att sätta emot. Att det blir elbelysning och andra hus runt om dem förstör inte "stämningen" neråt sjön som de påstår! De har haft turen att ha existerande hus på standskyddat område och ska väl vara glada för det och om det blir andra hus kan de ju dra in el och avlopp om de vill,men de ska vara anti bara för att tror vi. Vi bor långt ifrån stranden för gården är stor och vistas aldrig där så vi träffar dem aldrig. De har ju bara sommarstugor och är där bara vår/sommar också. De gillar oss inte helt enkelt-vi är inte tillräckligt "fint" folk plus att vi fixat till hela gården och huset vilket stör dem. Folk ser ju att det är finare nu än när de bodde här. Fint folk är ofta sluskar egentligen...

• Anonym (Förbannad!)

Svar på tal från kommunen: bryggan ska bort omedelbart annars åker vi dit. Han var dock så snäll att han gav oss en chans att säga till han som byggt den att ta bort den och sen vi att ta bort den om han vägrar plus att han inte riktigt hann ta tag i detta innan semestern så två veckor har vi kanske på oss. Vi har varken kula eller släp så måste vi ta bort den får vi fakturera han som byggt den.  Det kommer bli ett herrans liv när maken talar med honom ikväll,men så får det bli-han har inget att komma med! Strandskyddet gäller så inte ens vi hade fått bygga en brygga.

• Anonym (Förbannad!)
    Hoppsaan skrev 2011-06-21 14:32:27 följande:
    Av ren svensson-nyfikenhet ber jag dig..uppdatera gärna tråden när ni snackat med bryggbyggaren!
    Ska bli!
  • Anonym (Förbannad!)
    Anonym (kolla ordentligt) skrev 2011-06-21 14:37:53 följande:
    Jag vet att ni måste ta bort den men kolla så att ni inte åker dit för egenmäktigt förfarande om ni gör det. Sveriges lagar kan vara ganska mysko ibland.

Ring en advokat/jurist och rådfråga. De brukar ha 15min gratis rådgivning
    Hur kan vi göra det när kommunen sagt att den ska bort? Oavsett vem som tar bort den ska den väck ju. Samma gäller för alla olovliga byggen på annans mark-vägrar den som byggt får markägaren ta bort det som byggts. Men vi får hoppas det inte går så långt. Vi har varken möjlighet,lust,tid el. energi att ta bort den utan får hänvisa till kommunens regler. "Ovänner" är vi redan och värre lär det ändå bli för vi har köpt all mark runt dem sen några dar. Skrattande
  • Anonym (Förbannad!)
    Kjell2 skrev 2011-06-21 15:02:46 följande:
    Kolla kronofogden och handräckning. De kan hjälpa er.
    Kronofogden? Har de med sånt att göra? Hur eller hur varför sa kommungubben att vi kunde riva bryggan om man inte får det? Han svarade f.ö inte nu när jag ringde-sammanträde vilket ju är det  vanliga!
  • Anonym (Förbannad!)
    MajaVira skrev 2011-06-21 15:28:28 följande:
    www.kronofogden.se/fordigsom/villfabetalt/hur...#Handrackning
    Tack! Det var intressant upplysning. Provade ringa,men de svarade inte de heller. Myndigheter i ett nötskal... Men vi hoppas på att de river den själva.
  • Anonym (Förbannad!)
    Kjell2 skrev 2011-06-21 15:44:46 följande:
    Du fick det tipset redan förra veckan, se inlägg #24. Du har missat en massa värdefull tid nu.

Driv detta parallellet med flera spår, kfm, polis, brev till granne, komunen, advokat  osv. Vänta inte med att en åtgärd inte funkar utan ta allt på en gång.
    Vi har inte missat nån tid alls! Kommungubben var där först idag och innan vi pratade med honom kunde vi inget göra. Dra igång en hel cirkus för en brygga tänker vi inte göra! Polisen-varför då? Då åker vi själva dit ju för den står på vår mark! Dessutom gör polisen ingenting åt sånt här,de utreder inga småbrott längre. Det är kommunen som har ansvar för strandskyddat område och han sa att vi skulle göra så här. Finns i nuläget inga skäl att dra in nån fler i detta,vi pratar med personen ifråga ikväll och hör vad han tänker göra. Han får två veckor på sig att riva bryggan. Advokat!? Tror ni vi skiter pengar eller? Eller har vilken ork som helst psykiskt att tjafsa? Inget skulle hända om vi själva rev bryggan heller,vi bor på landet i en jätteliten kommun-här håller man inte på som i storstan. Dessutom tror jag han kommer riva den med hotet att den ändå ryker.
    Nu har jag sagt mitt f.n..Återkommer sen med info.om vad han svarade.
Svar på tråden Inte får man väl anlägga brygga på annans mark!?