• Anonym (Förbannad!)

Inte får man väl anlägga brygga på annans mark!?

Maken upptäckte en brygga idag på vår mark/strand. Vi vet vems båten är som låg förtöjd där så det är ju han som garanterat byggt bryggan. Han ägde marken innan och äger ett litet område nu med,men inte där bryggan ligger. Visst anmäler man till kommunen? Kan han få böta eller får han "bara" riva bryggan? Vi vill inte ha den där och hade inte gett tillstånd om han frågat heller!

• Svar på tråden Inte får man väl anlägga brygga på annans mark!?
  • Anonym (nej)

Inte får man bygga på annans mark inte (speciellt inte om man inte frågat). Får se om nån annan här vet mer exakt vart man ska anmäla.

• Anonym (Förbannad!)
    Anonym (nej) skrev 2011-06-15 17:27:45 följande:
    Inte får man bygga på annans mark inte (speciellt inte om man inte frågat). Får se om nån annan här vet mer exakt vart man ska anmäla.
    Jag tror inte ens man själv som markägare får bygga en brygga utan bygglov för det  brukar vara kräset på strandskyddat område. Nåja,han kommer bli fly förbenad när vi anmäler,men de har ju å andra sidan anmält oss innan -i ogjort väder ska tilläggas.
  • A von B

Prata med kommunens bygglovsavdelning. Om inte annat så kan de säkerligen slussa er vidare till rätt instans. Jag tror man får bygga brygga på sin egen tomt utan bygglov men naturligtvis inte på någon annans mark.

• Anonym (Förbannad!)
    A von B skrev 2011-06-15 17:36:22 följande:
    Prata med kommunens bygglovsavdelning. Om inte annat så kan de säkerligen slussa er vidare till rätt instans. Jag tror man får bygga brygga på sin egen tomt utan bygglov men naturligtvis inte på någon annans mark.
    Precis dit jag tänkte ringa. Ska ändå anmäla en till till kommunen i annat ärende i morron.
  • Anonym (X)

Jag skulle tro att du kan göra en polisanmälan också. Skulle inte riva bryggan själv innan du kollat med alla instanser, för att vara säker på att du själv inte begår något fel.

• A von B
    Anonym (Förbannad!) skrev 2011-06-15 17:39:03 följande:
    Precis dit jag tänkte ringa. Ska ändå anmäla en till till kommunen i annat ärende i morron.
    Hehe du är på krigsstigen? Flört
  • Gurkburk

Självklart kan man inte bygga en brygga på annans mark. Det kan inte ha blivit ett missförstånd och de som byggt bryggan tagit fel på var gränsen går för er och deras mark? Skulle inte tro att de får några böter, men däremot ett krav på att återställa marken eventuellt mot ett vite om de inte gör det. Om ni nu vet vem det är är nog snabbaste vägen att kontakta dem och säga att bryggan ska vara riven inom t.ex. en vecka annars kommer ni anmäla dem.

• Anonym (Förbannad!)
    Anonym (X) skrev 2011-06-15 17:44:40 följande:
    Jag skulle tro att du kan göra en polisanmälan också. Skulle inte riva bryggan själv innan du kollat med alla instanser, för att vara säker på att du själv inte begår något fel.
    Nej,käre nån riva får han göra själv! Får väl höra med kommunen vad de säger ang polisen. Tvivlar att de ens tar emot en sån anmälan. 
  • Anonym (Förbannad!)
    Gurkburk skrev 2011-06-15 17:45:32 följande:
    Självklart kan man inte bygga en brygga på annans mark. Det kan inte ha blivit ett missförstånd och de som byggt bryggan tagit fel på var gränsen går för er och deras mark? Skulle inte tro att de får några böter, men däremot ett krav på att återställa marken eventuellt mot ett vite om de inte gör det. Om ni nu vet vem det är är nog snabbaste vägen att kontakta dem och säga att bryggan ska vara riven inom t.ex. en vecka annars kommer ni anmäla dem.
    Finns ingen gräns att ta miste på. Vi har strandtomt-äger hela marken där nere- och de har inte strandtomt! Kontakta dem är ingen mening,de avskyr oss och skulle aldrig riva utan en anmälan först. De ångrar helt enkelt att de sålde till oss och försöker med alla medel "sätta dit" oss numer.
  • Anonym (Förbannad!)
    A von B skrev 2011-06-15 17:45:27 följande:
    Hehe du är på krigsstigen? Flört
    Kanske man kan säga! Nej,det andra gäller ett gammalt ärende som jag först idag fick veta var olagligt.
Svar på tråden Inte får man väl anlägga brygga på annans mark!?