• Anonym (Förbannad!)

Inte får man väl anlägga brygga på annans mark!?

Maken upptäckte en brygga idag på vår mark/strand. Vi vet vems båten är som låg förtöjd där så det är ju han som garanterat byggt bryggan. Han ägde marken innan och äger ett litet område nu med,men inte där bryggan ligger. Visst anmäler man till kommunen? Kan han få böta eller får han "bara" riva bryggan? Vi vill inte ha den där och hade inte gett tillstånd om han frågat heller!

• Svar på tråden Inte får man väl anlägga brygga på annans mark!?
  • Kjell2
    Anonym (Förbannad!) skrev 2011-06-15 17:52:46 följande:
    Finns ingen gräns att ta miste på. Vi har strandtomt-äger hela marken där nere- och de har inte strandtomt! Kontakta dem är ingen mening,de avskyr oss och skulle aldrig riva utan en anmälan först. De ångrar helt enkelt att de sålde till oss och försöker med alla medel "sätta dit" oss numer.

Är det redan krig så ta hjälp av en jurist. De vet vad man ska vända sig då det är flera saker som är inblandade, bygglov, vattenverksamhet, strandskydd, intrång mm.

• karet

Prata med bryggbyggaren först innan ni går vidare med ärendet.

• Anonym (Förbannad!)
    karet skrev 2011-06-15 18:19:05 följande:
    Prata med bryggbyggaren först innan ni går vidare med ärendet.
    Som jag redan sagt är det ingen ide´. Hårt mot hårt är det som gäller med honom,de anmälde oss för skogsavverkning fast vi hade lov till det så det kan göra vad som helst på pin kiv. De anser sig vara "fint folk" som bott där länge och därmed kan göra som de vill-även på mark de inte längre äger!
  • Argo
    Anonym (Förbannad!) skrev 2011-06-15 17:21:07 följande:
    Maken upptäckte en brygga idag på vår mark/strand. Vi vet vems båten är som låg förtöjd där så det är ju han som garanterat byggt bryggan. Han ägde marken innan och äger ett litet område nu med,men inte där bryggan ligger. Visst anmäler man till kommunen? Kan han få böta eller får han "bara" riva bryggan? Vi vill inte ha den där och hade inte gett tillstånd om han frågat heller!
    *MickeN hann före*

Jo, det kan mycket väl vara så att grannen har all rätt att bygga sin brygga och har alla papper i ordning. Det kan finnas servitut för anläggningen, men det borde du veta om du har koll på hur er fastighet ser ut.

Kommunens planavdelning är rätt ställe att starta på och du skulle ju ändå ringa dit idag och anmäla en annan person så ta upp frågan om grannens brygga på samma gång.
  • Argo
    A von B skrev 2011-06-15 17:36:22 följande:
    Jag tror man får bygga brygga på sin egen tomt utan bygglov men naturligtvis inte på någon annans mark.
    Nä, strandskyddslagen sätter stopp för det mesta och utan bygglov ... ja det kan jag inte ens tänka mig.

Däremot kan det, som skrivet, vara OK på annans fastighet om man ex har servitut.
  • Anonym (Förbannad!)

Servitut finns inte där. Det är en strand vi pratar om och där byggs inget utan lov. Denna person äger en liten bit mark mitt i skogen en bit från stranden. Han har inget med stranden att göra förutom att vi gett han lov att ha båten där. Kommunen svarade inte tyvärr-hoppas de återkommer.

• A von B
    Argo skrev 2011-06-16 06:48:02 följande:
    Nä, strandskyddslagen sätter stopp för det mesta och utan bygglov ... ja det kan jag inte ens tänka mig.

Däremot kan det, som skrivet, vara OK på annans fastighet om man ex har servitut.
    Nja mindre bryggor som inte är permanenta utan tas uppp på vintern behöver man inte dispens från strandskyddslagen för, inte heller bygglov.
  • Mirren76

Men om ni gett honom lov att ha båten där så kanske det är värre att förbjuda honom att ha en brygga till båten?

Svar på tråden Inte får man väl anlägga brygga på annans mark!?