• bonäslina

bra bilbarnstol

skulle gärna ta till mig lite tips om bilbarn stol som snart är dags att införskaffa till sonen. han har babyskydd nu men den kan han inte ha så jätte länge till så är det någon som har något bra tips på någon som är bra, som inte tar allt för stor plats i bilen men samtidigt rymlig i stolen så man inte behöver byta så fort igen. 

• Svar på tråden bra bilbarnstol
  • Luullis

Vi har en maxi cosi mobi. Supernöjda med den! Är från 9-25 kg. Har en ganska liten bil och den får plats utan problem.

• Emmalinnéa
    stor grön drake skrev 2011-06-14 20:28:25 följande:
    vi har britax multitech och är supernöjda, sonen sitter som en prins och den är superenkel att montera bra.
    britax multi-tech2 är kanon bra den är ju också bäst i test :)
  • bonäslina

den verkar ju bra iallafall.. är den svår att sätta in?  vissa tycker jag är så svåra att sätta in så sen blir jag nervös att jag gjort fel.

• Emmalinnéa
    bonäslina skrev 2011-06-14 20:30:56 följande:
    den verkar ju bra iallafall.. är den svår att sätta in?  vissa tycker jag är så svåra att sätta in så sen blir jag nervös att jag gjort fel.
    ne den är lätt, det finns ju manual som är rätt så tydlig
  • bonäslina
    stor grön drake skrev 2011-06-14 20:28:25 följande:
    vi har britax multitech och är supernöjda, sonen sitter som en prins och den är superenkel att montera bra.
    men är den inte ganska stor?
  • stor grön drake
    bonäslina skrev 2011-06-14 20:37:09 följande:
    men är den inte ganska stor?
    Nej, det tycker jag inte. Vi valde mellan den och akta graco cosmic comfort och AGCC tog iof mindre plats, förutsatt att man hade hela stolen på sätet, dvs att där stolen slutade trycktes mot stolsryggen (=inget benutrymme alls) när vi monterade den som man skulle göra efter 11 kilo (men klacken över kanten) fick det inte rum någon i passagerarsätet.
    Jag tycker inte att MTn tar speciellt mycket rum, och det är den enklaste stolen jag någonsin monterat, det är helt logiskt. Går lika snabbt att flytta den (om förankringsbanden är på plats) som att flytta babyskyddet...
  • våranstjärna

man SKA INTE "byta så fort igen"
    en bakåtvänd bilstol SKA barn sitta i helst tills de är 4 år.

vi har maxi cosi mobi, är jätte nöjda med den. ett stort + med den är att den enkelt går att få i viololäge super när man reser långt & barnet somnar...

• stor grön drake
    våranstjärna skrev 2011-06-14 20:52:08 följande:
    tror TS menade så att de inte skulle behöva byta till en större för att förlänga bakåtåkandet utan kunna använda stolen länge
  • bonäslina
    våranstjärna skrev 2011-06-14 20:52:08 följande:

vi har maxi cosi mobi, är jätte nöjda med den. ett stort + med den är att den enkelt går att få i viololäge super när man reser långt & barnet somnar...
    har jag sagt något om att vända framåt? den första vi hade till vå dotter fick vi byta redan efter 7-8 månader för hon blev för lång för den och då är hon lite mindre än många andra i längden. och det stod att man kunde ha den till 4 år, därav frågan. men sen har det väl lite o göra med vilken bil man har eller har jag missuppfattat?
  • trädis

maxi-cosi mobi har vi och är supernöjda! smidig stol som man enkelt monterar och flyttar (vi flyttar den ofta mellan våra bilar)

dessutom går det att tippa stolen till lite mer liggläge med bara en hand. skulle aldrig vilja ha någon annan då jag inte saknar något med den vi har använt den i 2,5 år nu!

världens lyckligaste mamma
  • bonäslina

känns lite som att det lutar åt en maxi-cosi mobi. ska ta o kolla något nätsida om den finns där.

• trädis
    bonäslina skrev 2011-06-14 22:00:25 följande:
    känns lite som att det lutar åt en maxi-cosi mobi. ska ta o kolla något nätsida om den finns där.
    låter som ett bra val

alla våra bekanta har den också, och enligt en av stans största babyaffärer så var det den överlägset bäst sålda stolen så helt tokig är den nog inte!
    världens lyckligaste mamma
  • bonäslina
    trädis skrev 2011-06-14 22:11:11 följande:
    låter som ett bra val

alla våra bekanta har den också, och enligt en av stans största babyaffärer så var det den överlägset bäst sålda stolen så helt tokig är den nog inte!
    låter toppen =) då ska jag bara höra vad maken säger=) men edt brukar bli som jag vill=) sista jag köpte till dottern sa han bara "så länge hon sitter säkert så köp va du vill" (han är inte mycket för att handla överhuvudtaget=)
  • Wonderchild2009

Det allra bästa innan man köper en stol är att prova den i bilen innan, se hur barnet sitter osv!

Vi har 2 stolar eftersom vi har 2 bilar..
    I ena har vi en Brio Zento (fram). Den stolen tycker jag tar ganska liten plats, däremot så är den väldigt låg så dottern ser knappt ens ut genom fönstret! Dessutom så sitter hon välidgt upprätt i den..
    Men den funkar för korta resor till och från dagis.

I andra bilen så har vi en akta graco cosmic xtp. Detta är favoriten! Dottern sitter bra och bekvämt och den tar inte alls mycket plats. Den har vi i baksätet på en volvo v70 och det funkar utmärkt att sitta 2 vuxna bak + bilstolen.
    Den har dessutom en liten skruvratt så om du har barnet fram och det somnar så kan du lätt "skjuta ut" sittdelen med en hand samtidigt som du kör.
    Den rekomenderas

Men som sagt, sen beror det ju på vad man har för bil med!

• Zäta

Jag har med en fråga... hoppas det är ok att låna tråden!?

Jag har hört så mycket bra om Britax two way.. att de kan ha den till de är 6 år. Låter ju toppen... men det står att den är från 9 månader. Jag vill inte använda babykyddet till lillen är så gammal!
    Skulle vilja byta nu helst och ändå ha en stol som han kan ha hela tiden.

Han kan sitta med stöd och är snart 4 månader, men rätt lång och gosigt knubbig. Babyskyddet börjar redan kännas lite litet. 

• stor grön drake
    Zäta skrev 2011-06-14 22:28:53 följande:

Jag har hört så mycket bra om Britax two way.. att de kan ha den till de är 6 år. Låter ju toppen... men det står att den är från 9 månader. Jag vill inte använda babykyddet till lillen är så gammal!

Han kan sitta med stöd och är snart 4 månader, men rätt lång och gosigt knubbig. Babyskyddet börjar redan kännas lite litet. 
    Britax twoway är utformad för äldre barn i första hand, och efter vad jag läst här på FL tycker de flesta att barn under 2 år sitter regelrätt dåligt i den, iom att den är så öppen på sidorna och är så bred.
    Men gå in i bilstolstråden ( www.familjeliv.se/Forum-3-101/m55363042.html ), där finns flera "proffs", jag har dålig koll på andra modeller än dem jag själv (alltså sonen) prövat
  • wifen

Vi har erfarenheter av 3 olika bilbarnstolar och vinnaren i alla lägen har vait BeSafe izi Kid. Sitter otroligt stabilt, bra bälten som är lättast av de olika stolar vi har att knäppa och inte minst, att få av klädsel. Har en ny Britax multitech och blev asförbannad av att man måste montera loss hela j-kla stolen för att få av klädseln (och tycker inte alls att monteringen gick lätt för att få bra läge och stabilitet). Har även en Acta Graco Cosmic som jag tycker är sämst av de tre.

Ett annat stort plus är att man har flera lägen på stolen på BeSafen, liksom MaxiCosi Mobi. Vill jag starkt rekommendera! När jag har varit i kontakt med BTF så har dem rekommenderat BeSafen som den bästa bilbarnstolen men också de dyraste. Dock kör dem driver på dne lite då och då i olika babyhandlar... BeSafen har även en småbarnsinsats som gör den extra bra för små barn

Skulle inte ha en TwoWay till en sån liten. Har inte så uppbyggda huvudskydd bla och barnen sitter väldigt "rakt upp" i den viilket är jobbig för de små samt att den inte går att ändra läge på...

Lycka till i djungeln!
  • Zäta
    stor grön drake skrev 2011-06-14 22:36:59 följande:
    Britax twoway är utformad för äldre barn i första hand, och efter vad jag läst här på FL tycker de flesta att barn under 2 år sitter regelrätt dåligt i den, iom att den är så öppen på sidorna och är så bred.
    Men gå in i bilstolstråden ( www.familjeliv.se/Forum-3-101/m55363042.html ), där finns flera "proffs", jag har dålig koll på andra modeller än dem jag själv (alltså sonen) prövat
    Tackar! Ska kolla där :)

• cicci85

Första sonen fick en britax secura när han var liten, superbra stol, han hade twoway som extrastol. När han va 3,5 år satt han bättre i twowayen och i den åkte han tils han var för tung. Då hade han redan vuxit ur securan på längden. Så jag tycker att Twoway är jättebra att ha som extrastol och som stol för att förlänga bakåtväntåkandet. Men inte som stol direkt efter babyskyddet.

TS: jag skulle kolla på Mobi, BeSafe och britax multi-tech om jag skulle byta från babyskydd. Har en multi-tech som jag är supernöjd med! nackdelen med besafen är ju att den bara är godkänd till 18 kg.

Svar på tråden bra bilbarnstol