Varför känguruvårdade inte du?
Intressant fråga TS!
Vår dotter föddes i vecka 29+2, första dagarna var min sambo hemma och sjuk och jag var kvar på bb jätteförskyld. Efter några dagar beslutade vi i samråd med läkaren att det var bättre för henne att komma ut till mig, trots förskylning, gentemot att vara kvar i kuvösen. Då gick det nog upp för mig hur viktigt det var för henne att vara nära!
Men, där fanns en gammal, väldigt obekväm fotölj/barn, i vilken man klarade av att sitta ca 30 min innan rumpan domnat bort...
Efter 1,5 veckor flyttades hon och här fanns sköna fotöljer med fotpall!
Personalen var väldigt måna om att vi skulle sitta ute med henne, men kan nog inte säga att jag kände någon press från personalens sida, mer stark uppmuntran - vilket nog är det som funkar bäst. Vi hade henne ute ca 3 måltider/dygn. Lite kanske, men för oss var det viktigt att ha ett liv hemma också. Vi lagade ordentlig mat, städade och försökte träffa vänner nån gång då och då - allt för att inte bryta ihop helt. Nu är vår dotter 4, 5 månader och underbar! Hon trivs bäst i famnen, men sover även tryggt i sin vagga. När vi ser tillbaka på våra veckor på neo tror jag att just eftersom vi var noga med våra vanliga vardagsrutiner, tog vi oss igenom en fruktansvärt kaos-artad tid skapligt bra.
Och som vissa skrivit tidigare så är det nog väldigt svårt att sätta sig in i hur det är att hamna i en sådan sits - knappt så jag förstår hur vi klarade av det själva =)
Men TS - det jag tycker är viktigast från personalens sida - UPPMUNTRA bara - sätt inhen press - det är det sista vi som neo-föräldrar behöver!