• Kazeer

Varför känguruvårdade inte du?

Blöjbyte, vägning, amningsträning, vägning igen, sondmatning, pumpning tog ungefär en dryg timme till 1,5 timme per gång. Kvar var 1,5 timme tills det var dags att börja om. Då skulle jag försöka hinna med att fixa frukost, lunch, mellanmål och middag till mig själv ... ja, och sedan äta och diska också. Duscha någongång samt gå på toaletten några gånger om dagen. Lägg därtill att jag var snittad och inte direkt raktesnabb i mina rörelser. Det är nog min förklaring till att det inte blev så mycket känguruvård.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Linnispinnis skrev 2011-06-14 10:43:37 följande:
    Nåt jag reagerar på är Hur kan ett sjukhus sätta ett mål om känguruvård 24 timmar per dygn? Snacka om att pressa föräldrarna. Alla föräldrar vill sina barns bästa. Men man måste även tänka på föräldrarna. Det är väldigt psykiskt jobbigt att få barn extremt för tidigt. Man ORKAR inte känguruvårda i 24 timmar per dygn i flera månader.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Written Fiction skrev 2011-06-14 17:16:29 följande:
    Lite knasigt trådnamn. För det handlar ju inte om att göra/inte göra. Hud mot hud är bra, men en utbränd förälder är inte. Beroende på möjlighet, situation och barnets fysiska hälsa spelar in.

Alla fall är individuella. Ha ödmjukhet och förståelse för individen och rent sunt förnuft så behövs inga frågor.

Det handlar om att ni skall ge möjligheten till Känguruvård, inte kräva det.  Tycker inte det skall behövas förklaras egentligen...
  • Kazeer
    Frila2 skrev 2011-06-24 19:02:02 följande:
    Skulle vara intressant att få höra lite från TS. Har ert neonatal samvårdsrum för alla barn? Finns det sängar för föräldrarna för att kunna ligga i på salarna? Erbjuds mat? Får man som förälder sova över?

Som jag och andra skrivit så är förutsättningarna, inte bara föräldrarna och barnens utan även avdelningens förutsättningar någon att beakta här.
    Där min dotter vårdades fanns inga föräldrarum, inga sägar att ligga i, ingen mat att få tag på och då vi inte fick stanna ingick även restid och i många andras fall även syskon. Har man eget rum kan syskonen vara på plats på sjukhuset. Finns inga rum för föräldrarna måste även syskonen tas om hand utan att man kan vara hos barnet som är inlagt.
    Jag håller med dig om allt du skriver. Ett litet förbehåll bara... Även om det finns samvårdsrum, där det är tänkt att hela familjen (även syskon) ska kunna sova, så är det ändå inte alltid möjligt. När vårt andra barn föddes hade det varit besöksförbud för alla utom föräldrarna p g a svininfluensan. När vi fick vårt samvårdsrum var syskon återigen välkomna men två dagar senare infördes nytt besöksförbud. Denna gång p g a vinterkräksjuka. Och naturligtvis ska det vara besöksförbud för att skydda de små på neonatal, det säger sig självt, men det splittrar familjen och begränsar tiden för känguruvård. Ytterligare en faktor att ta i beaktande för personal, som ställer krav på föräldrarna.
  • Kazeer
    Frila2 skrev 2011-06-24 20:55:01 följande:
    Ja, just det ja. Det tänkte jag inte ens på.
    Då är det verkligen inte enkelt med kängeruvård. Tyvärr kan jag tycka att personalen, trots goda intentioner, inte förstår att man som förälder till prematurfödda faktiskt också är människor med behov av olika slag och olika begränsningar.
    Det är nog svårt att sätta sig in i hur det är att vara prematurförälder förrän man har varit där själv.
  • Kazeer
    Ion71 skrev 2011-06-25 14:21:03 följande:
    Det är det trots att man varit där själv... Just pga att alla är olika & har olika behov! Mitt sätt att hantera & knyta an till mitt svårt sjuka barn var utifrån mina förutsättningar, bara för att jag inte hade några problem med just den biten så kan jag ju inte förutsätta att alla andra i samma situation känner & tycker detsamma som mig...
    Jag kan förmodligen bättre sätta mig in i hur det känns att ha ett svårt sjukt barn än någon som inte alls befunnit sig i situationen, men därifrån till att veta hur just varje familj känner inför KMC (& allt annat som hör därtill) är något helt annat.... Självklart spelar miljön på respektive sjukhus också in....
    Jo, det har du alldeles rätt i. Varje situation, varje familj och varje individ är unik.

Men har man inte alls varit där, inte alls varit prematurförälder, så är det ju ännu svårare att förstå hur det är. Trådstarten är ju ett exempel på detta och den är trots allt skriven av någon som har en viss inblick i "prematurlivet", om än från den andra sidan.
  • Kazeer

Svalis: Jag håller med dig till 100 procent. Varje familj är unik med sina förutsättningar och sitt pussel som måste gå ihop. Att (be)döma andra efter sina egna förutsättningarna och tro att andra ska göra likadant är meningslöst inte rätt mot den/de man skärskådar.

• Kazeer
    Pearl skrev 2011-07-24 21:27:38 följande:
    Är detta någon ny form av vård för förtigt födda? Jag fick min äldsta son i v.32+2 för fem år sedan. Jag har aldrig hört talas om att det fanns. Ingen som sa något till oss iaf. Det var först kuvös och sedan värmesäng som gällde. Skulle man hålla så skulle personalen hjälpa en med alla sladdar och sånt. 
    Känguruvård förespråkades i alla fall i Kalmar, när mitt första barn föddes i mars 2007. Det talades betydligt mindre om känguruvård, när mitt andra barn föddes i Lund i januari 2010.
Svar på tråden Varför känguruvårdade inte du?