• Linnie

Pilotfamilj Ungern

Hej!

MiIn man och jag har precis börjat samla papper för att få bli pilotfamilj i Ungern.
    Är det någon mer som ska bli det? Det hade det varit roligt att följas åt  Skrattande

• Svar på tråden Pilotfamilj Ungern
  • kattis8503

Hej!!
    Vi funderar på att adoptera från Ungern :)
    Jag känner att jag har några frågor om detta...
    Är de flesta barn därifrån äldre, och kan man adoptera syskon där, eller är det mer ovanligt?
    Hur mycket kostar det att adoptera därifrån och hur lång är väntetiden innan man får barnbesked?

Sedan har jag läst att de flesta barn från dessa östeuropeiska länder alla har ngn form av diagnos. Vad innebär detta ??

Kram Katarina 

• skogstjejen19
    MissSummer skrev 2012-11-26 10:53:00 följande:
    Vad är pilotfamilj?
    innan ett land får bra utarbetade rutiner kring adoptioner räknas det som ett pilotland, dvs ett nytt land man inte vet hur det fungerar, man har bara en massa teorier om att det kanske tar så och så lång tid.
    Det kan ta flera flera år innan ett land slutar vara ett pilotland.

Så om man blir pilotfamilj till ett land, ska man vara beredd på att det kan gå långsammare än vad som sagts tidigare, det kan även gå snabbare.
    Och bara för att dom som tidigare adopterat från landet har väntat i 1 år betyder inte det att de kommer fortsätta vara så, ingen vet hur det rullar på, förens man har tillräckligt många adoptioner från landet så att man kan se ett mönster som håller i sig.

Jag tror att Lesotho fortfarande räknas som ett pilotland, fast man har kunnat adoptera därifrån sedan 2009.

• Kiwi10

Igår kom godkännandet från Budapest!! Yes!! Nu kan det ske när som helst!!

• Kiwi10

Helt rätt Pippi. Nu ska vi bara matchas med de barn som finns :)

• Kiwi10

Jättesvårt att veta. Deg är ju ett helt nytt land för Ffia. 1-2 år skulle jag gissa

• Kiwi10

När BarnBesked kommer ska man vara i Budapest inom tre veckor!!!

• Pärlemor

Fick barnbesked i oktober från Ungern, vi väntar fortfarande på besked när vi får åka. Väldigt lååångsamt går det...

• Pärlemor

Pippi Långstrump, vi har BFA. Det verkar dock inte som de andra har väntat så här länge, vet inte varför allt drar ut så mycket på tiden. De vill uppdatera alla papper har vi fått info om i alla fall.

• Kiwi10

Pärlemor!!! Vad härligt. Är det ett eller två barn?? Hur gammal?? Gamla?? Hur fick ni besked om Bb.

• Pärlemor

Kiwi10 det är ett barn som är fyra år. De ringde från BFA och frågade om vi var intresserade och skickade sedan utredningar , kort och så på mail. Efter det att vi tackat ja skulle de återkomma inom kort med resebesked. Men inom kort verkar vara längre i Ungern än i Sverige, kan vi konstatera såhär drygt två månader senare...

• Kiwi10

Men så härligt Pärlemor!!! Då är det verkligen snart dags!!! Stort grattis!!!

Svar på tråden Pilotfamilj Ungern