• Kattflickan

IVF/PGD väntar på eller är igång

För mig är det annorlunda. Mitt genetiska fel var en hypotes, det mest troliga grundat på att jag fått två foster med downs. men felet är svårt att konstatera utan att göra biopsier av mina äggstockar vilket skulle kunna förstöra dem. Jag skulle även ha kunnat ha ett generellt problem med felaktig celldelning som av en slump resulterade i barn med samma kromosomfel då Downs är det vanligaste kromosomfelet. Därför tror jag först att genetikern var osäker över om PGD skulle hjälpa mig, då de inte var säkra över diagnosen. Min andra PGD styrker dock diagnosen Gonadal mosaik. 2 av 6 befruktade ägg hade DS.

Jag tror inte att du som har ett specifikt genetiskt fel kommer få några problem med att göra PGD nu när ni fått remiss!

• Kattflickan

Vi hade inga samtal med Solna under vår PGD. Men jag fick veta att anledningen till att de även tittade efter trisomi 13, 18 och könskromosomerna var för att de var lite osäkra på mitt genetiska fel.

• Kattflickan

Grattis LS! Nu hoppas jag verkligen det går vägen!

• Kattflickan

Hur mår du Wiggum? Vilken vecka är du i nu? När gör du VUL?

• Kattflickan

Simple: Jag reagerade på samma sätt efter andra  aborten. Hela förra hösten var jag osocial och kände inte för att träffa någon. Vid jul först träffade vi lite vänner. Jag är vanligtvis mycket social så det var olikt mig. Det känns som om man hela tiden går och väntar på något när man ska göra PGD. Som om man lägger livet på en hylla ett tag. 

Nu när jag är gravid har det gått över och jag är gladare än någonsin. Jag hoppas bara inte det straffar sig och att det går åt helsike. Jag är så himla nervös över det.

Millan 

• Kattflickan

Jag är i vecka 23 nu och det såg jättebra ut på RUL och jag känner fosterrörelser varje dag. Så rent logiskt så finns det inga tecken på att det skulle gå dåligt, men jag oroar mig ändå. Har funderat på att prata med en kurator om oron.

• Kattflickan

Stort grattis Snuffan!!!! Fantastiskt!

• Kattflickan

Ja, någonstans måste man dra en gräns. Var den går vet bara man själv. Vi gifte oss i somras för att om man ska adoptera så ska man ha varit gift i 2 år. Vår plan var att skippa sista PGD försöket och omvandla det till ett äggdonationsförsök. Jag kände mig så trött på mina skitgener i våras

Funkade inte det skulle vi nog adoptera. Vi ville iallafall hålla möjligheten öppen.

• Kattflickan

MalinoThomas: Hys hopp! Jag tycker ni är unga. Utredningen ni ska genomgå ska visa om det finns andra hinder för er att bli gravida samt att infektionsprover tas för att se att ni ex inte har HIV eller något annat virus.

De flesta har inte problem att bli gravida, så utgå inte från att ni kommer ha det. Var glad att du fick veta detta nu och slapp genomgå aborter av sjuka barn för att få reda på det.

Jag hoppas att Kalmars landsting ger remiss till PGD. Du kanske kan ringa dem och höra i förhand?

Men jag förstår att det känns jobbigt nu i början att få veta detta då ni säkert hade tänkt er att få barn på naturligt sätt.

Simple: Jättebra att äggdonation finns med i er remiss! Jag tror att det kan vara svårt att säga hur långt man är beredd att gå i sin jakt efter att få barn. Därför ville vi lämna möjligheten till adoption öppen! Nu hoppas jag denna graviditet går bra och så får vi nog nöja oss med ett barn.

• Kattflickan

Grattis, grattis LS!!!! Vilken tur att lyckas vid din sista PGD!!! Det är du verkligen värd efter alla försök!!!

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång