• Mia386

Britax Multi-Tech eller Maxi-Cosi Mobi?

Har lite beslutångers över vilken bilbarnstol vi ska köpa till tösen, visst, det är inte byte än på ca3 månader antagligen (snabbast möjligast), men har fått tillbaka på skatten som ska gå till en ny bilbarnstol, och dessa två har ju sina fördelar, så undrar lite vad ni tycker om dom, och om ni har bilder på stolarna i bil som ni kan dela med er.

Anna-Lucia 25/11-10
  • Svar på tråden Britax Multi-Tech eller Maxi-Cosi Mobi?
  • cicci85

Jag köpte ny stol till sonen när han va 2 år, valde då mellan MT och mobi. Han satt bäst i multi-techen så den blev det! Nu fyller han snart 3 år och sitter jättebra i den, väldigt nöjd med den är jag! Men tyvärr kommer den med största sannolikhet inte att funka tills han väger 215 kg och får börja åka frmaåtvänd, så det blir till å köpa en Britax twoway sen som är den rymligaste stolen.

multi-techen ger inte det bästa benutrymmet men det är inga problem, de sitter bra ändå.

• cicci85

Leoella skrev 2011-06-08 22:15:08 följande:
    Vi har en Britax multi-tech. Mycket bra stol, lätt för sonen att ta sig i och ur själv. Och sen kan man ju vända den framåt och använda ytterligare flera år. Sonen är 104 cm och väger kring 18 kg. Viss sitter han med böjda ben, men det stör honom inte.
    Jag kommer inte använda min MT framåt, dels för att den är sjukt tung och för att den bara är godkänd till 25 kg framåtvänd och jag ser ingen anledning att vända barn framåt innan de är för stora för att åka bakåtvända.
  • cicci85
    vi och pyret skrev 2011-06-08 21:42:50 följande:
    Vi har en multitech, den tar lite plats men vi är nöjda med den. Däremot kommer vi att köpa en britax hi-way som stora sonen får sitta i när det är dags för lillebror att byta stol. Enl babyproffsen är det den stolen som har absolut mest benutrymme. (britax är klarar även bakåtvänt till 25 kg)
    Britax TWOWAY är ännu rymligare än hi-wayen, som jag tycker är en trång och liten stol. Twowayen ger bra benutrymme och funkar bakåtvänt till 25 kg, den är mycket högre i ryggen så de växer oftast inte ur den på längden innan de är för tunga.
  • Mia386

Nu blir jag jätte fundersam över vilken man ska köpa Obestämd Får nog åka och kolla litei olika butiker i  veckan som kommer...

Anna-Lucia 25/11-10 <3 mia386.blogspot.com/
  • Leoella
    cicci85 skrev 2011-06-09 10:17:39 följande:

Jag kommer inte använda min MT framåt, dels för att den är sjukt tung och för att den bara är godkänd till 25 kg framåtvänd och jag ser ingen anledning att vända barn framåt innan de är för stora för att åka bakåtvända.
    hm, det var jag inte uppdaterad på.... asch då. Det får förmodligen bli en ny stol för framåtvänd åkning när det är dags. (för jag tycker som du; aldrig att vi vänder för tidigt)
  • Sandras1987
    Mia386 skrev 2011-06-08 15:54:39 följande:
    Har lite beslutångers över vilken bilbarnstol vi ska köpa till tösen, visst, det är inte byte än på ca3 månader antagligen (snabbast möjligast), men har fått tillbaka på skatten som ska gå till en ny bilbarnstol, och dessa två har ju sina fördelar, så undrar lite vad ni tycker om dom, och om ni har bilder på stolarna i bil som ni kan dela med er.

Lite komiskt att jag startade en likadan tråd för en kort stund sen.
    Vi står också i valet mellan de båda.

• Rollindynamite

Vi köpte Maxi Cosi förra veckan till våran dotter. På Babyproffsen sa dom till oss att barnet ska vara minst 1½ år om man ska ha Multi tech för den e så rak i ryggen, det var den vi ville ha från början. Maxi Cosi var den dom sålde mest av sa hon. Den e jätte lätt att montera och man kan lätt som en plätt ändra stolen från "stående" till mer "liggande" om barnet somnar i bilen t ex. Man kan göra detta medans man kör om man har barnet fram (fast vi har bak).

Det ända att klaga lite på med Maxi Cosi var att när hon somnar så e det inget nackstöd direkt så det ser obekvämt ut, men vi köpte en nackkrage till :)

• cicci85
    Rollindynamite skrev 2011-06-09 21:31:41 följande:
    På Babyproffsen sa dom till oss att barnet ska vara minst 1½ år om man ska ha Multi tech för den e så rak i ryggen, det var den vi ville ha från början.

Det håller jag inte alls med om, eller det är olika i olika i bilar. I min v70 har jag snarare problem med att den lätt får för mycket lutning. I pappas mondeo sitter den perfekt, den har hårdare säten och de är annorlunda vinklade.

• Rollindynamite
    cicci85 skrev 2011-06-09 21:57:17 följande:

Det håller jag inte alls med om, eller det är olika i olika i bilar. I min v70 har jag snarare problem med att den lätt får för mycket lutning. I pappas mondeo sitter den perfekt, den har hårdare säten och de är annorlunda vinklade.

Jasså okej, kan va så! Jag tyckte dock att den såg för rak ut i ryggen för min smak iaf, maxi cosi kan man ju ändra, och det kan man ju inte med multi tech ändå.. har min dotter på det "liggande" hela tiden.
  • yes79

Vi har en Maxi Cosi Mobi och den passar jättebra åt vår dotter på 14 månader, det finns massor av benytrymme för henne att växa in i, vi köpte också ett löst nackskydd till för att hålla huvudet på plats. Den är hög så dottern ser ut bra! Vi lutar den sällan då hon inte sover i bilen ändå men ibland är funktionen bra att ha tycker jag och dottern gillar mest att sitta väldigt upprätt i ryggen så man kan ju välja utan att flytta på stolen.

Den sitter som sten bakom passagerarsätet i vår Ford Focus C-max!

Jag ser bara 2 problem med den, den tar stor plats i baksätet så det blir trångt i passagerarsätet fram, men till fördel för barnet, det finns bra med benplats, men hon behöver ju inte benplatsen ännu, så det känns ju dumt att den bara kan placeras på ett sätt. Det andra problemet är att den inte är så hög i sätesryggen så den fungerar nog inte så länge för långa barn, men vår dotter är liten av sig hittills så för oss passar det bra.

Vi har också en Britax Hi-way 2 i min mammas lilla Citroen C3, den sitter hon också jättebra i och den tar väldigt mycket mindre plats i bilen, då man kan sätta den längre in på sätet, tror inte att Mobin skulle ha gått in i den lilla bilen! Den kostade strax över 2000 på rea!

Svar på tråden Britax Multi-Tech eller Maxi-Cosi Mobi?