Majsan70 skrev 2011-06-07 13:19:05 följande:
Fast det hjälper ju inte dem som inte har råd att gå på balen. Frivillighet till balen hjälper inte heller de som inte kan gå för att deras föräldrar inte har råd.
Balen som min dotter skall gå på ger ingen vinst till någon utan alla pengar går till mat o lokal. Men det koster ju inte mindre för det. 500 kronor för enbart balen är mycket pengar för den som inga har.
De som driver runt o krökar kommer att göra det i vilket fall för de har föräldrar som inte riktigt räcker till eller som skiter i det.
...frågan är hur det ska bli helt rättvist..?
Om det inte är skolan som arrangerar den s k balen (som i vårt fall), kan och ska de ju inte ta ansvar för t ex finansieringen?
Men visst, det är tufft... Dottern skulle antagligen hellre velat ha en D&G klänning istället för H&M också...
Sedan håller jag iofs inte helt med om din analys om drickandet, jag ser det som en klar fördel att alla ungarna är i samma miljö med bra kontroll. Tyvärr blir det nog lättare att vilja prova på eller att bli hetsad att dricka om inget arrangeras och man själv fixar en fest.
Sedan håller jag med dig i inlägg 22; jag hade gärna, gärna lagt 10% mer för att alla skulle kunna hänga med. Problemet är bara att någon skulle stå med kepsen i hand och be om hjälp från den "fonden" , precis som du skriver, eller vad man skulle kalla den; hur skulle man hantera det?
KMJ skrev 2011-06-07 13:32:41 följande:
Vad pengarna läggs på är ju valfritt, men att jobba ihop pengarna istället för att alla ska betala med egna pengar gör ju att alla kan vara med oavsätt ekonomi.
...och det har man gjort till en stor skolresa. Ingen fick betala något utöver vad som fanns i den allmänna potten.
Ett problem är emellertid att det får inte heller längre finnas s k klasskassor (Carin; rätta mig om jag har fel) även om de är till för samtliga. Skolan får helt enkelt inte engagera sig i något som kostar pengar utöver det skolan klarar att betala helt själv. Man får då lösa det med en kassa som t ex en föräldragrupp hanterar helt utanför skolans officiella "vetskap". Man kan då inte heller använda skoltid för evenemanget.