• CarinP4

Avgifter för skolresor?

Jag jobbar på Sveriges Radio P4 Sörmland.
    Vi jobbar just nu med en granskning av hur och när skolor tar ut avgifter för aktiviteter som skolan arrangerar, och vill gärna höra vad ni föräldrar har för erfarenheter på området.

Ni som har barn i grundskolan: arrangerar era barns skolor resor eller andra aktiviteter där ni måste betala avgifter för att barnet/barnen ska få följa med?
    Har alla i klassen råd att följa med på de aktiviteterna?
    Vad tycker ni om de här avgifterna?
    Är de motiverade?

//Carin Vidner, P4 Sörmland

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 11:38
    Tillägg:
    finns det någon typ av avslutningsbaler/-fester på skolorna när barnen slutar nian?
    I så fall, lägger ni/barnens klasskompisar mycket pengar på kläder, hår och andra "tillbehör" till dessa baler/fester?
    Vad känner ni för det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 14:11
    Vi är självklart intresserade av allas erfarenheter och tankar om det här, eftersom vi vill starta en diskussion om det. Men lite särskilt nyfikna är vi på att få tankar från er som bor i Sörmland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 15:50
    Här kan ni följa utvecklingen med vårt arbete: sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=15326
  • Svar på tråden Avgifter för skolresor?
  • Busbellan

Jag har en dotter som går i femman och jag tror alldrig de haft någon aktivitet som kräver att vi ska betala någonting. Egen mat med händer då och då, men inte ofta.
    Enda gången vi betalat något är på någon idrottsdag när dottern åkt slalom och då har vi fått betala en liten summa för liftkort, men de dagarna finns det alltid andra aktiviteter att välja på som är gratis

Mamma till Nora, August och Ella
  • CarinP4
    Busbellan skrev 2011-06-07 10:30:15 följande:
    Jag har en dotter som går i femman och jag tror alldrig de haft någon aktivitet som kräver att vi ska betala någonting. Egen mat med händer då och då, men inte ofta.
    Enda gången vi betalat något är på någon idrottsdag när dottern åkt slalom och då har vi fått betala en liten summa för liftkort, men de dagarna finns det alltid andra aktiviteter att välja på som är gratis
    Vad brukar det vara för andra aktiviteter som man kan välja att göra i stället?
  • KMJ

Dotter som går i 2:an

De tar med egen matsäck ca. 1-2 gånger per termin, men de skriver ibland att man ska säga till dagen innan om skolan behöver ordna med matsäck. ca. 2 tillfällen per år vill de att barnen har med 20 kr för att köpa glass för eller något annat vid utflykt. De vill att alla barn har med skridskor regelbundet under vintertid, men det finns att låna 2-3 par från skolan om någon inte har.

Över lag tycker jag att skolan aldrig ska kräva någon slags avgift extra peng eller matsäck då jag vet många som inte har råd att ens lägga till en tia eller köpa matsäck. Tycker själv att det inte är de som har dåligt med pengar som ska behöva tigga om hjälp varje gång, utan att alla borde säga ifrån oavsätt ekonomi när skolan ber om extra kostnader om så bara en tjuga eller matsäck. Vet att skolan i bland ordnar egen matsäck som korv med bröd eller annat. Varför kan inte skolan då ordna med det varje gång?

• Busbellan

Ändra aktiviteter är tex åka pulka eller skridskor.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Majsan70

Min dotter går i nnian och skall ha sin avslutningsbal nu på måndag nästa vecka.
    Balen i sig tror jag kostar 500 kronor.  De flesta av tjejerna syr sina balklänningar, men min dotter har träslöjd o således har vi köpt klänning till henne för kanske 7-800 kronor. Sen skall hon till frissan och fixa håret o göra makeup o det kommer kosta kanske 5-800 kronor.
    Eftersom vi inte har bil så har vi hyrt bil för den här dagen. Balen slutar kl. 01 o då vill vi inte att hon åker hem själv.

När sonen slutade nian för tre år sedan var det likadant men blev lite billigare eftersom han inte skulle fixa håret.

Det är mycket pengar men jag vill ju självklart att barnen skall få vara med.

• CarinP4
    KMJ skrev 2011-06-07 11:42:31 följande:

Dotter som går i 2:an

De tar med egen matsäck ca. 1-2 gånger per termin, men de skriver ibland att man ska säga till dagen innan om skolan behöver ordna med matsäck. ca. 2 tillfällen per år vill de att barnen har med 20 kr för att köpa glass för eller något annat vid utflykt. De vill att alla barn har med skridskor regelbundet under vintertid, men det finns att låna 2-3 par från skolan om någon inte har.

Över lag tycker jag att skolan aldrig ska kräva någon slags avgift extra peng eller matsäck då jag vet många som inte har råd att ens lägga till en tia eller köpa matsäck. Tycker själv att det inte är de som har dåligt med pengar som ska behöva tigga om hjälp varje gång, utan att alla borde säga ifrån oavsätt ekonomi när skolan ber om extra kostnader om så bara en tjuga eller matsäck. Vet att skolan i bland ordnar egen matsäck som korv med bröd eller annat. Varför kan inte skolan då ordna med det varje gång?

Det du skriver om skridskoåkning, att det finns några extra par på skolan att låna om det behövs. Vad tycker du om det?
    Är det okej att skolan förväntar sig att (nästan) alla har den typen av utrustning hemma?
  • CarinP4
    Majsan70 skrev 2011-06-07 11:48:16 följande:
    Min dotter går i nnian och skall ha sin avslutningsbal nu på måndag nästa vecka.
    Balen i sig tror jag kostar 500 kronor.  De flesta av tjejerna syr sina balklänningar, men min dotter har träslöjd o således har vi köpt klänning till henne för kanske 7-800 kronor. Sen skall hon till frissan och fixa håret o göra makeup o det kommer kosta kanske 5-800 kronor.
    Eftersom vi inte har bil så har vi hyrt bil för den här dagen. Balen slutar kl. 01 o då vill vi inte att hon åker hem själv.

När sonen slutade nian för tre år sedan var det likadant men blev lite billigare eftersom han inte skulle fixa håret.

Det är mycket pengar men jag vill ju självklart att barnen skall få vara med.
    Låter som att det kan sluta på en bra slant med frisör och bilhyrning och allt :)
    Vet du om det finns någon som låter bli att gå på balen pga kostnaden?
    Är det skolan som anordnar balen, eller är det någon typ av förening som står bakom den?
  • Majsan70
    CarinP4 skrev 2011-06-07 11:52:10 följande:
    Låter som att det kan sluta på en bra slant med frisör och bilhyrning och allt :)
    Vet du om det finns någon som låter bli att gå på balen pga kostnaden?
    Är det skolan som anordnar balen, eller är det någon typ av förening som står bakom den?
    Det blir ju en del pengar i slutänden. Jag tror det slutar på ca 2600 för oss totalt.
     Men bra att tjejerna får sy sina egna klänningar...ja de som går i syslöjd då

Det är inte skolan som anordnar balen utan det är elevrådet tror jag.  Föräldrar närvarar även på balen som vakter eller hur jag skall säga.
    Säkerligen är det en del elever som inte kan komma...för det är ju inte gratis direkt...jag menar 500 kronor i inträde för balen bllir en hel del pengar för de som har det svårt ekonomiskt.
  • KMJ
    CarinP4 skrev 2011-06-07 11:49:46 följande:
    Det du skriver om skridskoåkning, att det finns några extra par på skolan att låna om det behövs. Vad tycker du om det?
    Är det okej att skolan förväntar sig att (nästan) alla har den typen av utrustning hemma?

Visst är det bra att det finns att låna. Men då jag tidigare levt med en mycket tight ekonomi så minns jag hur skolan med två dagars varsel skickade ut brev om skridskoåkning och att alla skulle ha sridskor. Där nämdes inget om låneskridskor då. Jag fick låna pengar då för att skyndsamt köpa skridskor till dottern. Vid senare tillfällen fick jag på omvägar veta att det fanns låneskridskor. Som förälder vill man känna att man kan försörja sitt barn och ge dem det de behöver. Det är riktigt tufft och man känne skam inför att vara den förälder som måste säga till om att man inte har råd med matsäck, vi har inte skridskor och har inte råd att köpa osv.

Min dotter går i en skola med övervägande barn från medel- till höginkomstagare vilket jag tror gör att skolan inte tänker på hur det blir för de som har mycket tight ekonomi.

För några veckor sedan skickade skolan ut ett mail om matsäck och 20 kr kvällen innan!!!!!! Hade detta varit för några år sedan hade jag inte kunnat ordna det. Ja, jag har sagt ifrån till skolan om detta.

• FixarFrasse

Carin,
    som svar på din tilläggsfråga:
    Vi har barn som slutar 9:an, ja det arrangeras en bal som är frivillig, ja, det går ganska mycket pengar till kläder, hår o s v. Personligen tycker jag att det är OK; kostnaden för själva balen är i princip självkostnad. Lite schyssta kläder kan väl vara OK när man slutar 9:an... Och visst, är medveten om det blir saftigt för vissa föräldrar, tyvärr... Har inte hört någon som ska avstå.

Svar på tråden Avgifter för skolresor?