• CarinP4

Avgifter för skolresor?

Jag jobbar på Sveriges Radio P4 Sörmland.
    Vi jobbar just nu med en granskning av hur och när skolor tar ut avgifter för aktiviteter som skolan arrangerar, och vill gärna höra vad ni föräldrar har för erfarenheter på området.

Ni som har barn i grundskolan: arrangerar era barns skolor resor eller andra aktiviteter där ni måste betala avgifter för att barnet/barnen ska få följa med?
    Har alla i klassen råd att följa med på de aktiviteterna?
    Vad tycker ni om de här avgifterna?
    Är de motiverade?

//Carin Vidner, P4 Sörmland

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 11:38
    Tillägg:
    finns det någon typ av avslutningsbaler/-fester på skolorna när barnen slutar nian?
    I så fall, lägger ni/barnens klasskompisar mycket pengar på kläder, hår och andra "tillbehör" till dessa baler/fester?
    Vad känner ni för det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 14:11
    Vi är självklart intresserade av allas erfarenheter och tankar om det här, eftersom vi vill starta en diskussion om det. Men lite särskilt nyfikna är vi på att få tankar från er som bor i Sörmland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 15:50
    Här kan ni följa utvecklingen med vårt arbete: sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=15326
  • Svar på tråden Avgifter för skolresor?
  • Majsan70
    FixarFrasse skrev 2011-06-07 12:42:41 följande:
    Carin,
    som svar på din tilläggsfråga:
    Vi har barn som slutar 9:an, ja det arrangeras en bal som är frivillig, ja, det går ganska mycket pengar till kläder, hår o s v. Personligen tycker jag att det är OK; kostnaden för själva balen är i princip självkostnad. Lite schyssta kläder kan väl vara OK när man slutar 9:an... Och visst, är medveten om det blir saftigt för vissa föräldrar, tyvärr... Har inte hört någon som ska avstå.
    Hur menar du när du skriver att kostnaden för balen blir en självkostnad?
  • KMJ
    FixarFrasse skrev 2011-06-07 12:42:41 följande:
    Carin,
    som svar på din tilläggsfråga:
    Vi har barn som slutar 9:an, ja det arrangeras en bal som är frivillig, ja, det går ganska mycket pengar till kläder, hår o s v. Personligen tycker jag att det är OK; kostnaden för själva balen är i princip självkostnad. Lite schyssta kläder kan väl vara OK när man slutar 9:an... Och visst, är medveten om det blir saftigt för vissa föräldrar, tyvärr... Har inte hört någon som ska avstå.
    Det är väl det som är grejen. De som inte har råd gör sig oftast inte till känna. De väljer att stanna hemma och hittar oftast på en ursäkt till varför.
  • Majsan70
    KMJ skrev 2011-06-07 12:54:33 följande:
    Det är väl det som är grejen. De som inte har råd gör sig oftast inte till känna. De väljer att stanna hemma och hittar oftast på en ursäkt till varför.
    Precis...det finns ju ett stort mörkertal på det där. Tyvärr.
  • Majsan70

Kom på att jag vill göra ett tillägg. Min son tog studenten förra veckan och hans gymnasieskola har valt bort studentbalen pga. att så många faktiskt inte har råd. De valde att ta steget fult ut o gå på den linjen sp ingen skulle känna sig utanför.

• FixarFrasse
    Majsan70 skrev 2011-06-07 12:48:41 följande:
    Hur menar du när du skriver att kostnaden för balen blir en självkostnad?
    Ja, alltså att den kostnad vi/eleven betalar täcker lokalhyra, mat och transporter utan någon större vinst till arrangörerna.
    Mmm. Sedan tycker nog många (t ex jag) att det är ganska bra att man har ett arrangemang med bra koll på nykterhet o s v. "Balen" är på kvällen och frivillig.
    Alternativet är att inte ha något alls, då blir det större risk att ungarna driver omkring och krökar.
  • Majsan70
    FixarFrasse skrev 2011-06-07 13:06:54 följande:
    Ja, alltså att den kostnad vi/eleven betalar täcker lokalhyra, mat och transporter utan någon större vinst till arrangörerna.
    Mmm. Sedan tycker nog många (t ex jag) att det är ganska bra att man har ett arrangemang med bra koll på nykterhet o s v. "Balen" är på kvällen och frivillig.
    Alternativet är att inte ha något alls, då blir det större risk att ungarna driver omkring och krökar.
    Fast det hjälper ju inte dem som inte har råd att gå på balen.  Frivillighet till balen hjälper inte heller de som inte kan gå för att deras föräldrar inte har råd.
    Balen som  min dotter skall gå på ger ingen vinst till någon utan alla pengar går till mat o lokal. Men det koster ju inte mindre för det. 500 kronor för enbart balen är mycket pengar för den som inga har.
    De som driver runt o krökar kommer att göra det i vilket fall för de har föräldrar som inte riktigt räcker till eller som skiter i det.
  • KMJ
    FixarFrasse skrev 2011-06-07 13:06:54 följande:
    Mmm. Sedan tycker nog många (t ex jag) att det är ganska bra att man har ett arrangemang med bra koll på nykterhet o s v. "Balen" är på kvällen och frivillig.
    Allternativet måste inte vara att at bort avslutningsfester eller baler. Ett bra alternativ är att eleverna tillsammans jobbar i hop pengarna för alla omkostnader. Genom att sälja blommor, korv, ha loppisar osv.
  • Cmajalisa
    KMJ skrev 2011-06-07 13:21:35 följande:
    Allternativet måste inte vara att at bort avslutningsfester eller baler. Ett bra alternativ är att eleverna tillsammans jobbar i hop pengarna för alla omkostnader. Genom att sälja blommor, korv, ha loppisar osv.
    Ja, när jag gick i högstadiet samlade vi ihop pengar till att åka på en klassresa till Bulgarien. Vi sålde godis, kakor osv, och jobbade lite med evenemang på skolan, så att vi fick ihop pengar.
    Och det enda som klassen gjorde på sin resa var att sola och supa. Hade varit mycket vettigare att lägga de pengarna på en härlig alkoholfri festkväll på hemmaplan i stället.
  • KMJ
    Cmajalisa skrev 2011-06-07 13:25:48 följande:
    Ja, när jag gick i högstadiet samlade vi ihop pengar till att åka på en klassresa till Bulgarien. Vi sålde godis, kakor osv, och jobbade lite med evenemang på skolan, så att vi fick ihop pengar.
    Och det enda som klassen gjorde på sin resa var att sola och supa. Hade varit mycket vettigare att lägga de pengarna på en härlig alkoholfri festkväll på hemmaplan i stället.
    Vad pengarna läggs på är ju valfritt, men att jobba ihop pengarna istället för att alla ska betala med egna pengar gör ju att alla kan vara med oavsätt ekonomi.
  • Cmajalisa
    KMJ skrev 2011-06-07 13:32:41 följande:
    Vad pengarna läggs på är ju valfritt, men att jobba ihop pengarna istället för att alla ska betala med egna pengar gör ju att alla kan vara med oavsätt ekonomi.
    Absolut. Bästa sättet. Det skapar dessutom ofta en viss sammanhållning och bra känsla i klassen att jobba för något tillsammans.
  • CarinP4

Faktum är att skolorna faktiskt inte FÅR ta ut de här avgifterna för utflykter och resor. Men de flesta föräldrarna vet inte om det. Kanske inte ens skolorna är helt medvetna om det i alla lägen.

Vad tycker ni om att så många skolor ändå tar ut sådana här avgifter?

• Majsan70
    CarinP4 skrev 2011-06-07 14:20:46 följande:
    Faktum är att skolorna faktiskt inte FÅR ta ut de här avgifterna för utflykter och resor. Men de flesta föräldrarna vet inte om det. Kanske inte ens skolorna är helt medvetna om det i alla lägen.

Vad tycker ni om att så många skolor ändå tar ut sådana här avgifter?
    Jag själv har inga problem att betala men jag har ont för dem som inte kan. De vars barn blir utanför varje gång det händer roliga saker.

Men jag måste säga att de kommunala skolorna här där jag bor fyller kraven ganska bra. Antalet tillfällen där det kostar pengar är nästan borta nu. Däremot när min minsta dotter gick på friskola förra året så kostade det HELA tiden. Det var utflykter över allt med matsäck o olika avgifter.

Man måste hitta nån gyllene medelväg...själv har jag erbjudit mig att lägga extra pengar för att nåt barn kanske skulle kunna följa med de gånger det varit något. Problemet är bara att komma åt dem..för de går ju inte direkt ut o annonserar att de inte har råd.
  • CarinP4
    Majsan70 skrev 2011-06-07 14:32:17 följande:
    Jag själv har inga problem att betala men jag har ont för dem som inte kan. De vars barn blir utanför varje gång det händer roliga saker.

Men jag måste säga att de kommunala skolorna här där jag bor fyller kraven ganska bra. Antalet tillfällen där det kostar pengar är nästan borta nu. Däremot när min minsta dotter gick på friskola förra året så kostade det HELA tiden. Det var utflykter över allt med matsäck o olika avgifter.

Man måste hitta nån gyllene medelväg...själv har jag erbjudit mig att lägga extra pengar för att nåt barn kanske skulle kunna följa med de gånger det varit något. Problemet är bara att komma åt dem..för de går ju inte direkt ut o annonserar att de inte har råd.
    Upplever du att det var värre på kommunala skolor förut?

För er som är intresserade av att följa utvecklingen av arbetet med det här så får ni gärna gå in på vår blogg och läsa och kommentera. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4048&grupp=15326
  • Majsan70
    CarinP4 skrev 2011-06-07 15:52:37 följande:
    Upplever du att det var värre på kommunala skolor förut?

För er som är intresserade av att följa utvecklingen av arbetet med det här så får ni gärna gå in på vår blogg och läsa och kommentera. sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programi...
    Jag tycker att de kommunala skolorna har varit ganska bra hela tiden men att de nu verkligen håller sig till det som gäller..det upplevde jag inte med den friskola där dottern gick.

När mina äldsta barn var små kostade det betydligt mycket mer med vardagen i skolan.
  • FixarFrasse
    Majsan70 skrev 2011-06-07 13:19:05 följande:
    Fast det hjälper ju inte dem som inte har råd att gå på balen.  Frivillighet till balen hjälper inte heller de som inte kan gå för att deras föräldrar inte har råd.
    Balen som  min dotter skall gå på ger ingen vinst till någon utan alla pengar går till mat o lokal. Men det koster ju inte mindre för det. 500 kronor för enbart balen är mycket pengar för den som inga har.
    De som driver runt o krökar kommer att göra det i vilket fall för de har föräldrar som inte riktigt räcker till eller som skiter i det.
    ...frågan är hur det ska bli helt rättvist..?
    Om det inte är skolan som arrangerar den s k balen (som i vårt fall), kan och ska de ju inte ta ansvar för t ex finansieringen?
    Men visst, det är tufft... Dottern skulle antagligen hellre velat ha en D&G klänning istället för H&M också...
    Sedan håller jag iofs inte helt med om din analys om drickandet, jag ser det som en klar fördel att alla ungarna är i samma miljö med bra kontroll. Tyvärr blir det nog lättare att vilja prova på eller att bli hetsad att dricka om inget arrangeras och man själv fixar en fest.
    Sedan håller jag med dig i inlägg 22; jag hade gärna, gärna lagt 10% mer för att alla skulle kunna hänga med. Problemet är bara att någon skulle stå med kepsen i hand och be om hjälp från den "fonden" , precis som du skriver, eller vad man skulle kalla den; hur skulle man hantera det?
    KMJ skrev 2011-06-07 13:32:41 följande:
    ...och det har man gjort till en stor skolresa. Ingen fick betala något utöver vad som fanns i den allmänna potten.
    Ett problem är emellertid att det får inte heller längre finnas s k klasskassor (Carin; rätta mig om jag har fel) även om de är till för samtliga. Skolan får helt enkelt inte engagera sig i något som kostar pengar utöver det skolan klarar att betala helt själv. Man får då lösa det med en kassa som t ex en föräldragrupp hanterar helt utanför skolans officiella "vetskap". Man kan då inte heller använda skoltid för evenemanget.
Svar på tråden Avgifter för skolresor?