• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Fru xx: Fint att du fick 2. Nu håller alla tummar!

• NinaCamilla

Mirakel: jag fick ta progynon från första mensdag för FET. Jag hade 2 månader mellan ET och FET. Förklaring är att din kropp behövs inte synka med donator. Nu hoppas vi att embryo klarar upptining. För få plus här på tråden men vi kämpar! Vet någon hur lång kö är i Åbo? Vi har inte hört något sedan januari från dem.

• NinaCamilla

Mirakel: vi gjorde ET och FET frysförsök men en embryo och lyckades inte. Vi är nu i kö igen sedan i slutet av januari och har inte hört nått. Jag antar att kötiden är 6-8 månader nu. Sist i kön igen. Fru xx: jag håller tummarna så hård att de är blåa. Hoppas!

• NinaCamilla

Fru xx: jag är så ledsen för din/ er skull. Vi har varit där med efter 2 försök men jag lovar att styrkan kommer tillbaka! Ge dig tid att vila för en stund innan nya försök.

• NinaCamilla

Fru xx: vi gjorde sista försöket FET i januari och har ställt oss i kö igen. Vi har inte hört något så att jag antar att våran del blir det under höst. Vi undersöker också kliniker i Grekland pga. Inga köer. Det känns så där halv roligt att vänta igen och vi fick ju vänta nästan ett år förra gången. Första donator tackade vi nej eftersom den kändes inte rätt. Nästa blev sjuk mitt i behandling och sisra donator fick bara 5 ägg. Vår del blir det pengafråga eftersom chanser är större att vi går något tillbaka från FK. Som sagt är jag rastlös och läser tråden hela tiden men men.,, hösten kommer snart. Vi ska möta en grekisk klinik under vår semester och om det känns OK, har vi det som reservplan B. Jag är också lite missnöjd med behandlingsplan som jag fick sist i Finland.

• NinaCamilla

Fru xx: jag pratade med de sist i februari när jag testade neg. Då fick jag svar att vi kanske hinner innan semester men har inte hört något och jag måste matcha med donatorn. Det blir under hösten tror jag. Vi går på Åbo. Vår läkare är bra men han tittar för mycket vad är klinikens gemensamt linje med antikroppsmediciner och vågar inte ge så lätt mediciner. Han sa att AVA kliniker kommer att få ett gemensamt behandlingsplan under våren. Jag vet att i Tammerfors får man mediciner men jag fick kräva det själv till nästa behandlingen i Åbo. Jag hade velat göra ett försök till under våren men jag måste tänka positiv - mer öl och vin med grillat

• NinaCamilla

Dustpuppy: Tackar jätte mycket för din berättelse om behandlingar. Tackar för tipset om Fertinova också! Min pappa bor i Helsingfors och om Åbo vägrar ge mig mina mediciner, som jag tror att jag behöver, ska vi byta klinik. Jag läste din story till sambon och han var övertygat att i vårt fall har inte allting gått så bra till. 

Lie1: Definitivt ska jag kräva in mediciner för sköldkörtel, antikroppar etc. Jag gillar vår läkare och Mika är en härlig läkare, men för våran del har det varit mer löpande band behandling eftersom jag har inte kunnat kräva mediciner för antikroppar. Då känner jag att de inte har läst min journal på 30 sidor ordentligt utan vill att vi ska försöka som vanligt. 80 000 spänn är mycket pengar och vi vill ha bästa möjliga startpunkt för nästa behandling. Vi har överklagat FK beslut men har inte fått något tillbaka än. Jag håller tummar att alla dina besvär försvinner när tvillingar är ute. Ni kommer få 2 härliga barn - dubbelglädje

Skruttet 69: Välkommen till tråden! AVA Åbo personal och läkare är väldig mån för sina patienter och de förklarar allt så att man förstår. Psykologkonsultation är bara en tankeställare, vad äggdonation betyder och inget kravställning hurdana föräldrar ska vara. Mest gick vi genom vad händer efter äggdonation, vilka frågor kan uppstå vid uppväxt, hur ska man hantera dessa etc. Lycka till!

Även om jag är inte så aktiv och njuter av sommaren, kollar jag andra alternativa kliniker och surfar på nätet och letar efter information. Jag är nästan säker på att efter första ET var embryo på väg att fästa. Jag hade sådana livmoderskramper (konstiga sådana), nästan som stickande känsla. Vid FET kände jag ingenting - inte ens biverkningar från mediciner.Ni som har plussat, hade ni direkt efter insättning sådana kramper i livmoder?

Kram till alla och jag hoppas att mirakel är på gång!    

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011