Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Tigermamman: Välkommen tillbaka! Som germany säger kolla upp sköldkörtelvärden (TSH) och hormonvärdena (T4 tror jag) och kolla järnvärdet också. Det hänger ihop med sköldkörteln. Underfunktion av sköldkörtel kan beror på antikroppar i blodet vilket är vanligt. Man kan be dem att kolla varför man inte har tillräckligt med hormon i blodet. Då oftast får man bedömning av antikroppar i blodet som stöter bort hormonet.
Jag fick gå på koll nu innan ÄD ( har en bra husläkare) och ska göra det efter ÄD om jag blir gravid även om läkaren tyckte inte att dosen måste höjas. Jag har hört många mina kompisar har höjd dosen när de är gravida - jätte viktigt alltså. Det är vanligt att man får problem med sköldkörteln efter när man är gravid - dock för oss som inte få barn i naturliga väg, är det bäst att kolla det innan. Symptomen är att man tappar hår, orklös, sover länge och gå upp i vikt. Försök att skaffa en läkare som ger dig levaxin även om du är "gränsfall". Jag var gränsfall dvs. TSH var dålig men hormonnivåer var normala. Jag kände mig trött hela tiden och vikten gick upp även om jag hårdtränade och när jag började med levaxin med smådosor, hjälpte det lite. Nu käkar jag högre dos och känner mig mycket piggare.
Germany: AVA i Åbo har inte varit så gilvmilda med mediciner men beror på helt på läkare. Jag har varit tvungen att kräva mediciner men vet många som har fått dessa utan att fråga. Själv uppvuxen i Finland vet jag att vissa finska läkare är stränga mot Trombyl, kortison och Prednisolon. AVA -kliniker i allmänhet har inte gemensamma riktlinjer om medicinering även om är samma bolag. Det här bli vår 3. försök och eftersom jag kunde visa mina blodvärden från sköldkörteln samt antikroppsvärdet (från husläkare), fick jag alla mediciner utan problem.
Wannabefler: Otroligt skönt att följa dig med med din graviditet.
På måndag ska jag till ultra 2 och hoppas på att slemhinnan har växt ordentligt.
Tackar alla er som är gravida för informationen om nedtrappningen. Jag har blivit så misstänksam mot alla inferilititesläkare att vill veta när och hur folk har lyckats och tror inte på alla riktlinjer som jag får från läkare. Jag har litat blind på vissa läkare utan framgång. Tråden som denna är guldvärd till mig och andra även om ni är gravida.
Kramiz