• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Grattis vargmor..;=)

LIz: håller tummarna och ett plus;)

Nillacamilla: Alla tummar och tår till er. Nu ska det lyckas för er efter all kamp och försök ni gjort. Kram

Allfrid: hoppas du mätte fel och att ni kan göra behandlingen. Hur tjock ska slemhinnan vara vid ÄD? Undra vad som skiljer då vid ÄD när inte den som mätte dig tyckte det var konstigt. 
    Måste vara vinkeln med staven vid vul som kanske gör att slmenhinnan ser tjockare  ut. 

• Myra
    Allfrida skrev 2014-10-16 20:26:51 följande:

Åh det förstår jag är nervöst Proxima, hoppas verkligen att det går hela vägen till återföring för er.

När jag gjorde min behandling i våras sa de att slemhinnan skulle vara minst 7 mm för behandlingen och då låg min på 9 mm efter samma antal dagar med progynon. Visst är det märkligt att inte läkaren som mätte nu tyckte att det var något konstigt utan hon sa bara att den hinner bli ännu tjockare till nästa vecka och log. Jag ställer in mig på att det inte blir något nästa vecka så blir jag inte besviken på måndag och försöker att inte fundera alltför mycket, lättare sagt än gjort... :)

Sådant där gör oss förvirrade när dom säger olika. Måste vara någon anledning till att dom verkar tycka olika. Jag är lite nyfiken varför. Man känner att man vill ha koll och veta allt när man går till andra för vul än den som ger vården. Man vill gärna veta varför om tjockleken på slemhinnan och vad som är viktigt. vad händer om den är för tunn eller för tjock. hur fort växer slemhinnan så man kan beräkna tiden tills den är perfekt tjock
  • Myra
    Virvla skrev 2014-10-22 23:20:50 följande:
    Kul att kunna vara till någon hjälp, det som är så bra med sådana här trådar????

Behandlingen brukar börja med en spruta Procren, för att nedreglera dig så att det blir lättare att synka dig med donatorn.

Sedan är det östrogentabletter Progynon som hjälper slemhinnan att växa till och bli redo för att ta emot ett ägg. De fortsätter man med ganska länge även efter ett plus, fram till första VULet tror jag det var. Var beredd på ökade flytningar nästan som ÄL-flytning...

Progesteron vagitorier fick jag, men tror några har fått Crinone gel. Vagitorierna ska tas i relativt hög dos 3x3/dag tas från ÄP fram till v 12, med nedtrappning enl schema sista veckorna.

Fertinova gav även en spruta Gonapeptyl, den kan ha viss effekt för att öka chans till infästning och minska risk för tidigt missfall. Den fick jag i samband med insättningen i Helsingfors.

Jag fick även sprutor Klexane (blodförtunnande liknande Fragmin) och Prednisolon, men det var mitt eget initiativ. Kan nog skilja mellan olika läkare om de vill förskriva det. Trombyl hade jag hemma så det la jag till första tiden, det har en annan verkningsmekanism än Klexane.

Det var allt jag kommer på (kommer ihåg) just nu?
    Du beskriver så bra med alla mediciner, saknar att fertinova ger oss tydlig information om behandling och mediciner. när var och hur. Man får veta vart efter. 

Jag har tagit både crinone och progesteron mic vagiatorer och mår mycket sämre av progesteronen vagiatorerna. Vad är största skillnade på dom eftersom man måste ta större dos av progesteron vagiatorerna. Läkarna säger att det inte är någon skillnad men eftersom jag mår så mycket sämre av progesteronen så måste det vara något. 
    Hur mår man av progynon tabletterna?
  • Myra
    LizaW skrev 2014-10-22 23:21:03 följande:

Vi har testdag på fredag men testade minus idag på Rd 12... Jag mår så dåligt över detta och känner att det är helt kört för denna gången! Jag vet att det kan finnas en liten möjlighet att det blir plus på fredag eller någon dag senare... Vi hoppas så på att få ett syskon till våran dotter, vi har 2 ägg kvar i frysen och funderar på att sätta in båda 2 vid nästa försök! Dessa ägg är vårt enda hopp att få ett syskon. Sen har vi inte råd att göra fler försök.... Det känns för jävligt det här, jag har alltid sett mig som 3-barnsmamma och jag har så svårt att acceptera att jag eventuellt bara får ett barn... Jag är så himla lycklig över att jag överhuvud taget har en dotter men jag vill så gärna ha fler barn... Det skriker i mitt mammahjärta ?

ge inte upp, det finns stora chanser fortfarande att du plussar. 
  • Myra

Någon som vet om det spelar någon roll vilken tid på dagen man tar procren sprutan?
    Vissa mediciner vill dom att man tar på morgon eller kväll. 

• Myra
    NinaCamilla skrev 2014-10-26 09:10:53 följande:

Myra: jag har tagit det när som helst på dagen men eftersom jag blir väldig galen av sprutan (hormoner) brukar jag ta det på kvällen. Vill inte gråta på jobbet

Oj har du reagerat så starkt på sprutan. Visst är det en nedregleringsspruta (klimakteriet)? verkar den så snabbt, hur länge sitter det kvar?

Jag äter fortfarande primulot nor och är på dag 6 idag och 7 i morgon när jag ska ta sprutan. Började med primulot för mensen strulade. 
    Nästa steg är VUL när mens hållit på ett par dagar och det värsta lagt sig. 
    hur var det för dig. 
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2014-10-26 09:24:54 följande:

Effekten på sprutan är ungefär 4 veckor så att om du gör ÄD i tids, behöver du inte ta andra sprutan. När vi gjorde ÄD i Finland fick jag ta 2 ggr sprutan igen pga. Fördröjningar från donators sida. Primolut nor har jag oxå använt för att reglera mensen men i Grekland använder dem istället progynon och progesteron för att få blödning.

Men om jag ska ta den i morgon och preliminär behandling v 49 kanske v 40 så har den ju gått ur om den bara håller 4v. Men jag ska börja äta progynon sen också. 
  • Myra
    Myra skrev 2014-10-26 12:00:19 följande:
    Men om jag ska ta den i morgon och preliminär behandling v 49 kanske v 40 så har den ju gått ur om den bara håller 4v. Men jag ska börja äta progynon sen också. 
    49 eller v50 ska det stå.
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2014-10-26 13:09:32 följande:

Du ska matchas med donatorn. Du blir nedreglerad nu och du kommer inte få nån ÄL heller och sedan börjar du progynon för att bygga slemhinnan. Oftast tar det 2-3 veckor att bygga slemhinnan inför insättning.

Tack.
    Tänk om dom kunde vara lite tydliga som du och många andra i tråden här i tråden.
    Då hade det inte behövt vara så mycket funderingar. 
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-10-26 17:48:03 följande:

En fråga till er som varit på Fertinova i Åbo Glad. Har ni fått en faktura att betala innan äggdonationsbehandlingen eller kan man även betala med kort på kliniken när maken lämnar sitt bidrag eller vid återföring? Har någon varit med om att det kostat mer än 7400 euro som är maxpris enligt hemsidan?
    Undrar också om det är standard att återföra 2 dagars eller om någon fått vänta längre för återföring?

Ska såklart fråga mina frågor när jag pratar med Åbo nu i veckan då jag ska ringa när mensen startat och jag börjar med Progynon, men jag vill ha svar nu så jag kan stilla mina tankar något såhär en söndag..Flört

Jag mailde dom om kostande och när det ska betala och hon sa att hon skickat en faktura till oss på 7400 euro + 10euro byråavgift, vad nu det kan vara. 
    Det som hon skrev att frysning skulle kosta 330euro men det hade Helsingfors strykigt över som det skulle ingå. Hur blir det då? Vi var ju först i Helstingfors  men flyttade över till Åbo för Helsingfors hade så svårt med sin kö. Det är ju samma företag. 
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011