• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Ja någonstans i min dumma naivitet så trodde jag att första besöket skulle ingå. Gör ju det i Sverige när man betalas sin IVF själv. 170 euro kostar besöket och resten upp till 300 är mina prover jag tog där. Borde gjort dom hemma, tror sambon betalde mindre. 

NinaCamilla: låter ju läskigt. Blir lite fundersam när du säger att dom inte ger så mycket information. Har dom gjort något fel dom inte vill säga? kan inte låta bli att fundera. Jag hoppas verkligen inte att det är så. Kroppen är så komplicerad och i min amatör världs så låter det helt otroligt att ett befruktat ägg kan hamna i buken, 
    skönt att du är bättre. 

Minnah77: ja man tror att mycket ska ingå i 7400euro, det är inte lite pengar. Tråkigt med att ni fick missfall. 
    Ge inte upp, klart ni ska söka hos FK ändå. Ni har inget att förlora. När ska ni använda dom frysta embryonen? kör ni nu?

• Myra
    Minnah77 skrev 2014-04-01 21:43:38 följande:
    Myra, den 16 april har vi återföring.. Hoppas att de klarar upptiningen bara.. Usch e supernervös.. O hatar väntan o längtan.. Hur långt har ni kommit, står ni i kö?
    Vad spännande, håller alla tummar och tår för er. Kommer gå jätte bra. VI var på första mötet i början på mars så ställde oss i kö då. Troligen börjar med behandling Augusti/sept. lite kö och svårt att få tag på donatorer och sen sommaren.
    Vart gör du behandlingen? 
  • Myra
    Minnah77 skrev 2014-04-02 19:35:23 följande:
    Myra, vi gör i Åbo på fertinova, Finland. Från vårt första besök till insättning tog det ca 1 år pga att våran donator blev sjuk 2 ggr och sen bytte dom donator. Vi åker färjan över..
    Tråkigt att det tog så lång tid. Men inte mycket man kan påverka när man har sitt liv i andras händer.
    Hoppas det går vägen med era frysta embryon nu.
  • Myra

Ringde försäkringskassa igen. Dom skickar inte ens ut en påminnelse till landstinget om beslut. Nu är det snart 6månader sen jag skickade in första ansökan. Fick preliminära beslutet 1,5månad efter det o där dom övervägde att avlå min ansökan. Skickade in mina synpunkter och väntar på slutgiltiga beslutet. Har pratat med både FK o landstinget och dom är överhoppade med jobb. Hon på Landstinget sitter själv med hela stockholm (eller södermanland). FK har fått indikationer att det inte ens är någon ide att skicka ut påminnelsen. Tydligen värre i skåne. Det gick ju så snabbt att få det preliminära beslutet. 
    Det är helt sjukt att det ska ta sådan lång tid och att det bara är en som sitter och jobbar med det.  Vad gör dom om hon blir sjuk?

• Myra

Nu fick jag brev från FK, Lanstinget har sagt att det finn inga undantag för dom som passerat 40 för ersättning. Jag motiverade att jag inte fått den vård jag har rätt till för jag stod i kö sen innan 39. Jag har möjlighet att ge mina synpunkter igen. Men lär nog inte gå vägen. Får väl gå på att jag vill veta varför jag inte fått vården eller något. 

Då ställer mig i sällskapet att gå vidare till Förvaltningsrätten. 

• Myra

Hej!

Närmar sig ÄD för oss nu, bytt till Åbo från Helsingfors eftersom Helsingfors hade problem med sin kö och Åbo hade ingen kö alls.

Jag behöver fräscha upp minnet med medicinerna. Har fått hem recepts nu och glömt bort lite från IVF tiden. Någon som kan hjälpa mig?
    Även om någon har koll på vad dom kostar. Lite irriterande att det inte går på högkostnadsskyddet.

primolut Nor det känner jag till väl.
    Procren depot injektions vätska. tror det är sprutan man tar någon dag innan för slemhinnan. Ni får rätta mig om jag har fel.

crinonen, progestron krämen känner jag också till väl. Någon som vet skillnaden på Crionone och Progesteron vagiatorerna? Mådde pyton av progesteron vagiatorerna. 

Progynon kommer jag inte ihåg, någon som jag hjälpa mig?
    Sen dök ett nytt medel upp Paranova tabletter, någon som vet? känner inte igen det och hittade inte det på FASS. lite orolig att det inte finns i Sverige om det inte finns i Fass. 

tacksam för hjälp. 

• Myra
    Virvla skrev 2014-10-09 21:24:58 följande:
    Hej Myra!

Kul att ni är på G nu!

Procren sprutan är för att nedreglera dig så att det blir lättare att synka dig med donatorn.

Progynon är östrogen det är bra för slemhinnan (för mig även bra för huden som en liten bonus)

Paranova var inget jag fick, känner inte igen det.

Jag vet inte vad det är för skillnad på crinone och progesteron vagitorierna. Jag hade de senare och Helsingfors ville att man skulle ta 3 om dagen. Jag blev supertrött av dem i början som drogad...

Lycka till nu!!
    Ja jag blev helt bortdomnad av progesteron vagiatorerna, tog också 3 om dagen. Crinonen är också progesteron men då märkte jag inte något alls. Har för mig att läkarna sa att det är samma men tycker det är konstigt när man mår så olika av dom. 
    Får nog mails dom i morgon och dubbelkolla den ena medicinen och om den finns i sverige, borde göra det men vil kolla eftersom den inte fanns i Fass. 
  • Myra
    Proxima skrev 2014-10-09 23:17:54 följande:

Myra: Tips från mig, be din gynekolog skriva om recepten till svenska recept! Då går det på högkostnadsskyddet och det kommer du upp i på en gång... Medicinerna är DYRA!!! Jag har en helt oanvänd Procrenspruta som jag betalt mängder för :(

Jag försökte få hjälp med det men det var inte så lätt och ingen ville hjälpa till. 
    Var ett tag sen nu och kanske borde fråga igen. 
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2014-10-10 06:58:20 följande:

Myra: Härligt att ni är på gång igen! Ang Crinone föredra Grekland vaginatorer eftersom Crinone kan ha lite mindre effekt. Det är viktigt att dina progesteron nivåer är i ordning när du gör ÄD. I Grekland tar man som standard progesteron blodvärdet. Procren depot är nog dyraste, över 1500 spänn om jag inte minns fel. Jag ruvar här efter en resa till Grekland och TD är nästa vecka.

Jag hade helt glömt bort att jag har jätte mycket progesteron vagiatorer i kylsen sen mina IVF, jag passade på att hämta ut alla när jag hade högkostnadsskyddet ifall jag skulle få nytta av det. Hmmm ska maila och fråga om jag kan använda det istället för crinone. Jag mådde faktiskt mycket sämmre av progesteron och fick en känsla av att det tog bättre. Även om jag mådde skit av det så ska jag försöka få ta det istället. 
    Har även 2 sprutor orgalutral i kylen. Minns inte vad jag tog dom för. Men har för mig att jag tog flera än 2 innan IVF, dom kanske inte funkar vid ÄD. Ska ta Procren spruta dag 21 men det är kanske inte samma. 
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011