• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Lie71: Jag mår bra - faktisk för bra tanke på hur mycket progynon jag tar. Förra gången mådde jag illa av alla mediciner och hade ömma bröst och vätska i kroppen. Nu känns det som min kropp har vant sig med alla hormoner.  Jag vill göra testet nu och inte vänta 1,5 vecka till - aaahhh...när man väntar på något...

Fru xx: Jag fick aldrig några direkt instruktioner från läkare utan är som vanligt - förstås utan alkohol. Jag tar folsyra och extra vitaminer varje dag. Även om läkaren sa att jag skulle kunna vara som vanligt  utan värsta joggingrunda eller bodypump-passet, avstår jag från träningen. Jag brukar annars vara i god kondition men jag märkte i lördags att jag blir anfatt bara att ta en promenad på 3 kmt. Jag  hade också stickkänsla i nedersta delen i magen. Sist när vi gjorde ET flyttade vi och jag fick bära några lådor - det var troligtvis inte så bra. Nu försöker jag ta det lugnt. Träna hinner jag senare - graviditet kommer ändå förstöra min platta (redan rund) mage

• NinaCamilla

Fru xx: Jag mår bra och känner faktisk ingenting eller mest är jag väldigt trött på kvällarna och sugen på sött kroppen har samlat mycket vätska och tanken om tighta jeans - no way! Jag tror att jag har biverkningar av progynon. En vecka till. Jag vill testa nu men samtidigt vill jag inte testa -är rädd att den visar minus. Men som Lie säger - kanske borde jag inte känna nått. Lilla påskägg är bara 3 veckor enligt klinikens uträkningsmetoder.

• NinaCamilla

Nieuwy: Jag har inte haft detta problem men jag hörde från läkaren att man kan bara äta flera progynon tabletter per dag om slemhinnan växer inte tillräckligt mycket. Jag tar 3 piller per dag men läkaren sa att de ordinerar 4 piller per dag i så fall.

myran: Lycka till! Jag håller tummarna här med. Jag hoppas att ni kommer få fina ägg. Jag har också svullnat upp på progynon - men vet också att det går ner när man inte tar tabletter. 

Fru xx: Jag pratade med sambon att jag testar på lördag istället. Jag har en viktig vecka på jobbet och kan ej riskera att jag kommer till jobbet gråtandes

Jag är allmänt nedstämt just nu. Min kompis kläckte ut sig mitt i middagsbordet att de väntar på en bäbis (typ en månad tillbaka). Inte så att jag inte är lycklig för hennes skull utan att hon kunde ha väntat iaf en vecka eller 2 månader till när det är säkert! Hon vet att jag ska testa den här vecka och har gråtit över att alla andra verkar få bäbisar utan några ansträngningar. Hon hävdade alltid att hon kommer få mycket problem med det och nu efter 1,5 månad vill hon berätta det - mitt i middagsbordet i en restaurang! Jag förstår inte hur korkat kan man vara....Jag var tvungen att avreagera. Jag tror att ni är enda som förstår situationen. Nu hoppas jag på en plus. Det känns att den här berg- och dalbanan med hormoner och känslor orkar jag inte längre till.

Kramiz     

• NinaCamilla

midsomer: Om du får minus på testdagen, ska du ta tabletter 4 dagar till och sen testa igen. Tydligen kan testet blir plus ändå pga. låga grav.hormoner. I mitt fall är testdag på onsdag men eftersom jag måste ändå ta tabletter till söndagen och testa igen, ska jag testa på lördag istället. 

Tackar för all pepp-talk. Därför är vi här eller hur ?  

• NinaCamilla

Fru xx: Vad spännande att ni åker redan imorgon! Hoppas att ni får väldig många fina ägg och bra kvalite!

Själv blir jag nojig här med alla symptomer och inga symptomer som jag borde ha. Känns att Googles sökning om ruvare och symptomer är som favorit. Känns så att mensen skulle vara på gång men vet inte. Igår tänkte jag träffa en kompis som är singel och ingen risk för bäbisfabrik - men men ... förstås hade hon nyheter om en annan kompis som är gravid... Ville göra testet imorse men vågade inte - då ska vi vänta tills lördagen...

Ruvartiden är inte rollig tid alls. Hopp förtvivlan och alla dessa hormoner...     

• NinaCamilla

Ruvartiden är över och mer minus kan det inte bli! Nu ska jag deppa den här dagen och försöker samla kraft till nästa försök. Vi hamnar dock sist på kön

• NinaCamilla

myran: Jag lider med er! Fick ni inte höra tidigare att embryos hade inte klarat upptiningen? Det är väldigt mycket pengar  - jag vet men finns det ingen chans att ni kan komma vidare om ett år eller så? Kanske är det billigare på någon annanstans. Jag har tänkt på det här väldigt mycket och tycker att det är så orättvist att allting kostar till oss. Ingen hjälp från staten eller någon annanstans. Sedan finns det folk som blir hejvild gravida och knappast bry om sina barn. Jag är också arg just nu - för er skull och våran.

• NinaCamilla

Uppdaterar listan:

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors) 
    Amy69 (köat sedan mars)
    WannabeFler (köat sedan maj -11)

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3,en klarade upptiningen) - testade minus Feb-12
    Myran, 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET Minus okt -11,  väntar på 2 FET i jan/feb 2012 (4 ägg i frysen)

På gång:
    Fru XX, 1a ÄD, tog Procren injektion 25/12, är igång med medicineringen nu, prel ET i början av februari 2012.

Ruvare:

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 Plus, VUL 12/1-12 Väntar tvillingar

Övrigt:

• NinaCamilla

myran: Vi går vidare med ÄD och ställde oss i kön igen. Förut sa de att i hoppningsvis får vi en ny donator innan sommaren men de kan inte lova något. Nu frågade jag inte om det. Kolla med läkaren. Jag skickade mina FK-papper innan jul och har inte fått något svar än men så länge det står i journal att din läkare har rekommenderat det - kan du få pengarna från FK. Det är värd att prova!

Jag ringde till kliniken idag. Vi är nu officiellt sist i kön men tack och lov att alla våra papper är klara så att det kan gå fortare- då är det bara att vänta och se. Jag tänkte ringa till läkaren också eftersom jag kan läsa från trådarna att vissa får medicin mot autoimmunasjukdomar t.ex. sköldkörtel. Har någon annan här samma problem? Jag äter levaxin och det borde räcka men andra sidan om min egen kropp stöter bort naturliga hormoner, kan en främmande embryo stötas bort också väl? Det har varit några jobbiga dagar men eftersom solen skiner idag - kan jag inte deppa mig. Bäbis är ett mål och då ska man fortsätta.    

Lycka till andra som är på gång!

Kramiz    

• NinaCamilla

Vädur 78: Min husläkare tog alla prover för sköldkörtel och jag antar att TPO var också med. Jag har antikroppar i blodet - det är bevisat enligt läkaren. Har du fått medicin ordinerats av din läkare i AVA Åbo? Jag ska prata med läkaren på torsdag och kommer kräva några mediciner extra. Jag vill ha bästa möjliga förutsättningar inför nästa gång speciellt när vi betalar andra 75 tsek för tredje försöket.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011