• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej o tackar er ALLA  för lite lugnande svar :)  
    Fick även besked från AVA att det pga att det var frysförsök gick utmärkt att starta om direkt o inte ta nån spruta
    .
    Fru xx - jag var ju inte gravid o fick INTE mens förrän jag ett par dagar efter jag slutade ta progesteron o progynon. så tror inte man ska kunna få det oavsett....men det finns ju fler medsystrar här som kanske vet??

Tigermamman 72 - tack!  Du/ni ska till Åbo lr hur?? annars träffas jag gärna om vi är där samtidigt...jag ska till Tammerfors :)

Wannabefler - skumt med mensen..... hoppas den dyker upp NU! Man undrar ju lite hur bra det är o pula i sin kropp alla dessa hormoner.... 

snusmumriken - hej o välkommen/na hit!! :) 6-8 månader tycker jag det sagts ang väntetid både i Åbo o Tammerfors under lång tid..... Vet vad du pratar om, vi blev oxå spontangravida, i höstas....men vid UL upptäcktes att den lille dött... det är så tungt...man har varit så nära .....
    Så fort ni är framme o fått en donator får du en tydlig behandlingsplan!! Den ser nog lite olika ut för alla!!!!...men jag kan ge dig ett ex. på ung. hur det kan se ut.

P-piller från första mensdagen. i 21 dagar.
    En spruta (procren depot) tas den 21a menscykeldagen.
    efter några dagar kommer mensen
    o sådär två veckor efter det är man på ett ultraljud. (man ska vara nedreglerad o slemhinnan = supertunn)
    Nån dag senare startar man med progynontabletter 3 ggr/dygn. (jämt fördelat)
    nån vecka senare ultraljud igen för att se att slemhinnan vuxit som den ska.(nu ska den helst vara över 8 mm tjock!!!)
    Sedan väntar man på besked när man ska befinna sig i Finland.
    (För oss var den väntan drygt 2 veckor.  Det är med ganska kort varsel man måste kunna åka dit .....ons.fick vi veta o fre. skulle vi vara där..efter att de flera gånger flyttat tiden framåt ....man måste ju synka m. donatorn o äggens utveckling.)
    Den dagen som mannen lämnar sitt bidrag, började jag även med progesteron vag.2 ggr /dygn.
    Insättning sker (känndes inte)oftast två till tre dagar senare.
    Progynon o progesteron fortsätter man med tills man är i ca v. 10 av sin graviditet alt. slutar med när man får bekräftat via blodprov /kissprov att man inte är gravid ca 2 veckor efter insättning.

Om man får flera ägg än ett från donatorn kan man välja att frysa ner övriga till senare försök - sk. frysförsök.
    Ett sånt ska jag göra nu om några veckor :)

Under hela behandlingen har man kontakt med AVA, bäst tycker jag att det fungerar att ha mailkontakt, snabbt o smidigt!!  

Hoppas du fick lite svar....

Kramar!!  

• mirakel

Fru xx det är för tidigt! Sluta inte hoppas än!! Vänta på blodprovsresultatet! Jag håller mina tummar HÅRT!! Försök ha en härlig söndag!! Kram

• mirakel

Hello,
    vi ska ju göra ett frysförsök snart....
    OM det nu inte heller skulle lyckas - får man stå i 6-8 månaders kö igen då i väntan på nytt försök? (Vi har ju bara ett embryo <3 i frysen) Någon som vet?

O om någon kör parallellt med adoptionsutredningar osv. hur öppna har ni varit med att ni fortfarande håller på m. äggdonation???

Kram

• mirakel

:) Klart vi gör!!!! Jag fick vänta två dagar på beskedet.... hoppas du får det imorgon!! Kram

• mirakel
    Fru xx - så ledsen för er skull......

Säger som WannabeFler...statistiken stämmer ju inte ett skit på denna grupps (aktiva) medlemmar!
    Eller finns ni där ute som har lite solskenshistorier att dela med er av?? 

Snart dax för mig att göra UL o se hur slemhinnan ser ut.... försöker ladda om men det är lite klurigt...
    när det gick så pass snabbt nu efter förra insättningen.
    O så har vi ju bara ETT embryo o hoppas på nu!

Kram  

• mirakel

sååå, vi är på gång igen då, i nästa vecka far jag till Tammerfors om upptiningen av embryot går vägen. :)

• mirakel

Hej, uppdatera gärna listan :) Vart befinner du dig? Även för er som är nya i gruppen!

ÄD I FINLAND   

Funderar på ÄD:    

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i   juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov   2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3)

På gång:  
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4
    mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett till magen o ett till frysen, testade minus. FET blir i maj -12.

Ruvare:
    WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3. Testdag 21/3 
    Fru xx, FET med två embryon 3/5, testdag blodprov 15/5.

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET   prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2   till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar.
    Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3 såg hjärtslag, missfall i 9:e veckan.       

2:a ÄD och väntar på donator:
    Myran:  1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i  jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Står i kö, förhoppningsvis  ny donator hösten -12.

Övrigt:  

• mirakel

åååå, Dustpuppy!!! Vad glad jag blir!!! :) Helt Underbart med +!

Ni får gärna hålla era tummar idag!!

Om några timmar vet jag om vårt enda lilla embryo klarat upptiningen o jag ska sätta mig på tåget ... lr. inte...

Kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011