Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Hej o tackar er ALLA för lite lugnande svar :)
Fick även besked från AVA att det pga att det var frysförsök gick utmärkt att starta om direkt o inte ta nån spruta
.
Fru xx - jag var ju inte gravid o fick INTE mens förrän jag ett par dagar efter jag slutade ta progesteron o progynon. så tror inte man ska kunna få det oavsett....men det finns ju fler medsystrar här som kanske vet??
Tigermamman 72 - tack! Du/ni ska till Åbo lr hur?? annars träffas jag gärna om vi är där samtidigt...jag ska till Tammerfors :)
Wannabefler - skumt med mensen..... hoppas den dyker upp NU! Man undrar ju lite hur bra det är o pula i sin kropp alla dessa hormoner....
snusmumriken - hej o välkommen/na hit!! :) 6-8 månader tycker jag det sagts ang väntetid både i Åbo o Tammerfors under lång tid..... Vet vad du pratar om, vi blev oxå spontangravida, i höstas....men vid UL upptäcktes att den lille dött... det är så tungt...man har varit så nära .....
Så fort ni är framme o fått en donator får du en tydlig behandlingsplan!! Den ser nog lite olika ut för alla!!!!...men jag kan ge dig ett ex. på ung. hur det kan se ut.
P-piller från första mensdagen. i 21 dagar.
En spruta (procren depot) tas den 21a menscykeldagen.
efter några dagar kommer mensen
o sådär två veckor efter det är man på ett ultraljud. (man ska vara nedreglerad o slemhinnan = supertunn)
Nån dag senare startar man med progynontabletter 3 ggr/dygn. (jämt fördelat)
nån vecka senare ultraljud igen för att se att slemhinnan vuxit som den ska.(nu ska den helst vara över 8 mm tjock!!!)
Sedan väntar man på besked när man ska befinna sig i Finland.
(För oss var den väntan drygt 2 veckor. Det är med ganska kort varsel man måste kunna åka dit .....ons.fick vi veta o fre. skulle vi vara där..efter att de flera gånger flyttat tiden framåt ....man måste ju synka m. donatorn o äggens utveckling.)
Den dagen som mannen lämnar sitt bidrag, började jag även med progesteron vag.2 ggr /dygn.
Insättning sker (känndes inte)oftast två till tre dagar senare.
Progynon o progesteron fortsätter man med tills man är i ca v. 10 av sin graviditet alt. slutar med när man får bekräftat via blodprov /kissprov att man inte är gravid ca 2 veckor efter insättning.
Om man får flera ägg än ett från donatorn kan man välja att frysa ner övriga till senare försök - sk. frysförsök.
Ett sånt ska jag göra nu om några veckor :)
Under hela behandlingen har man kontakt med AVA, bäst tycker jag att det fungerar att ha mailkontakt, snabbt o smidigt!!
Hoppas du fick lite svar....
Kramar!!