• Lie71

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

mirakel skrev 2013-04-25 18:29:20 följande:

Om en vecka, nästa torsdag åker jag över. Får man sällskap med någon tro??

Kram

Äntligen Mirakel Håller tummarna för dig.
    Hoppas du får sällskap över.
    Kram Lie  
  • Lie71

Tjejer😃 min slemhinna var bara 7 mm o det lyckades för mig så ha förtröstan;) men som NinaCamilla sa det krävs Rätt Ägg, Rätt donator, rätt inställd kropp;)) lycka till nu alla och få många plus. Kram Lie

• Lie71

Ypke, sluta inte med progynonen!!! Du behöver den, man lägger bara till de andra

Gäst2013: Du verkar ha fått en dåligt bemötande eller så  kanske du inte har ställt tillräckligt med frågor och varit påläst innan besöket. Jag kan bara säga bra bemötande, bra informatiion om behandling, mediciner, upplägg och hur kliniken fungerar, inga svårigheter med att få kontakt med kliniken och få svar under behandling.
    Och sen är jag ett levande bevis att det går få barn på AVA Åbo. 

Ni andra i tråden ska inte lägga så stor värdering på inlägget.
    Jag och Dustpuppy har fått barn, andra är gravida.
    Det går men det kan också ta tid innan man kommer till plus. Oss tog det 2 donatorer innan det fungerade.
    Alla har sin historia och vissa behöver mer hjälp än andra, men alla siktar mot samma mål  
    Satt själv och verkligen undrade vad man gett sig in på och kommer detta verkligen fungera. Många samtal med sambon positivt och negativt.  
    Så släpp inte hoppet.

Kram Lie      

• Lie71

Vad jag blir glad Mirakel Så härligt att du fick detta guldembryp att sätta in.
    Ruva lugnt nu. 
    Stor Kram till dig./Lie

• Lie71

Ypke: Hoppas det går bra för dig

Angående ersättning från Försäkringskassan så får man endast ersättning för för den utförda behandlingen.
    Dvs insättningarna,  ET eller FET får man ersättning för.
    De ersätter inget annat utöver det som resor, mediciner, nedfrysning,
    Men det är ju bättre än inget

Vi fick ersättning för bägge ET från FK.
    Det som känns trist är att all information ska man på eget bevåg leta fram.
    Denna mening skulle underlätta så för vissa: 
    Om någon bara skulle säga "Ja du har rätt till vården, men i Sverige så hinner man inte fram pga köer, men uppfyller du dessa kriterier så kan man ansöka om ersättning från FK. "

Lycka till alla nya och gamla kämpare i tråden

• Lie71
    Tuvalina skrev 2013-05-07 04:48:45 följande:
    Men Lie, det går ju att få ersättning också när man är äldre, 43 år tex. Om man söker vård i Sverige då så handlar det ju inte om att man inte hinner kommer fram. Då är det ju kört i Sverige redan från början...

Myran, hur lång tid tog det från ansökan tills du fick svar?

Ja det gäller till man är 45-46 är hos FK.
    Men citatet var mitt personliga, för jag hade kunnat fått i Sverige om min fd gyn inte klantat sig så.
    Så för mig hade det inte varit kört från början......  
  • Lie71

Mirakel, det finns en tråd som heter "Ersättning för vård/äggdonation utomlands" som Dustpuffy har startat.
    Ligger på sidan 2 under Äggdonation. Helt klart värt att läsa.
    Där har jag läst att en fått ersättning:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

Sen läste jag Wilda Mathildas blogg också för hon har också skrivit en del om Ersättning från Försäkringskassan.
    Hon har fått ersättning för både ET och FET, så sök!!! 
    Som sagt det kostar bara ett frimärke, och är klart värt att prova
    Sen vet jag inte hur många gånger man får ersättning för, det är bara skicka in tills de säger stopp(tycker jag)   

Sen så även om jag har gått i mål så är ni flera som man känner och som jag hoppas få följa och få sitt efterlängtade plus. Vi har ju stött och blött i denna tråd ihop, för VI HAR ALLA ETT GEMENSAMT MÅL.
    Så jag kommer följa er och komma med glada tillrop

Kram till er     

• Lie71

Ypke, grattis för ett fint resultat Ruva lugnt nu.
    Åbo är ganska fint på vårkanten, Trevlig resa hem. Kram!

Wannabefler, så nära nu  Och krämpor får man ha och "gnälla" lite över.
    Roligt att höra att allt är bra med dig och lillen. Kul att det ska bli en kille.
    Jobba inte ihjäl dig nu utan vila om du måste, inget annat är viktigare.
    Kram!   

• Lie71

Ypke, du ska ruva lugnt och inte låta tankarna dra iväg  
    Mantra dig själv med " Det ska gå bra!!!"
    Jag hade inga symptom alls under mina ruvartid, så därför hade jag svårt och tro på stickan på testdagen-
    Fick skicka en bild till en vän som fick tyda den.Så du behöver int ha symptom. Kram

Tuvalina: Ligger äggen på klass 2 och 3 så kan det gå. Mina var klass 2+3 och de fäste bägge.
    Och de fryser klass 3 ägg som de sen tinar. Lycka till nu.

Vi har ännu 2 ägg i frysen och de kommer finnas där till nästa år 2014 i nov/ dec om  vi inget gör med dem..... 
    De är bägge klass 3. 

NinaCamilla, Nu hoppas jag på att det är du snart.Kram         

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011