• myran

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

När de beräknade mig så räknade alla olika. Jag stod på mig att det var 2+0 från befruktning och räknade så oavsett. Tänk också på vid RUL att de inte ändrar datumet för BF utifrån vad de får fram, det ska man inte göra vid IVF men det missade de med mig. De flyttade fram det då han låg över kurvan. Ändrades dock tillbaka då jag ifrågasatte.
    Ja, nu håller vi tummarna för lilla Hjärta

• myran
    Lie71 skrev 2013-09-04 19:59:05 följande:
    Grattis Myran till Baby, blir så glad att höra om underverket.
    Njut nu av tiden, den går så fort.
    Varm kram från mig till dig.  

Tack Lie  Solig Hjärta
    Tuvalina skrev 2013-09-04 20:26:30 följande:
    Grattis Myran!!! Vad fantastiskt. Underbart. Äntligen!!

Tack för grattis. Nu undrar jag en grej. Detta gäller ju när man gör IVF med egna ägg med men hur räknat man veckorna? Räknar man från det att embryona är insatta eller från den dag de blev befruktade?
    Tack Tuvalina! Din tur nu Hjärta
  • myran
    Singoallaa skrev 2013-09-10 21:37:18 följande:
    Ja jag förstår inte varför det ska vara så svårt att hitta någon i Malmö eller i närområden!! Alla ni verkar ha löst det på något sätt. Jo Cura kliniken skulle ha 7000 kr. Blev paff. Min syster ringde och fick detta som svar. Nordic den nya kliniken ville absolut inte befattas med detta pga rädsla inför medicineringen att det ska bli fel mm. Samma med RMC.

Tack alla för era svar! Vet inte vad vi ska göra nu :(
    Usch, vad arg jag blir! Vi har fått hjälp med allting för vanlig patientavgift hos min gyn (privatklinik). Det gäller kanske att hitta någon som är insatt i det här med ÄD och reglerna runtikring, så är tyvärr inte alltid fallet. Jag vet tyvärr inget om Malmötraktens gynekologer men önskar stort lycka till och hoppas verkligen att det löser sig Hjärta Klart vi som gör ÄD i Finland ska ha samma förutsättningar som de som gör ÄD i Sverige! Stå på er!!! KRAM!
  • myran

Men Fru xx vilken underbar nyhet  Solig GRATTIS till miraklet! Förstår att det varit svårt att ta in och våga tro på att det ska gå vägen, men nu har du snart underverket i famnen Hjärta Ååååh, vad glad jag blir! Oroa dig inte över dina blandade känslor, efter 20 års väntan hade även jag svårt att våga släppa in glädje och hopp till 100 %. Det är väl alldeles logiskt. Nu sitter jag här med mitt lilla underverk och kan fortfarande inte helt och fullt förstå Baby
    Kram!!!

• myran

Hej på er allihop!
    Har inte mycket tid att sitta vid datorn aktivt längre, just nu kör jag amningen samtidigt Tungan ute men jag försöker hänga med i trådarna och hejar på, gläds och gråter och känner med er alla!

Lillpojken fyller två månader idag, det går så fort och är så roligt Solig

Kram!

• myran
    Sakura77 skrev 2013-11-04 12:13:04 följande:
    Hej!

Det var väldigt länge sedan jag skrev något i denna tråd men jag har läst den kontinuerligt. För ca 1,5 år sedan var vi igång med att göra äggdonation i Finland men fick avbryta försöket pga att min man blev sjuk. I väntan på att han skulle bli frisk kom vi fram i kön på Huddinge och lyckades där. Idag är det ett år sedan jag testade positivt och nu ligger en bebis på snart 4 månader och sover middag. Ett litet mirakel. Känns fortfarande overkligt att vi efter fem års kämpande lyckades. Känner en så stor tacksamhet. Trodde verkligen det var kört och att jag vi aldrig skulle få barn. Hade så smått börjat ställa in mig på att börja bearbeta att jag aldrig skulle få vara gravid. 

Den sorg och hopplöshet som jag kände under alla år vi kämpade var så fruktansvärd och tog så mycket energi. Det går ju upp och ned men jag lyckades aldrig helt skaka av mig sorgen. Det var som en våt filt som låg över oss. Nu försöker jag stötta folk omkring mig som jag vet har kämpar och försöker att vara öppen med att vi fått hjälp. Kanske finns det någon i det gäng man befinner som håller på att kämpa. Jag tyckte själv att det var så skönt att få veta att det fanns fler som kämpade. 

Fortsätter att hålla tummarna för er alla och hoppas att fler lyckas. 

stora kram till er alla 
    Grattis till bebisen Sakura77!!! För oss har det också gått vägen, fast i Åbo. En liten pojke på 2 månader finns nu hos oss Glad Jag håller med dig, vi stöttar de som finns omkring oss som kämpar och håller tummarna och står som levande bevis på att det kan gå även om det kan kännas som om det är hopplöst. Vi har ju en gång känt så själva Hjärta Men plötsligt händer det...
  • myran

Åh, lycka till allihop!  Mirakel och Fertilitetsresa och ni som testat positivt - jag håller tummarna! Ni andra - håll ut och kämpa på! Kram!!!

• myran
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-19 11:02:01 följande:
    Av de ägg som de odlade längre på fick vi åtta till frysen :) Så nu har vi tolv finingar som fryser
    Grattis till det fina resultatet! Nu hålls ruvartummarna!
  • myran
    Virvla skrev 2013-11-18 17:57:17 följande:
    Nu har vi för första gången fått se ett litet hjärta slå! Den lille var 9,8mm så var enl läkaren något större än beräknade 8mm. Skönt när det är åt det hållet. Längtar efter när de kan börja räkna centimeter istället, känns lite mer påtagligt... Är väldigt lättade nu! Imorgon ska jag ringa till MVC. Tack för tumhållning!
    Grattis! Det är en härlig känsla! Fick också MA innan jag blev gravid med vår lille pojke så jag vet att det är nervöst den första tiden. Jag gjorde flera UL för jag var så orolig, som tur var hade jag en förstående gynekolog Skäms Vår pojke var också stor vid första VUL Flört
  • myran
    Ypke skrev 2013-11-15 19:08:54 följande:
    Ja, Virvla, det är nog senare.

Jag ligger med filt i soffan, mår konstant illa och har börjat noja över hur lite jag eg. vet om ÄD och graviditet på denna sida plussat ... Är någon påläst o kan berätta el hänvisa till info om vad en ÄD-graviditet innebär som skiljer sig från en normal? Såg en artikel om ökad risk för högt blodtryck - eh? Och risk gör havandeskapsförgiftning och så. Något mer? Varför ska såna som jag oavkortat till spec.mödravården?

Ojoj, hur ska det gå ...
    Ypke: Jag gick inte hos spec.MVC, det gör man visst inte längre vid ÄD här i Stockholm. Jag hade hört en massa om riskerna vid ÄD och när man är äldre förstföderska och överviktig som jag. ÄD kan vad jag vet medföra ökad risk för havandeskapsförgiftning och (precis som vid högre ålder och övervikt) för tidig födsel. Men min graviditet såg ut såhär:
    Jag är 45, mådde pyton första 16 veckorna Tungan ute (vilket är helt normalt) och hade lite högt blodsocker (men inte FÖR högt och inget som behövde mer åtgärder än att jag kollade det lite då och då och åt mer regelbundet och slutade äta massa godis...) men inga andra komplikationer. Jag mådde bättre än min 19-åriga bekant som blivit gravid den normala vägen!Flört
    Vår son föddes 9 dagar efter BF. Med kejsarsnitt då de inte vågade vänta längre och i efterhand är jag glad över det även om jag just då kände mig lite snuvad på förlossningen. Det är en förhöjd risk för moderkakeavlossning och andra komplikationer när man är lite äldre och går över tiden, så det är inte värt risken. Dessutom är det TUNGT!!! Skrattande

Jag gjorde ett extra UL i slutet för att jag är över 40, that's it! (Förutom de extra jag gjorde för att jag var så orolig p.g.a. ett tidigare MA, men det var ju för att jag bad om det själv)

Visst kan man få komplikationer och man bör nog vara lite extra observant, men det kan också gå hur bra som helst! Hur som helst har de oftast bra koll på vanliga MVC, man får hjälp med både problem och oro Flört

Lycka till och ruva nu lugnt!!!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011