Ypke skrev 2013-11-15 19:08:54 följande:
Ja, Virvla, det är nog senare.
Jag ligger med filt i soffan, mår konstant illa och har börjat noja över hur lite jag eg. vet om ÄD och graviditet på denna sida plussat ... Är någon påläst o kan berätta el hänvisa till info om vad en ÄD-graviditet innebär som skiljer sig från en normal? Såg en artikel om ökad risk för högt blodtryck - eh? Och risk gör havandeskapsförgiftning och så. Något mer? Varför ska såna som jag oavkortat till spec.mödravården?
Ojoj, hur ska det gå ...
Ypke: Jag gick inte hos spec.MVC, det gör man visst inte längre vid ÄD här i Stockholm. Jag hade hört en massa om riskerna vid ÄD och när man är äldre förstföderska och överviktig som jag. ÄD kan vad jag vet medföra ökad risk för havandeskapsförgiftning och (precis som vid högre ålder och övervikt) för tidig födsel. Men min graviditet såg ut såhär:
Jag är 45, mådde pyton första 16 veckorna
(vilket är helt normalt) och hade lite högt blodsocker (men inte FÖR högt och inget som behövde mer åtgärder än att jag kollade det lite då och då och åt mer regelbundet och slutade äta massa godis...) men inga andra komplikationer. Jag mådde bättre än min 19-åriga bekant som blivit gravid den normala vägen!
Vår son föddes 9 dagar efter BF. Med kejsarsnitt då de inte vågade vänta längre och i efterhand är jag glad över det även om jag just då kände mig lite snuvad på förlossningen. Det är en förhöjd risk för moderkakeavlossning och andra komplikationer när man är lite äldre och går över tiden, så det är inte värt risken. Dessutom är det TUNGT!!!
Jag gjorde ett extra UL i slutet för att jag är över 40, that's it! (Förutom de extra jag gjorde för att jag var så orolig p.g.a. ett tidigare MA, men det var ju för att jag bad om det själv)
Visst kan man få komplikationer och man bör nog vara lite extra observant, men det kan också gå hur bra som helst! Hur som helst har de oftast bra koll på vanliga MVC, man får hjälp med både problem och oro
Lycka till och ruva nu lugnt!!!