Severina: FK ersätter direkt kostnader i efterhand dvs. inga resor eller hotell. Vi har fått beslutet men inte pengar än men jag bifogade ultraljud samt psykologsamtal-kostnader i ansökan. Vi får inte ersättning för mediciner eftersom jag har haft en bra gyn som har skrivit om recept till svenska dvs. högkostnadskydd gäller. Om det blir embryos över och ni ska ha dessa i frysen, betalas det inte av FK eftersom det anses inte som behandling. I Sverige får man endast en embryo i taget och inga frysförsök. Annars kan du försöka att få FK-beslut för vård i ett annat EU-land i förhand. Då kommer FK ersätta resor och hotell med men då måste kliniken i Finland godkänna det eftersom pengarna betalas av FK. Det finns en viss löptid och FK måste skriva något papper att de ersätter vården. Jag vet ingen som här i trådarna har ansökt på så sättet. Det är ju kliniken i Finland som måste godkänna det.
Ventus: Endast TSH har tagits från mig - ingenting annat under processen sedan. Från mannen tar man HIV etc samt sperma-analys. HIV -testet måste vara giltig - inte äldre än 1 år som jag har förstått. Vi har uppdaterat hans information varje år.
Jag pratade med läkaren och tydlingen inget annat kan göras utan att ha mer tur i vårt fall dvs. rätt donatorn, rätta embryos och tur i livmoder. Idag ska jag ringa till Fertinova och boka ett möte med dem under februari. Vi funderar på vad är nästa steg. Vet ni några som har gjort ET flera gånger utan att lyckas? Tips om det? Jag har börjat med d-vitamin, multivitamin, folsyra och levaxin har jag redan. Jag beställde bokom om inferilitet "Is your body baby friendly". Det är bara sätta sig in på det och hoppas den bästa. Har någon tips om akupunktör i Sthlm? Inboxa mig.
Kram