Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Hej alla,
En fråga: Har någon fått Fragmin från AVA Åbo? Jag träffade min gyn och han rekommenderade att jag byter från Trombyl till Fragmin. Fragmin är starkare enligt honom. Samtidigt hörde jag att mina äggstockar hade blodcystor och att operation väntar i framtiden när de blir lstörre Jag har gjort det en gång och vill ej göra igen innan jag provar igen. Jag vill inte vänta längre med donatorn.
Joseta: Vi har varit öppna med ÄD omkring oss men så här efterhand ångrar jag det. Det finns så mycket negativitet i vissa personer att jag tänker på att jag måste skydda barnet för något sätt. Vissa säger att om jag inte får barn, ska jag inte heller tvinga det via ÄD. Hen ska veta att hen har kommit via ÄD, det är sekundär om donatorn är känd eller inte. Jag resonerar att det är en cell med genetisk informationspaket men att det är biologisk min och mi mans. Jag tänker på andra barn som kan reta hen för att mamma är inte mamma. Hen får bestämma senare om hen vill berätta till okända. Vi vet också att bärande kvinna kommer en delvis bestämma hur hen utvecklas i magen.
Pengar är viktig del av processen - tyvärr. Det borde aldrig vara en avgörande sak när man gör beslut om okända eller kända donatorer. Realiteten är att Sverige ger inte stöd till oss och när man betalar från sin egen plånbok med mindre inkomster, blir det lätt att ta okänd donator från billigare länder. Det är faktisk hemsk när man tänker på. Tack och lov att man har råd att göra det här...